OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    2.316 resultaten
    Interview
    Algemeen management
    13 augustus 2025
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    In het huidige bedrijfsklimaat maakt nog harder werken niet langer het verschil, aldus bedrijfsadviseur Rini van Solingen. In het boek Alle ballen op impact geeft hij negen manieren waarmee we wél meer resultaat uit onze inspanningen kunnen halen. ‘Wie impact wil maken moet zich constant afvragen: werk ik op basis van data, of vanuit een overtuiging en vooronderstellingen?’
    interview
    Strategisch management
    11 augustus 2025
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Overheid en bedrijfsleven. Door geopolitieke ontwikkelingen raken ze vaker vervlochten. En het is niet alleen de overheid die geopolitiek bedrijft, bedrijven zijn ook zelf aanjager of onderdeel van geopolitieke ontwikkelingen. ‘Alleen dat besef is er bij bedrijven nog te weinig’, concluderen Remko Blom (PwC) en Maaike Okano-Heijmans (Instituut Clingendael) in Impact van geopolitiek. ‘Er is werk aan de winkel. De storm waait niet zo maar over.’
    interview
    Communicatie en media
    8 augustus 2025
    Erwin Wijman
    5-7 minuten leestijd
    Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie. 
    Interview
    Personeelsmanagement
    6 augustus 2025
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Met ‘Dit is géén HR’ heeft Bob Zeegers, auteur en oprichter van de HR Navigator, iets losgemaakt. Enthousiaste recensies, bijna een maand op de eerste plaats in de Managementboek Top-100, en dat voor een boek dat een stuk persoonlijker is dan het doorsnee managementboek. ‘Mensen die mij goed kennen, zeggen dat het 100% Bob is. Als je mij leuk vindt, vind je dit ook een leuk boek, en anders niet.’
    interview
    Verandermanagement
    4 augustus 2025
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Een organisatiecultuur kan volgens Louise Kemps en Anita van Dekken pas bruisen als ze zowel resultaat- als mensgericht is. In hun boek Grote Harige (Organisatiecultuur)vragen beschrijven ze hoe leiders die combinatie tot stand kunnen brengen. ‘Uit welk nest kom jij nu eigenlijk?’
    interview
    Mens en maatschappij
    1 augustus 2025
    Erwin Wijman
    5-7 minuten leestijd
    Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie. 
    Interview
    Marketing
    31 juli 2025
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    De marketingwereld verandert razendsnel, maar veel studieboeken blijven steken in oude modellen en verouderde voorbeelden. In de nieuwe methode ‘Marketing denken, marketing doen’ bouwen Marjolein Visser en veertien collega-auteurs vanaf nul aan een toekomstbestendige basis. In dit interview legt Visser uit waarom dat nodig was.
    Interview
    IT-management / ICT
    28 juli 2025
    Marianne ter Mors
    4-6 minuten leestijd
    Maandag 9 uur. Je opent je laptop. Voor al je e-mails staat al een conceptantwoord klaar. De maandrapportage is af en je agenda is bijgewerkt. Dankjewel AI Agents! Volgens Job van den Berg en Remy Gieling is dit dichterbij dan we denken. En dat is goed nieuws: ‘Je gaat meer het werk doen waarvoor je bent opgeleid’.
    interview
    Mens en maatschappij
    25 juli 2025
    Erwin Wijman
    5-6 minuten leestijd
    Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie.
    Interview
    Persoonlijke effectiviteit
    23 juli 2025
    Martina Langeveld-Huigen
    5-7 minuten leestijd
    Een volle werkdag per week besparen. Wie wil dat niet? Het kan als je AI slim inzet. In haar boek ‘Me Myself & AI’ legt AI-expert en gedragspsycholoog Sanne Cornelissen uit hoe je dat doet. ‘De extra tijd die ik overhoud, gebruik ik bijvoorbeeld om meer te brainstormen, te sparren en betere teksten te schrijven.’
    Interview
    Strategisch management
    21 juli 2025
    Peter Spijker
    5-6 minuten leestijd
    Waarde creëren voor alle betrokkenen en tegelijkertijd winst maken. Dat is de benadering van Hendrik Jan van Es in ‘Conscious Business’. Hij plaatst álle stakeholders – medewerkers, klanten, de samenleving, aandeelhouders én het milieu – op gelijke voet. Ondernemers die bewust opereren, zijn veerkrachtiger in crisistijd en combineren economisch succes met maatschappelijke impact. 
