OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 3 van 1.783 resultaten
achtergrond
Communicatie en media
23 augustus 2024
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
De overheid moet beter leren luisteren, de antenne richten op signalen van burgers. We horen dit al jaren. Maar hoe kan het dat organisaties in de publieke sector nog steeds werken vanuit hun eigen agenda en belangen? En niet meer de burgers zien waarvoor ze zijn? Een rondgang langs slecht luisterende oren, de ogen van stakeholders, een open hart en de navel van het universum. Met Robert de Muralt, Lukas Burgering & Renske Leijten.
Interview
Organisatiekunde
20 augustus 2024
Bert Peene
8-12 minuten leestijd
Bias. Als je er op internet naar zoekt vind je er rond de 200. Maar daarvan zijn er slechts ruim 30 wetenschappelijk onderbouwd. De auteurs van ‘De irrationele organisatie’ gingen aan de slag met die 30 biases, en brachten in kaart wat je ermee kunt in organisatiecontext. Cornell Vernooij vertelt erover in ons gesprek: ‘Onderzoek wijst uit dat we in een groep gevoeliger zijn voor optimism bias.’
recensie
Organisatiekunde
16 augustus 2024
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Waar is het bestaansrecht van je bedrijf? Waardoor ben je echt van betekenis? Stephan Ummelen schreef een noodzakelijk boek over de betekeniseconomie, en de bullshit die we hierin veel tegenkomen: ‘Betekenis & Bullshit’.
preview
Organisatiekunde
14 augustus 2024
Cornell Vernooij
4-5 minuten leestijd
Hoewel de wereld in razendsnel tempo verandert, maken wij elke dag keuzes vanuit ons oerbrein. Dit oerbrein zit vol met ‘olifantenpaadjes’ – of biases – die ons ooit hielpen overleven. Deze biases zijn nog altijd diep verankerd in onze hersenen en beïnvloeden voortdurend onze gedachten, gedrag en interacties. Kortom, we zijn verre van rationeel.
recensie
Organisatiekunde
12 augustus 2024
Charles Engelen
4-6 minuten leestijd
Toen ik voor het eerst hoorde van Odette Moeskops’ nieuwste boek, was ik meteen verkocht door de titel: ‘Vanzelfzwijgend’. Zo’n titel waarvan je zou willen dat je hem bedacht had. Moeskops heeft hem weliswaar ook niet zelf verzonnen, maar wel heel goed gevonden en gekozen.
recensie
Organisatiekunde
29 juli 2024
Henny Portman
4-5 minuten leestijd
Normaal gesproken besteed ik geen aandacht aan volgende drukken, maar de derde herziene druk van ‘Agile’ van Rini van Solingen weegt ondertussen bijna een kilo en is zo'n 15% zwaarder dan de vorige druk. Is dat alleen zwaarder papier of is er meer aan de hand? Gelukkig het laatste.
preview
Organisatiekunde
23 juli 2024
Marion Kremer
2-3 minuten leestijd
Het concept van ‘De kracht van Maatschappelijk Verbonden Leiderschap’ is gestoeld op Marion Kremers overtuiging dat succes voor organisaties én de samenleving hand in hand kunnen gaan. In een wereld vol complexe transities is het belangrijk om je focus te leggen op deze combinatie en de positieve impact die het heeft.
column
Economie
16 juli 2024
Leo van de Voort
4-5 minuten leestijd
De Franse filosoof Pierre-Henri Tavoillot schrijft in Comment gouverner un peuple-roi (2019) dat een democratie niet genoeg heeft aan verkiezingen, parlementaire debatten, onafhankelijke instituties en een vrije pers. Dat zijn losse elementen. Ze krijgen pas betekenis als je ze inbedt in een dieper, inhoudelijk narratief.
recensie
Organisatiekunde
15 juli 2024
John Klerkx
1-2 minuten leestijd
‘Bedrijfsarchitectuur op basis van Novius architectuurmethode’ (2024) is een vervolg op het zeer succesvolle boek met dezelfde titel dat zo’n 15 jaar geleden het daglicht zag. Het oorspronkelijke boek heb ik jaren geleden aangeschaft en is voor mij een zeer belangrijke bron geweest voor de uitoefening van mijn vak als (enterprise) architect.
preview
Organisatiekunde
8 juli 2024
Brechtje Kessener
2-3 minuten leestijd
De titel ‘Je zal er maar werken’ kun je op twee manieren lezen. Je kan het lezen met een negatieve connotatie als ‘die organisatie is ècht niet leuk om bij te werken’ maar ook heel positief als ‘wat moet het heerlijk zijn om daar te mogen werken’. Het verschil zit ‘m in de wijze van organiseren.
achtergrond
IT-management / ICT
1 juli 2024
4-5 minuten leestijd
Cor Molenaar, is auteur en directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. En... een veellezer. In dit blog deelt hij zijn aanbevelingen voor boeken die je deze zomer kunt lezen.
preview
Organisatiekunde
27 juni 2024
Odette Moeskops
3-4 minuten leestijd
‘Vanzelfzwijgend’ is de titel van mijn nieuwe boek over systeemdynamiek en de impact van emoties op organisatiepatronen. Vanzelfzwijgend is bestemd voor wie intervenieert in vraagstukken van organisatieontwikkeling: adviseurs, managers en bestuurders. Het telt zeven hoofdstukken en zes intermezzo’s en valt op verschillende manieren te lezen: van voor naar achter of eclectisch.
achtergrond
Algemeen management
24 juni 2024
Paul Groothengel
11-16 minuten leestijd
Zijn we denkende mensen die soms voelen, of voelende mensen die soms denken? Toch vooral het laatste. Emoties beheersen ons niet alleen thuis maar zeker ook op het werk. Maar we handelen daar niet of nauwelijks naar. Waarom niet? Mondjesmaat komen er steeds meer managementboeken op de markt, die gaan over emoties en hoe je daarmee om kan gaan. Als manager, medewerker of coach. Een emotionele rondgang.
recensie
Organisatiekunde
24 juni 2024
Elly Stroo Cloeck
4-6 minuten leestijd
Ik kreeg dit boek toegestuurd met een aanbiedingsbriefje dat zó persoonlijk was dat ik er geen weerstand aan kon bieden. En natuurlijk sprak ook de titel van het boek me aan: wie houdt er niet van simpel? Auteur Wiko slaagt erin om in ‘Terug naar simpel’ zijn betoog op een simpele en toch effectieve manier te verkopen.
recensie
Organisatiekunde
21 juni 2024
Gertjan de Groot
3-4 minuten leestijd
Tien jaar na haar vorige boek, ‘Doorbreken van organisatiepatronen’, verschijnt de opvolger ‘Vanzelfzwijgend’, die daarop voortbouwt maar ook een stap verder gaat. Waren emoties in het eerste boek nog een reactie op ingezette organisatieveranderingen, in ‘Vanzelfzwijgend’ zijn zij een onderdeel van de organisatiepatronen zelf.
preview
Organisatiekunde
17 juni 2024
Wiko
2-3 minuten leestijd
Iedereen wil graag dingen simpel maken. Het leven is al ingewikkeld genoeg.Maar hoe doe je dat, vereenvoudigen? En als dat al gelukt is, hoe hou je het dan simpel? Want het lijkt wel alsof alles vanzelf ingewikkeld wordt. Maar elke organisatie kan dingen simpel maken. Een paar basisprincipes zijn essentieel en een paar andere zijn verstandig. In mijn boek lees je er alles over.
recensie
Organisatiekunde
10 juni 2024
Hans de Witte-van Mierlé
3-5 minuten leestijd
Als leidinggevende in een publieke organisatie kan je soms vastlopen. Om daaruit te komen kan het helpen om verder te kijken dan de theoretische organisatiekunde. In ‘Organisatiekunst’ verkennen Robert de Muralt en Marie-Louise Dechesne wat de mogelijkheden zijn.
recensie
Organisatiekunde
22 mei 2024
Rudy Kor
3-5 minuten leestijd
Robert Quinn stelt in ‘Positieve Organisaties’ dat veel managers negatieve en beperkende veronderstellingen hebben over mensen. Ze verspillen hierdoor menselijk potentieel en kansen op gezonde bedrijfsresultaten. Quinn laat zien hoe je organisaties zo kunt inrichten dat mensen zich betrokken voelen en zowel individueel als collectief floreren.
recensie
Organisatiekunde
9 mei 2024
Rogier van der Wal
3-4 minuten leestijd
Stephan Ummelen heeft een vlot lezend boek geschreven: ‘Betekenis & Bullshit’. Het eerste deel ervan: ‘Bullshit’ is bedoeld om luchtfietserij aan de kaak te stellen en lege hulzen door te prikken. Het tweede deel ‘Betekenis’ vormt de positieve spiegel van deze medaille en gaat in op hoe organisaties als ‘betekenismakers’ kunnen fungeren.
recensie
Organisatiekunde
8 mei 2024
Ment Kuiper
2-3 minuten leestijd
Hoe weet je of je strategie werkt? Het is een vraag waarvan je denkt, dat is toch logisch, je weet dat je strategie werkt als je je doelstellingen bereikt. En om die doelstellingen te bereiken moet je strategie goed zijn en je organisatie goed functioneren.