OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 862 van 19.556 resultaten
interview
Algemeen management
24 maart 2009
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
De hoogleraren Chris Snijders (Technische Universiteit Eindhoven) en Frits Tazelaar (Universiteit Utrecht) doen al vijftien jaar lang onderzoek naar het management van transacties en relaties tussen bedrijven, met name op het gebied van inkoopmanagement, facilitymanagement en R&D-allianties. Dankzij hun grootschalig, multidisciplinair empirisch onderzoek slaagden zij erin een groot aantal mythen in managementland te ontzenuwen. Na vele wetenschappelijke publicaties wilden zij hun bevindingen nu voorleggen aan een groter publiek en publiceerden zij hun belangrijkste bevindingen in een nieuw boek, Klapschaatsen in management.
recensie
Leiderschap
23 maart 2009
Peter Vermeulen
Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn als u een winkel, restaurant of hotel bezoekt. Het gevoel hebben dat u welkom bent. Toch overkomt het mij in Nederland steeds regelmatiger een gevoel te hebben eerder tot last te zijn, dan als gast van het bedienend personeel te worden gezien. En uit reacties vanuit mijn omgeving ben ik niet de enige met dit gevoel. En gevoel is dan weer exact datgene waar het allemaal over gaat in 'Hostmanship' van Jan Gunnarsson. Het gevoel als gast welkom te zijn.
recensie
Non-profit
23 maart 2009
Ton Horrevorts
Tilburg heeft zijn dienstverlening verbeterd door instrumenten van het bedrijfsleven toe te passen. In Amsterdam kan de burger steeds meer transacties online verrichten. Den Haag wil de klantvriendelijkste gemeente van Nederland worden en Almere heeft een 'digital assistent' voor de bezoekers van zijn website. De Nederlandse overheid heeft de burger als klant ontdekt. Helemaal fout, aldus de stelling van journalist Steven de Jong, want zo creëert de overheid ontevreden en zeurderige klanten. In zijn boek 'De lastige burger' doet hij verslag van zijn onderzoek naar de resultaten van het klantdenken van de overheid.
recensie
Organisatiekunde
20 maart 2009
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In november 2006 hield SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan de jaarlijkse Ernst Heijmans-lezing van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA). Hij daagde de verzamelde consultants uit om zich meer te richten op de Nederlandse arbeidsverhoudingen, om hun expertise uitgebreider beschikbaar te stellen aan MKB-ondernemers en meer aandacht te besteden aan praktijkvragen in plaats van zich altijd maar te focussen op overbetaalde en overgewaardeerde strategische advisering.
interview
Algemeen management
20 maart 2009
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Drievoudig Europees kampioen zwaargewicht Arnold Vanderlyde doet tegenwoordig van zich spreken als coach. Niet alleen van sporters maar ook van ondernemers en managers. In zijn boek Fighting for Success! vertelt hij over zijn jeugd als lastig Limburgs jongetje, over zijn carrière in de boksring, over zijn filosofie en over zijn methode.
nieuws
Werk en loopbaan
20 maart 2009
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
De Britse filosoof Alain de Botton schreef een boeiend boek over een van de meest alledaagse onderwerpen: werk. Dat doet hij met veel compassie en gevoel voor detail, waardoor zijn boek, Ode aan de arbeid, verplichte kost is voor alle managers. ‘Mijn taak is het om te laten zien wat daar buiten gebeurt.’
recensie
Leiderschap
19 maart 2009
Jan Boerstra
Robin Sharma beschrijft in 'Op weg naar de top' aan de hand van alledaagse taferelen wat er voor nodig is om tot de hoogste regionen van succes door te dringen. Maar ook voor mensen die voor minder gaan is zijn moraal: voor niets gaat de zon op.
recensie
Juridisch
19 maart 2009
Michel Ambags
Het boekje 'Sociaal plan in 100 vragen' van drs. Hans van den Hurk en dr. mr. Steven Jellinghaus geeft op een toegankelijke manier inzicht in het fenomeen van een sociaal plan. Via de structuur van vraag/antwoord komen achtergrond, totstandkoming, inhoud en uitvoering daarvan aan de orde. Zo ook de bijbehorende wet- en regelgeving rond het sociaal plan en het ontslagrecht van de werknemer, die als gevolg van een reorganisatie moet afvloeien. Uitermate geschikt voor degene, die voor het eerst met deze problematiek geconfronteerd wordt.
recensie
Organisatiekunde
19 maart 2009
Reyer Brons
Het middle management verkeert in een spagaat. Van boven wordt steeds strakker gestuurd op financiële resultaten, terwijl er op de werkvloer juist behoefte is aan een menselijke maat. Als een middle manager dit niet bij elkaar brengt, gaat er iets heel erg mis. Ton Zeilstra heeft dit in een lange praktijk als manager onderkend. De laatste jaren zet hij zich als adviseur in om hier wat aan te doen. Als antwoord op de genoemde analyse presenteert hij in 'Vierkante ballen rollen niet' het Organisatie Denk- en Diagnose Model (ODM). Dit wordt ondersteund met een handboek, software en een website.
recensie
Juridisch
18 maart 2009
Michel Ambags
Onder de titel 'De koers van de bestuurder' sprak mr. Leonard Verburg zijn oratie uit bij de aanvaarding door hem van het hoogleraarschap op 6 maart 2008. Hij besprak daarbij hoogst actuele onderwerpen zoals de bestuursautonomie van de statutaire directeur en met name de grenzen daarvan. Maar ook zijn beschouwingen over de beloning en het ontslagrecht van de bestuurder zijn voor de praktijkjurist op arbeids- en vennootschapsrechtelijk terrein verhelderend, mede door de suggesties van Verburg tot systeemwijzigingen op deze gebieden.
interview
18 maart 2009
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
Van omfloerst taalgebruik houdt kampioen fondsenwerver Karel Claes niet. In zijn boek ’t Is voor het goede doel geeft hij recht voor zijn raap marketinglessen aan grote en kleine fondsenwervers. Zonder emotie kan het niet meer. Eerlijk communiceren gaat boven alles.
recensie
Strategisch management
16 maart 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Medewerkers zijn de sleutel voor succes van het bedrijf van de 21ste eeuw. De relatieve waarde van immateriële activa (kennis, relaties, reputatie) is groter geworden dan die van materiële activa (arbeid, kapitaal). Het aanwezige talent moet dan ook veel beter worden benut dan nu het geval is. Dat is de conclusie van jarenlang onderzoek van Lowell Bryan en Claudia Joyce, medewerkers van McKinsey & Company. In 'Talent aan zet' bieden ze organisaties handvatten voor de herinrichting van de organisatie om het denkvermogen te mobiliseren.
recensie
Non-profit
16 maart 2009
Ton Horrevorts
Al op de avond van haar gedwongen vertrek liet Ella Vogelaar blijken het onterecht te vinden dat zij door partijleider Wouter Bos aan de dijk was gezet als Minister van Wonen, Wijken en Integratie. Nu heeft zij haar ervaringen als minister en haar weerwoord aan Wouter Bos te boek gesteld onder de veelzeggende titel 'Twintig maanden knettergek'.
recensie
Reclame en verkoop
16 maart 2009
Ruud de Jong
Als ervaren accountmanager in de financiële sector (banken, verzekeringsbedrijven en effectenbedrijven) kan ik in 'Account management = KLANT management' veel terugvinden wat hout snijdt. Bart van Luijk heeft zijn kennis en jarenlange ervaring als trainer en manager van trainingsbedrijven als het ware in het boekje 'geperst'. Door dit persen is het voor een beginnende verkoper niet eenvoudig de draad vast te houden en de samenhang te zien. Helaas missen theoretische onderbouwing en andere invalshoeken.
interview
Economie
16 maart 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Mijn atelier, zo noemt Adjiedj Bakas de organisatievorm die hij heeft ontwikkeld voor zijn werk als trendwatcher. Om zich heen heeft hij een netwerk van inspiratoren, onderzoekers en redacteuren die hem helpen om de thematische trends die hij in de samenleving ziet te onderbouwen, in te kleuren en te illustreren. Zo kwam ook zijn nieuwste boek Microtrends Nederland tot stand. Daarin ook alvast een voorschotje op zijn volgende boek ‘De toekomst van de liefde’ dat in september verschijnt.
recensie
Financieel management
16 maart 2009
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
In zijn memoires toont Gerrit Zalm twee gezichten: die van een charmant politicus en die van een visionaire technocraat. De charmeur in Zalm maakt De romantische boekhouder tot een aangenaam boek om te lezen, de visionair maakt het bovendien interessant.
recensie
Psychologie
16 maart 2009
Anne-Mieke Vermeer
We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'The Sexual Paradox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
achtergrond
Algemeen management
16 maart 2009
Bertrand Weegenaar
4-6 minuten leestijd
De implosie van zakenbank Bear Stearns op 17 maart 2008 (morgen een jaar geleden) zal één van de mijlpalen blijven in de financiële crisis die sinds 2007 duurt. De op vier na grootste zaken & investeringsbank was het eerste grote slachtoffer. Op 17 maart 2008 werd Bear Stearns voor $2 per aandeel overgenomen door concurrent J.P. Morgan Chase. Hierna volgde het faillissement van Lehman Brothers en het opgaan van alle zakenbanken in 'gewone' banken. Auteur William D. Cohan schetst in zijn boek 'House of Cards How Wall Street's gamblers broke capitalism' een onthutsend beeld van paniek en chaos in de laatste dagen, en beschrijft hoe het zo ver heeft kunnen komen. Managers en beleggers die hoog boven Wall Street uit torenen en die het totale gevoel met de financiële werkelijkheid van Main Street kwijt waren. In één dramatische week van 10 tot 17 maart 2008 verdween een boegbeeld, zonder in haar langjarige bestaan één kwartaal verlies geleden te hebben. Wat is er gebeurd?
column
16 maart 2009
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Wat hebben verkooptrainers toch een mooi beroep. De training zat er op en ik hing samen met de salesmanager aan de bar. Wie sluit zijn werkdagen af met gezellig barhangen? De salesmanager was een echte rouwdouwer, zoals je die wel vaker tegenkomt. Wat mij bezielde weet ik niet, misschien was het pilsje wat ik zojuist achterover had geslagen de boosdoener. Ik vroeg hem op serieuze toon: "Ruimen jullie de komende weken extra tijd in om een beetje te oefenen?" Hij keek me met een blik vol onbegrip aan en flapte er zonder nadenken uit: "Ze moeten niet lullen maar doen! De tijd voor gezwam in de ruimte is voorbij. Wij moeten onze targets halen!" Het leek me verstandig de sfeer niet verder te verpesten. Dus gaf ik nog een rondje aan de uitgelaten kudde verkopers. Daarna namen wij afscheid van elkaar. Nooit meer iets gehoord van deze club.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 maart 2009
Ben Kuiken
1-3 minuten leestijd
De laatste jaren zijn er veel boeken verschenen met praktische tips over invloed en beïnvloeding. Het recent verschenen boek van Pacelle van Goethem, IJs verkopen aan eskimo’s, geeft een wetenschappelijke onderbouwing, en is nog leuk om te lezen ook.