    Interview
    Persoonlijke effectiviteit
    17 juli 2025
    Marianne ter Mors
    4-6 minuten leestijd
    Een pen. En echt papier. Je weet wel, dat spul dat je kunt vouwen of verscheuren. De meeste mensen kiezen liever een scherm. Maar daarmee mis je volgens Barbara Tammes een wereld vol creatief potentieel. In Magic click laat ze zien hoe je op papier een creatief dreamteam in jezelf activeert. Van leuk idee tot ijzersterke propositie!
    Interview
    Ondernemen
    14 juli 2025
    Bas Hakker
    6-9 minuten leestijd
    Een strategie om je bedrijf krachtig te positioneren is mooi. Maar als je je prestaties significant wilt verbeteren als ondernemer, begint dat met bewustwording van je innerlijke positionering. Want wie je bent en hoe dingen op jou overkomen, bepaalt waar je uitkomt. Dat is de boodschap van Marieke Pijler in haar boek ‘Onvergelijkbaar’.
    Interview
    Economie
    9 juli 2025
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    In ‘Waarom de laagsteprijsgarantie ervoor zorgt dat jij te veel betaalt’ schopt ‘undercover econoom’ Jona van Loenen nogal wat heilige huisjes omver. Economen zijn verre van ‘alwetende, voorspellende wezens’. Want niemand weet wat economie, groei en arbeidsmarkt gaan doen. Maar we lopen wel amechtig achter ze aan. Van Loenen: ‘Niks is wat het lijkt in de economie.’ 
    Interview
    Psychologie
    7 juli 2025
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    Wat betekent het om anders bedraad te zijn, thuis, op school en op het werk? In dit interview vertelt de auteur van ‘Als alle breinen werken’ hoe haar nieuwe boek ‘Als alle breinen leren’ ontstond, waarom het onderwijs worstelt met neurodiversiteit en hoe haar leervuurmodel ouders en scholen praktische houvast biedt.
    Interview
    Strategisch management
    4 juli 2025
    Kim Buitenhuis
    8-11 minuten leestijd
    Als Gijs van Wulfen merkt dat innovators wereldwijd helaas nog altijd vaker nee dan ja krijgen, besluit hij toch weer een boek te schrijven. In ‘Doorbreek innovatiebarrières: vijftien strategieën om management buy-in voor innovatie te vergroten’ deelt hij zijn wetenschappelijk bewezen methode samen met inspirerende praktijkvoorbeelden.
    Interview
    Marketing
    2 juli 2025
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    In de BtoB-marketing wordt alles steeds sneller, digitaler en efficiënter. Volgens Wing Cheung verliezen we daardoor het belangrijkste uit het oog: de relatie. In zijn boek ‘Word B2B Meesterverleider’ pleit hij voor een aanpak die lijkt op daten: eerst oprechte aandacht, dan pas zaken. Cheung: ‘Oefen geduld, investeer oprecht en ga voor relaties die blijven.’
    interview
    Marketing
    30 juni 2025
    Hans van der Klis
    7-9 minuten leestijd
    In ‘101 beïnvloedingstechnieken’ leert Nicol Tadema ons alle denkbare technieken om klanten te verleiden. Het is een even ambitieuze als uitnodigende verzameling geworden, vol met verrassende ideeën. Met het boek hoopt ze mensen duidelijk te maken dat je door kleine en subtiele handelingen grote resultaten kunt boeken. ‘Ik zie dit boek eerder als een inspiratieboek dan als een leesboek.’
    Interview
    Algemeen management
    27 juni 2025
    Peter Spijker
    6-9 minuten leestijd
    Luisteren is een van de meest onderschatte vaardigheden van de mens. We denken dat we het kunnen, maar horen alleen elkaars woorden en verstaan elkaar niet. Franka Rolvink Couzy beschrijft in ‘Superluisteren’ hoe veelomvattend goed luisteren is. Als het moderne leiders lukt op deze manier te luisteren, neemt volgens haar hun besluitvaardigheid flink toe.
    interview
    Verandermanagement
    25 juni 2025
    Paul Groothengel
    6-9 minuten leestijd
    Hoe doe je de goede dingen als je gaat veranderen? En neem je er wel voldoende tijd voor? Met deze en andere filosofische vragen gaat Daniël Wolfs in ‘De Veranderfilosoof’ op zoek naar de kern van verandering. Waarbij het volgens hem niet gaat om wat je meemaakt maar om hoe je daar betekenis aan geeft. En dat je daarbij ook ruimte laat aan twijfel en onmacht.

      Personen

        Trefwoorden