Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Meer verdienen met je webshop - Een stappenplan

Het starten van een webwinkel is niet moeilijk. Het winstgevend maken daarvan is echter een ander verhaal. Veel webwinkeleigenaren kunnen zichzelf nauwelijks een salaris uitbetalen. Om daar verandering in te brengen schreef e-commerce expert Astrid van Kollenburg Meer verdienen met je webshop.

Astrid van Kollenburg | 26 februari 2020 | 2-3 minuten leestijd

Om van je webwinkel een succes te maken en er voldoende winst uit te halen, zijn er vijf stappen die doorlopen moeten worden:

1. De basis op orde
2. Maak van bezoekers klanten
3. Trek meer bezoekers naar je webwinkel
4. Slimme omzetverhogers
5. Maak van klanten fans

Stap 1 - De basis op orde


Voordat je jouw webwinkel gaat promoten, is het belangrijk dat de basis helemaal in orde is. Zorg dat je exact weet wat je doelgroep is, zodat je goed kunt inspelen op hun wensen. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat jouw onderscheidend vermogen is én dat je dit communiceert richting de doelgroep. Als jij precies kunt vertellen wat de voordelen van jouw producten zijn, dan is het veel makkelijker om deze te verkopen.

Stap 2 - Maak van bezoekers klanten


Het is natuurlijk geweldig als je bezoekers naar je webwinkel trekt, maar het wordt pas echt interessant als zij besluiten om klant bij je te worden. In mijn boek beschrijf ik diverse strategieën om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan het duidelijk tonen van de verzendkosten, voorraadstatus en levertijd. Maar ook het creëren van urgentie, het inspelen op de emotie en het elimineren van afleiding uit het bestelproces zijn slimme manieren om meer te verkopen.

Stap 3 - Trek meer bezoekers naar je webwinkel


Je kunt natuurlijk (betaald) adverteren, maar er zijn ook genoeg gratis manieren om bezoekers en klanten te trekken. Zoekmachines als Google zijn een enorme bron van gratis bezoekers. Als jouw website goed gevonden wordt op de woorden die je doelgroep intypt in de zoekmachine, kan je dat elke maand duizenden extra bezoekers opleveren. Andere manieren om zonder kosten meer bezoekers te krijgen zijn bloggen, e-mailmarketing of het sturen van persberichten.

Stap 4 - Slimme omzetverhogers


Als klanten meer geld uitgeven, maak je meer omzet. Plaats bijvoorbeeld onderaan de productpagina een aantal vergelijkbare, hoger geprijsde producten. Hiermee verleid je klanten om voor een duurder product te kiezen. Een andere optie is om kassakoopjes aan te bieden in het afrekenproces. Ook dit is een geweldige manier om je omzet te verhogen. Daarnaast raad ik je aan om verlaten winkelwagens altijd op te volgen. 69% van de online shoppers haakt in het bestelproces af. Door hen een e-mail te sturen waarin je aanmoedigt om de bestelling alsnog af te ronden, loop je minder omzet mis.

Stap 5 - Maak van klanten fans

Het is makkelijker om een bestaande klant een herhalingsaankoop te laten plaatsen dan om een nieuwe klant te krijgen. Daarnaast geven tevreden klanten 16 keer zoveel geld uit in een webwinkel. Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in klanttevredenheid. Het overtreffen van de verwachtingen is een van de eenvoudigste dingen die je kunt doen om van klanten fans te maken. Consumenten worden graag verrast met een luxe verpakking, een handgeschreven kaartje of een sample. Besteed aandacht aan elke bestelling, hoe klein ook.

De vijf bovengenoemde stappen vormen de basis van een winstgevende webwinkel én de basis van mijn boek Meer verdienen met je webshop. Elke stap wordt tot in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk.

Over Astrid van Kollenburg
Astrid van Kollenburg (1984) helpt ambitieuze webwinkeliers om hun bedrijf te laten groeien. Haar missie: ervoor zorgen dat zij meer voldoening halen uit het runnen van een webwinkel en zichzelf een lekker salaris kunnen uitbetalen. Astrid studeerde af als medisch bioloog, maar vond de bruisende e-commercewereld veel interessanter. In de jaren dat ze zelf een webwinkel runde, merkte ze dat veel andere webwinkeliers moeite hadden om voldoende bezoekers en klanten te krijgen. Ze startte een blog over haar belevenissen, leermomenten en successen als webwinkelier. Daarnaast specialiseerde zij zich in conversie-optimalisatie, SEO en online marketing. In 2013 startte ze haar adviesbureau Succes met je Webshop. Succes met je Webshop helpt webwinkeliers om hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet te vergroten. Uit ervaring weet Astrid tegen welke problemen en frustraties zij aanlopen. En hoe zij deze kunnen ombuigen naar iets dat wél werkt. Astrid deelt tips en inspiratie via e-books, blogs, webinars, challenges en online trainingen. Daarnaast brengt ze webwinkeliers samen binnen een inspirerende community. Daar kunnen zij netwerken met collega’s, hun kennis kunnen vergroten en advies krijgen van Astrid en andere e-commerce-experts.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden