Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Persoonsgericht en waarderend trainen - 7V’s voor inspiratie en houvast

Trainen is mensenwerk. Iedere training is anders, iedere groep is anders! Met steeds meer (super)diverse groepen wordt het geven van trainingen complexer. Wanneer je ál je deelnemers wilt bereiken en duurzame leerresultaten wilt, voldoen strakke methoden of programma’s niet. Er is méér nodig. Persoonsgericht en waarderend trainen geeft je met behulp van de 7V’s inspiratie en houvast om een rijke en inclusieve leeromgeving te creëren. 

Wiepke de Heij | 16 juni 2022 | 2-3 minuten leestijd

Persoonsgericht trainen betekent dat je rekening houdt met de persoon van je deelnemer. Een persoon met al zijn gelaagde identiteiten: van functie, leeftijd, (culturele) achtergrond, gender, tot overtuigingen en karaktertrekken. De persoon in zijn totaliteit leert en ontwikkelt zich, telkens weer. Waarderend trainen betekent dat je de kwaliteiten en talenten van je deelnemer versterkt. Je kijkt waarderend naar je deelnemer: wat gaat er wél goed en wat is er van nature aanwezig?

De 7V’s

Door persoonsgericht en waarderend te trainen focus je niet op problemen of tekorten aan vaardigheden, maar bouw je voort op talenten, kwaliteiten en drijfveren. De 7V’s zijn geïnspireerd op het theoretische model van Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek).

De 7V’s staan voor:

1. Verkennen

2 Verrassen/verbeelden

3. Verdiepen

4. Verbreden

5. Verankeren

6. Vieren

7. Verrijken

Met de 7V’s creëer je een rijke en inclusieve leeromgeving die nodig is om professionals de tools in handen te geven om zichzelf steeds weer opnieuw uit te vinden.

Rijke leeromgeving

Mensen leren verschillend! Ieder mens leert op zijn eigen unieke wijze, steeds verschillend in de verschillende contexten, waar verschillende leervragen centraal staan. Als ik het over leren heb in een training, dan bedoel ik leren in de brede zin van het woord; zelf ontdekken, kennis verwerven, oefenen, reflecteren, intuïtief leren, dromen en visualiseren, lichaamsbewustzijn benutten, het delen van verhalen en leerervaringen en over het verbinden van al het genoemde. Kortom, leren is veelzijdig! En wat is het leuk en waardevol om een leeromgeving te bouwen waarin er volop ruimte is voor diversiteit in leren.

Inclusieve leeromgeving

Een inclusieve leeromgeving is niet vanzelfsprekend! Als trainers en professioneel begeleiders worden we steeds vaker geconfronteerd met (super)diverse groepen. Deelnemers verschillen in (opleidings)achtergrond, leeftijd, etnische diversiteit, normen en waarden enzovoorts. Het vraagt moed en vakmanschap om het leren van en met elkaar vorm te geven. Dit boek geeft je daarbij tools, inspiratie en veel praktijkverhalen om je verder op weg te helpen.

Géén one size fits all

Ook iedere trainer is anders. Je kunt geen ‘recept’ volgen van een andere trainer. En hetzelfde trainingsprogramma komt niet bij elke groep tot zijn recht. Dit boek is dan ook geen handleiding waarin er precies staat beschreven wat je wanneer en hoe moet doen, met checklists of afvinklijstjes. Ik geloof niet in one size fits all, ik geloof in vakmanschap van jou als trainer. Het (her)kennen van je eigen sterktes en ontwikkelpunten in relatie tot je vak, tot het onderwerp, tot specifieke deelnemers is van belang. Het hanteren van je eigen (on)hebbelijkheden. Dat is een doorgaand leerproces, ook voor ervaren trainers.

Leerrijk

Dit boek is rijk aan praktijkverhalen, reflectievragen, theoretische en praktische tools om in je eigen praktijk in te zetten. Om zelf te ontdekken, om uit te wisselen met je collega’s, je te stemmen tot nadenken, je te prikkelen en uit te dagen. Ik heb het in eerste plaats geschreven voor trainers, maar ook voor opleiders, leerkrachten, supervisoren, coaches en andere professioneel begeleiders is het bruikbaar en leerrijk. Ik wens je veel lees- en leerplezier!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden