OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
5 resultaten
recensie
Reclame en verkoop
7 oktober 2015
Gert-Jan Hospers
2-3 minuten leestijd
Het winkellandschap verandert, dat ziet iedereen. Weliswaar winkelen we meer dan ooit, we doen het steeds vaker vanuit onze luie stoel. Want waarom zou je nog naar de binnenstad gaan als je die mooie broek, breedbeeld-tv of fietsvakantie ook online kunt bestellen?
recensie
Algemeen management
26 juni 2006
Gert-Jan Hospers
Volgens velen doet de regio er in deze tijd van mondialisering niet meer toe. 'Space shrinking technologies' zoals transport-, informatie- en communicatie-technologie zouden de wereld tot een dorp hebben gemaakt: 'the global village'. Dat de rol van regio's zelfs in een klein land als Nederland niet is uitgespeeld, blijkt uit 'De Beste Provincies voor Ondernemers' van Robert Blom. Dit boek laat zien dat de kwaliteit van het ondernemerschap van provincie tot provincie verschilt. Mondialisering en regionalisering sluiten elkaar blijkbaar niet uit.
recensie
Organisatiekunde
10 april 2006
Gert-Jan Hospers
3-4 minuten leestijd
In een tijd waarin zo'n beetje elke manager, bestuurder en wetenschapper het over 'innovatie' heeft, verwacht je een reeks aan Nederlandstalige handboeken over dit onderwerp. Niets is minder waar. Wie recente literatuur over innovatie zoekt, vindt ofwel glossy boekjes met ronkende woorden, ofwel gortdroge werken vol theorieën. 'Innoveren: begrippen, praktijk, perspectieven' is degelijk zonder saai te zijn en biedt relevante informatie over het wat, hoe en waarom van innovatie in bedrijf en beleid.
recensie
Algemeen management
4 januari 2004
Gert-Jan Hospers
3-4 minuten leestijd
Managers vormen de snelst groeiende beroepsgroep in ons land, zo becijferde het CBS eind 2003. Tussen 1994 en 2003 steeg het aantal managers met 75% tot 175.000. Vooral in de (semi)publieke sector zoals de zorg en het onderwijs is de manager in opkomst. Wie wil weten wat daarvan de achtergrond is, moet zeker 'Het nieuwe werken' van Ben Ligteringen lezen.
recensie
Strategisch management
24 oktober 2003
Gert-Jan Hospers
Wie nog altijd in charismatisch leiderschap gelooft, is na lezing van dit boek voorgoed genezen. Topondernemingen oftewel 'visionaire bedrijven' moeten het niet hebben van een sterke CEO; hun succes ontlenen ze veeleer aan een tijdloze visie en aan BHAG's (Big, Hairy, Audacious Goals). De combinatie van die visie en ambitieuze doelen geeft topbedrijven de veerkracht om hun kern te behouden en zichzelf tegelijkertijd constant te vernieuwen. Dat was althans de bevinding van Collins en Porras in hun Amerikaanse managementbestseller 'Built to Last' (1994). Een tijdloos boek, zo blijkt: bijna tien jaar na dato is een zeer leesbare Nederlandse vertaling verschenen onder de titel 'Gebouwd voor de toekomst'.