Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Alles is marketing

Na bijna 20 jaar bij AFAS Software te hebben gewerkt, deelt Truus Koppelaar haar kennis en ervaring in haar boek Alles is Marketing. Alles? ‘Ja’, zegt Koppelaar. In deze preview licht ze dat toe.

Truus Koppelaar | 22 september 2015 | 3-4 minuten leestijd

Als directeur Marketing & Communicatie bij AFAS Software krijg ik vaak vragen van ondernemers: Hoe kan ik meer met marketing doen in mijn bedrijf en hoe pak ik dat aan? Welke stappen moet ik nemen?

De AFAS marketingmachine staat als een huis en de trein loopt lekker door. Ik ben er trots op. Al ruim 20 jaar lever ik mijn bijdrage aan deze mooie onderneming. Van start-up naar groot bedrijf. Het is nu tijd om mijn inzichten te bundelen, mijn adviezen op te schrijven en uit te geven in een boek. Ik wil mijn ervaringen aan andere ondernemingen en organisaties doorgeven. Dit doe ik al met het geven van presentaties en interviews en het schrijven van blogs. En nu ook met een boek.

Praktische tips en checklijsten
Mijn boek is geen marketinghandboek voor marketeers, maar een inspiratieboek voor ondernemers en startende marketeers. Je krijgt veel inspiratie, tips en checklijsten. En die zijn echt voor ieder bedrijf bereikbaar. Denk logisch na over je bedrijf, je dienst of product en vooral over je klant. Dan kom je met nuchtere inzichten en praktische adviezen een heel eind. En oh ja, ik schreef mijn verhaal op in gewoon begrijpelijk Nederlands.

Alles is Marketing
Marketing is helemaal niet zo moeilijk. Het belangrijkste is dat je leert te denken vanuit de klant. Want zonder die klant ben je niks en heb je geen bestaansrecht. En als je er goed over nadenkt is alles marketing. Van de parkeerplaats voor de deur, die natuurlijk voor de klant is, tot de snelle reactie op een vraag op social media.

Een tweede speerpunt is authenticiteit. Bedrijven die vergeten wie ze zijn, hebben vaak moeite met hun positionering, hun proposities en hun Why. Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Geen goed antwoord op die vraag hebben, kan natuurlijk niet. Want het is je vertrekpunt om te ondernemen en andersom is het een aankomstpunt voor je kopers. Als dat niet duidelijk is ...

Cultuur
Als je het goed aanpakt bouw je aan een organisatie die authentiek is. Het liefst vanaf het allereerste begin, dat scheelt veel ‘verandering’ en daar houden mensen niet van. Kijk eens goed naar je cultuur. Het zijn je mensen die het voor je doen.

Het vinden en binden van klanten
Heb je de ‘waarom’-vraag beantwoord, dan is het vinden en binden van klanten het proces waar je als bedrijf dagelijks mee bezig moet zijn. Leadgeneratie heet dit. Nieuwe klanten werven, en bestaande klanten behouden. Waar bevinden zich jouw klanten en hoe bereik je ze? Ga je zelf op zoek of vinden ze jou, bijvoorbeeld via inboundmarketing?

Social media
Als je de doelstellingen hebt geformuleerd en weet wat je stip op de horizon is, moet er een keuze gemaakt over de middelen die je kunt inzetten om deze doelen te bereiken. Zo zijn social media en je website niet meer weg te denken, maar kunnen sponsoring en evenementen een goede toevoeging zijn om je doelstellingen te behalen.

Meten = weten
Hoe weet je dat je de tijd en het geld dat je investeert ook daadwerkelijk terugverdient? Ik geef voorbeelden van diverse tools en ideeën voor wat je het beste kunt meten en hoe. Dit is heel belangrijk, omdat het bewijst dat marketing niet alleen geld hoeft te kosten, maar zelfs een omzetgenerator kan zijn. En dat is wat elk bedrijf wil: meer omzet.

En natuurlijk komen het BANT-model en de SMART-doelstellingen voorbij. Voor wie me kent gesneden koek, en nu handzaam in een paperback van 112 pagina’s.

Sinds 2004 is Truus Koppelaar directeur Marketing & Communicatie bij AFAS Software en verantwoordelijk voor de strategie, marketingplanning, -uitvoering en sponsoring. Daarnaast is ze bestuurslid van het expertise platform NIMA B2B. Ze is de auteur van Alles is Marketing.

Over Truus Koppelaar
Truus Koppelaar (1960) is geboren in Leiden. Na haar Gymnasium A-opleiding studeerde ze Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit in Leiden. Sinds 2004 is ze directeur Marketing & Communicatie bij AFAS Software en verantwoordelijk voor de strategie, marketingplanning, -uitvoering en sponsoring. Daarnaast is ze bestuurslid van het expertise platform NIMA B2B. Truus is een veelgevraagd spreker op het gebied van inbound- en contentmarketing en sponsoring. Uiteraard spreekt ze ook op verzoek graag over haar boek. Ze is getrouwd met Leo Koppelaar, tot vorig jaar directeur Sales bij AFAS, met wie ze bijna 20 jaar samenwerkte. Leo schreef eerder het boek: 'Help ik ben verkoper!'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden