Preview

Preview - Zo word je een ProductiviteitsNinja

Minder stress, meer bereiken, meer plezier – dat is de ondertitel van het boek Zo word je een Productiviteits Ninja van Graham Allcott. Te mooi om waar te zijn? Of toch haalbaar? Inmiddels is ‘How to be a Productivity Ninja’ in meerdere talen verschenen en hard op weg om wereldwijd één van de meest succesvolle boeken te worden op het gebied van productiviteit en slimmer werken. Een preview.

Marcel van den Berg | 5 november 2015 | 2-3 minuten leestijd

Graham Alcott begint Zo word je een productiviteits Ninja met de woorden: ‘Beste medemens’. Dit geeft het karakter van het boek en de benadering van Allcott goed weer. Waar veel managementboeken een soort perfect leven beschrijven van een goeroe die alles weet en alles kan, begint Allcott zijn boek met ons als mens. We zien mensen die grootse prestaties hebben geleverd vaak als bovenmenselijk en verheven boven de rest. Toch waren deze personen – we hebben allemaal zo onze eigen helden – op heel wat vlakken net zo als jij en ik. De sterkste leiders missen wel eens sturing en zelfs de groten der aarde lijden onder toeslaande twijfels of andere onzichtbare zwaktes. Maar hoe kunnen wij net zo productief zijn als deze personen?

Allcott definieert productiviteit als ‘in staat zijn te bereiken wat je wilt, met zo min mogelijk inspanning en moeite’. Hierbij is het aan de lezer zelf om te bepalen waar de lat ligt. Het gaat niet om zoveel mogelijk dingen doen, maar om vooral de juiste dingen te doen.

In het boek beschrijft Allcott 9 eigenschappen van een Productiviteits Ninja en wat je daarvan kunt leren als kenniswerker in deze tijd van informatie-overload en afleiding. Je ontdekt in het boek hoe je rust en kalmte, meedogenloosheid, het hanteren van je wapens, onzichtbaar zijn en camouflage gebruiken, niet alledaags zijn, behendigheid, zelfbewustzijn en voorbereiding in je werkwijze en houding kunt verwerken om gedaan te krijgen wat jij in je leven wilt bereiken. De negende eigenschap wordt verschillende keren in het boek benadrukt ‘wees mens en geen superheld’. Je hoeft niet op magische wijze een superheld te worden om een Productiviteits Ninja te kunnen zijn.

Ons werk vandaag de dag is complexer dan ooit te voren en onze rollen zijn minder duidelijk afgebakend. Daarnaast is de snelheid van communicatie de afgelopen jaren radicaal verhoogd. Allcott adviseert om vrede te sluiten met het volgende gegeven: Je krijgt nooit alles af. Als je dit omarmt in plaats van het probeert te bevechten door meer en harder te werken, ontstaat er ruimte en rust.

Succesvol Aandachtsmanagement is de nieuwe sleutel om productief te zijn. Hoe goed je je aandacht kunt richten en beschermen is bepalend voor je slaagkans in je werk en je leven. Je aandacht wordt echter voortdurend onder vuur genomen door een aantal hardnekkige vijanden: stress, uitstelgedrag, onderbrekingen, afleidingen, minder belangrijke verplichtingen, hinderlijke werkwijzen enz. Om deze obstakels te overwinnen moeten we volgens Allcott een andere mentaliteit ontwikkelen: die van de Ninja.

In Zo word je een Productiviteits Ninja wordt op een praktische en prettig leesbare manier uitgewerkt hoe je deze mentaliteit kunt ontwikkelen. Theorie en voorbeelden worden afgewisseld met concrete opdrachten waar je zelf mee aan de slag kunt. Als je het boek uit hebt mag je jezelf een heuse Productiviteits Ninja noemen!

Marcel van den Berg trainer, consultant en ondernemer bij Think Productive Benelux

Over Fokke
Graham Allcott is productiviteitstrainer, sociaal ondernemer en oprichter van Think Productive. Think Productive helpt personen en organisaties wereldwijd om een overload aan informatie de baas te worden en meer te doen met minder stress. Naast open workshops biedt Think Productive inhouse trainingen aan zeer uiteenlopende organisaties, zoals PwC, Heineken, Liberty Global, GlaxoSmithKline en BP, maar ook aan (semi-)publieke sector-organisaties en non-profit-instellingen zoals de Hogeschool Rotterdam en de stichting Jong Ondernemen. Think Productive heeft vestigingen in Engeland, Canada, de Verenigde Staten, Australië en de Benelux. Workshops die Think Productive aanbiedt zijn onder meer: - Getting your Inbox to Zero - E-mail Etiquette - Denk Productief! - Maak vergaderen weer leuk! Voordat hij Think Productive oprichtte, was Graham vooral actief in de goede-doelensector en op het gebied van sociaal-maatschappelijk werk. Hij leidde lokale vrijwilligersprojecten voor de universiteit van Birmingham, was daarna directeur van de organisatie Student Volunteering England en startte vervolgens Fruitful Consulting op, zijn eigen adviesbureau voor sociale ondernemingen. Hij was ook medeoprichter van InterVol, grondlegger van READ International en hij vervulde een adviesrol op het gebied van jeugdzaken en maatschappelijke kwesties voor meerdere overheden (zowel Labour als Conservative) in Groot-Brittannië, in het bijzonder via de Russell Commission en National Citizen Service. Hij is lid van de raad van bestuur van de Centrepoint-stichting, die dakloze jongeren ondersteunt. Hoewel hij over het algemeen slecht tegen teleurstellingen kan, is hij seizoenkaarthouder bij Aston Villa. Graham woont in het Engelse Brighton.