Op welke manier kunnen big data de resultaten van jouw bedrijf verbeteren en zorgen voor een voorsprong op de concurrentie? En wat is het verschil tussen big data en traditionele data en hoe pas je ze toe?
Een nieuwe categorie data
De term ‘big data’ verwijst naar een nieuwe categorie data: grote, zich snel vermenigvuldigende hoeveelheden data, die vaak niet in een traditionele structuur passen. De data zijn met recht zo ‘big’ dat de complexiteit van de situatie eigenlijk niet uitgelegd kan worden. De hoeveelheden data zijn niet alleen groter dan we gewend zijn, ze zijn ook fundamenteel anders. Big data brengt nieuwe mogelijkheden en inzichten met zich mee, zoals machine learning. Op deze manier kunnen auto’s bestuurd worden door middel van een computer en kunnen hartinfarcten beter voorspeld worden.
Bovendien zorgt big data voor het vervagen van traditionele grenzen en vereist het een paradigmaverschuiving met betrekking tot hoe we tastbare waarde ontlenen aan deze data.
Big data als game changer
Big data maakt het mogelijk om meer diepgaande inzichten uit je data te halen, inzichten in wat jouw klanten motiveert en wat jouw productielijnen afremt. Big data biedt de data en het rekenvermogen om miljoenen klanten uitermate gepersonaliseerde ervaringen te bieden, maar ook om miljarden datapunten wetenschappelijk te analyseren op gebieden als kankeronderzoek, astronomie en deeltjesfysica. Het maakt kunstmatige intelligentie mogelijk en biedt vooruitgang op het gebied van deep learning.
Big data toepassen in jouw organisatie
Het doel van mijn boek is de term ‘big data’ te ontrafelen en praktische manieren te vinden om deze data in jouw organisatie in te zetten met behulp van data science en machine learning. Dit kan door middel van een zogenaamd big data-ecosysteem, een systeem bestaande uit onderdelen en analysemethodes die voor jouw toepassingen het beste werken. In een overzicht van tools, toepassingen en processen wordt uitgelegd hoe je waarde kunt ontlenen aan moderne data in al hun vormen.
Indeling van het boek
Het boek bestaat uit twee delen en bevat twaalf hoofdstukken. In het eerste deel belicht ik de meer theoretische kant van big data en beantwoord ik verschillende belangrijke vragen, zoals hoe is big data uitgegroeid tot een fenomeen? Waarom is big data de afgelopen jaren zo’n belangrijk thema geworden? Waar komen die data vandaan, wie gebruiken ze en waarom? Wat is het nut van big data? En wat betekent het om datagestuurd te werken? Daarnaast bied ik onder andere een overzicht van twintig veelvoorkomende bedrijfstoepassingen van (big) data, analytics en data science.
In de tweede helft toon ik hoe je big data nu eigenlijk toepasbaar maakt voor je organisatie. Op welke manier kunnen ze je helpen om je strategie te bepalen? Hoe formuleer je je strategie voor big data en data science? Hoe implementeer je deze? Hoe stel je het juiste team samen?
Aangevuld met toegankelijke voorbeelden en verschillende tips toont dit boek je hoe je met behulp van big data het beste uit je business kunt halen. Immers: Big data make big difference.
David Stephenson is internationaal spreker en expert op het gebied van data science en big data analytics. Al ruim 20 jaar geeft hij advies aan (internationale) bedrijven, private equity-ondernemingen en managementadviesbureaus. Hij heeft leidinggegeven aan wereldwijde analytics programma’s van Amerikaanse en Europese bedrijven zoals eBay (waaronder Marktplaats), Axel Springer, Belvilla en Cool Blue. Verder was hij betrokken bij het ‘global digital inititiative’ van Adidas en trainde hij tientallen data scientists voor Nederlandse bedrijven. David Stephenson woont sinds 2006 in Amsterdam. Hij is de auteur van Big data ontrafeld.