Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Corporate Alt Delete - Herschrijf het oprichtingsverhaal van jouw organisatie

Wat als je morgen opnieuw begint met jouw organisatie? Wat is jouw nieuwe oprichtingsverhaal? Wat zou je anders doen? Dat zijn centrale vragen in Corporate Alt Delete van Uilke Duinstra. In zijn preview vertelt hij waarom het goed is om die vragen te stellen, en wat je met de antwoorden kunt.

Uilke Duinstra | 20 februari 2024 | 3-4 minuten leestijd

Organisaties zijn gebouwd op verhalen. Verhalen over wat de klant verlangt, verhalen over wat voor type organisatie je bent én verhalen over hoe je onderscheidend bent in de markt. Maar kloppen deze verhalen nog wel?

Zijn er door de invloed van digitalisering, andere businessmodellen en nieuwe spelers in de markt niet juist nieuwe verhalen nodig? Nieuwe verhalen die je anders doen kijken naar jouw huidige organisatie en de waarde die je levert? Nieuwe verhalen om het oprichtingsverhaal van jouw organisatie te herschrijven? Dat is waar het boek Corporate Alt Delete over gaat.

Verhalen van beter

In mijn boek noem ik deze nieuwe verhalen de verhalen van beter. Dit zijn de verhalen die je vertelt in de boardroom voor directies, wanneer je hen wilt overtuigen van een innovatiekans in de markt om huidige klanten beter te helpen. De verhalen die gaan over zaken anders doen.

Als innovatiestrateeg heb ik deze verhalen ook jaren verteld en al die tijd ben ik gefascineerd door het feit hoe lastig het is om deze verhalen van beter daadwerkelijk te laten landen. Om deze verhalen niet alleen door een klein groepje van de organisatie te laten omarmen, maar juist door de hele organisatie.

Hoe komt het dat het zo lastig is om de verhalen van beter te laten landen? In Corporate Alt Delete leg ik uit dat er grofweg twee groepen zijn in de organisatie. Twee groepen die soms tegenover elkaar lijken te staan. Twee groepen die hun eigen wedstrijd lijken te spelen: Team Horizon en Team Business.

Team Horizon en Team Business

Team Horizon is het team dat denkt in kansen en mogelijkheden en overal gouden bergen ziet. Team Business denkt juist in resultaten en voorspelbaarheid van plannen en doelstellingen. De twee groepen hebben een ander perspectief op wat beter is. Zij hebben uiteenlopende perspectieven op de waarde die de klant verlangt van jouw organisatie, uiteenlopende perspectieven over de business waar je in zit en uiteenlopende perspectieven over hoe er over vijf jaar geld wordt verdiend. Door deze verschillende standpunten ontstaat er gelatenheid tussen beide teams, blijft de organisatie vasthouden aan wat het gewend is om te doen en wordt het innovatiepotentieel van de organisatie niet ten volle benut.

Het nieuwe oprichtingsverhaal

Ik vind het zonde dat er door deze verschillende standpunten niet wordt versneld op innovatie en dat was voor mij persoonlijk de reden om dit boek te schrijven. Ik ben ervan overtuigd dat een organisatie zichzelf opnieuw kan (blijven) uitvinden en dat zich kan aanpassen aan dát wat de klant verlangt van jouw organisatie. Hoe? Door jezelf als organisatie – Team Horizon én Team Business – af en toe een simpele vraag te stellen: wat nu als je morgen opnieuw begint, wat zou dan je ‘verhaal van beter’ zijn? Dát is de strekking van dit boek, de kracht van opnieuw naar je eigen business kijken vanuit een nieuw perspectief, waarbij je jouw oprichtingsverhaal met de aanwezige kennis en capaciteiten aanscherpt. Oftewel, Corporate Alt Delete.

Na het lezen van Corporate Alt Delete

- Weet je waarom er een kloof is tussen team Horizon en team Business.
- Ken je de vier uitdagingen die zorgen voor acht uiteenlopende perspectieven.
- Heb je de handvatten om het oprichtingsverhaal vanuit één gezamenlijk perspectief opnieuw te schrijven.

Met als uiteindelijke resultaat dat je het innovatiepotentieel van jouw organisatie beter weet te benutten. Is dit ook iets wat jouw organisatie vooruit kan helpen?

Over Uilke Duinstra

Uilke Duinstra is directeur Strategie van iO, een van de grootste blended agency’s in Europa. Hij helpt bedrijven om na te denken over hoe ze over vijf jaar geld verdienen, welke nieuwe diensten ze kunnen bieden en welke problemen het waard zijn om op te lossen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden