OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 724 van 19.559 resultaten
    interview
    Leiderschap
    11 april 2012
    Erik de Vries
    5-6 minuten leestijd
    Goed leiderschap draait in essentie om contact, zo betoogt Menno Molendijk. Echt contact! Om dit te bereiken, introduceert hij in Leiderschap op een A4’tje zijn vier A’s, te weten: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken, Afrekenen. Erik de Vries vroeg de auteur om tekst en uitleg.
    interview
    Organisatiekunde
    10 april 2012
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    ABP is een methode die ieder probleem terugbrengt tot redelijke proporties. In het boek Geen probleem: Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries beschrijven Hans Heerkens en Arnold van Winden stap voor stap hoe je voor iedere bedrijfskundige puzzel de beste oplossing vindt. Managementboek Magazine sprak met Heerkens.
    recensie
    Algemeen management
    10 april 2012
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Het boek Organisatieontwikkeling met Theory U van Esther de Haan en Eva Beerends wordt gepresenteerd als ‘een mooie tool in de gereedschapskist van organisatiecoaches, consultants en trainers die bezig zijn met organisatieontwikkeling’. En dat is het ook. Maar wel met één niet onbelangrijke voorwaarde: de lezer moet de ideeën achter Theory U onvoorwaardelijk omarmen. En dat is niet altijd even gemakkelijk.
    preview
    Leiderschap
    10 april 2012
    Ben Tiggelaar
    8-11 minuten leestijd
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    4 april 2012
    Jan Jacob Bos
    Zoals de titel al doet vermoeden, is 'Egostrippen' een vlot geschreven, eigenwijs boek. Volgens Rick van Asperen zouden we wat minder moeten trippen en wat meer moeten strippen. Het strippen helpt je om je eigen zelfbeeld te ontdekken en te bepalen wat je echt wilt. Lukt het Van Asperen om dit waar te maken?
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    4 april 2012
    Jan Jacob Bos
    Zoals de titel al doet vermoeden, is 'Egostrippen' een vlot geschreven, eigenwijs boek. Volgens Rick van Asperen zouden we wat minder moeten trippen en wat meer moeten strippen. Het strippen helpt je om je eigen zelfbeeld te ontdekken en te bepalen wat je echt wilt. Lukt het Van Asperen om dit waar te maken?
    recensie
    Werk en loopbaan
    4 april 2012
    Veerle Blajic-Kik
    'Waarom moet het altijd zo zwaar? En waarom kijken we niet naar ons leven als er geen crisis dreigt?' Met deze vragen begint Daan Prudon zijn boek 'Lightcoach'. In toegankelijke situaties zoals festivals voorziet hij iedereen die daar behoefte aan heeft van een luisterend oor, een relevante vraag, of mooi advies. Het idee is vernieuwend en blijkbaar effectief. Toch vraag ik me af of hij zich kan losweken van het festivalterrein en zijn concept kan uitbouwen.
    interview
    Algemeen management
    4 april 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het bedrijfsleven staat een slagveld te wachten, voorspelt de Amerikaanse journalist William Taylor in Practically Radical. Omdat technologische doorbraken, mondialisering en overcapaciteit het mondiale speelveld dramatisch hebben veranderd, zijn ondernemingen die zichzelf niet opnieuw kunnen uitvinden ten dode opgeschreven. ‘Het is niet meer voldoende om in alle opzichten redelijk goed te zijn. The middle of the road is the road to nowhere geworden.’
    recensie
    Juridisch
    4 april 2012
    Dick Bos
    2-3 minuten leestijd
    Weinig mensen zijn zich bewust van het feit dat medische aansprakelijkheid een bijzondere aansprakelijkheid is. Het gaat hier om een aansprakelijkheid waarbij een patiënt welbewust een ander toelaat 'iets te doen aan zijn lichaam (het verrichten van een medische handeling)' en dat in verband met zijn gezondheid. De fouten die dan gemaakt worden, treffen dan ook rechtstreeks het lichaam en de gezondheid. Op de behandelaar rust dus een zware verantwoordelijkheid. 
    interview
    Communicatie en media
    4 april 2012
    Paul Groothengel
    11-15 minuten leestijd
    Je mag ‘m gerust de koning van het reputatiemanagement noemen. Cees van Riel introduceerde als eerste een concrete maatstaf om reputaties van bedrijven te meten. Waarmee hij aantoonde hoe groot het belang van reputatie kan zijn. Met zijn nieuwe boek De alignment-factor met als ondertitel ‘Leveraging the power of total stakeholder support’, gaat hij een flinke stap verder. Een gesprek met deze hoogleraar corporate communicatie over onder meer de wijze waarop je een langetermijnrelatie bouwt met al je stakeholders, de positie van de communicatieprofessional, en alignment-in-praktijk. ‘Bij Philips begon het proces van alignment bij de Board.’
    nieuws
    Marketing
    4 april 2012
    Justin van Lopik
    1-2 minuten leestijd
    ‘Welke klanten wil je over een jaar kwijt zijn?’ Jos Burgers stelt deze opmerkelijke vraag vrijwel meteen aan het begin van het Boekevent Gek op gaten. Het gaat hem om de positionering van het merk.
    interview
    Algemeen management
    4 april 2012
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Hij lang, sportief en vooral een erg toegankelijke man. Vindt van zichzelf dat hij een opgeruimd karakter heeft. Zijn werkkamer is dan ook om door een ringetje te halen. Bij zijn bureau staat een bijzondere boekenkast, die je niet snel bij een hoogleraar zult aantreffen. Hij is dus wetenschapper, maar ook consultant en beslist geen moralist. Toch weet hij alles van morele dilemma’s af. Al meer dan twintig jaar zit hij in het vak van de bedrijfsethiek. Deze keer praat bij zijn boekenkast: professor Muel Kaptein.
    recensie
    Organisatiekunde
    3 april 2012
    Richard van der Lee
    3-4 minuten leestijd
    Het boek 'Corporate Universities' van Martijn Rademakers en diverse coauteurs is een prima naslagwerk voor mensen die geïnteresseerd zijn in leervraagstukken binnen grotere organisaties en de bijbehorende inrichting. De praktijkvoorbeelden uit de profit en non-profit sector zijn leerzaam. Echter, het meest interessante deel van het boek is het deel waarin de toekomst van het leren, in relatie tot de ontwikkeling van talent en organisaties, wordt geschetst.
    recensie
    Internet en social media
    2 april 2012
    Aart G. Broek
    3-5 minuten leestijd
    Jaap van Ginneken bezigt een verleidelijke beeldspraak met zijn 'enthousiasmevirus'. Daarmee geeft hij echter slechts gedeeltelijk een antwoord op de vraag 'hoe gevoelens zich explosief verspreiden nu iedereen online is'. Aan het eind van 'Het enthousiasmevirus' weten we vooral dat we nog niet zo heel veel weten van ons wereldwijde sociaal-psychologische reilen en zeilen. Die boodschap is overigens waardevol genoeg om tot ons te nemen.
    recensie
    2 april 2012
    Amber Zwartbol
    Iedereen kent wel iemand die hij of zij bewondert. Soms is die persoon dichtbij, een familielid, een goede vriend of vriendin of een collega. Soms een onbereikbaar persoon die vooral bekend is door de media. Marja den Boer, auteur van 'Durven doen wat je raakt' interviewde voor haar boek 22 personen die zij om verschillende reden bewondert. Personen die, zoals ze zelf zegt, als een rolmodel voor haar zijn, doordat haar ouders om verschillende redenen geen rolmodel voor haar konden zijn in haar jeugdjaren.
    interview
    Marketing
    2 april 2012
    Linda Huijsmans
    8-11 minuten leestijd
    Steven Van Belleghem ontwikkelde het idee van word of mouth marketing. Dat hij daarmee de tijdgeest op zijn staart trapte, bewijst het succes van zijn vorige boek, De conversation manager. Nu is er de logische opvolger: De Conversation Company. De inhoud in één zin: richt de cultuur van je hele bedrijf in op de klant!
    interview
    Advisering
    2 april 2012
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Precies een jaar geleden begon de triomftocht van René Boender (1958) als schrijver van managementboeken. Zijn eersteling Great to Cool was afgezien van de kalenders vorig jaar het bestverkochte managementboek. En zoals hij toen al voorspelde, zou het daar niet bij blijven. Na het in samenwerking met Jos Ahlers geschreven Generatie Z verschijnt nu zijn derde boek: Cool is Hot. Een interview in steekwoorden, geïnspireerd op zijn nieuwe boek.
    recensie
    Economie
    30 maart 2012
    Wardy Poelstra
    Het Centraal Planbureau heeft wel eens minder turbulente tijden meegemaakt. Directeur Coen Teulings is sinds het uitbreken van de crisis niet uit de media weg te slaan, meestal met weinig vrolijk stemmende mededelingen over de stand van onze economie en navenant sombere voorspellingen (die gelukkig vaker niet dan wel uitkomen). In 2009 publiceerde het CPB 'De grote recessie', dat iets positiever is getoonzet. Nu we in een 'double dip' zitten, komt het CPB ruim twee jaar later met een nieuw boek, 'Europa in crisis', waarin de schuldencrisis en de wederwaardigheden van de Europese Monetaire Unie centraal staan.
    recensie
    Algemeen management
    30 maart 2012
    Michel Hoetmer
    Welk jochie heeft niet met soldaatjes gespeeld? Ik in ieder geval wel. Ik verslond in mijn jeugdjaren boeken over Napoleon, Michiel de Ruyter en vele anderen die de loop van de geschiedenis hebben bepaald. Op school droomde ik weg bij de heldendaden van deze krijgsheren. Ik ben nog steeds dol op geschiedenis. Dus trok het boek 'Denken als generaal' van Michiel Janzen meteen mijn aandacht.
    recensie
    Coaching en trainen
    30 maart 2012
    Richard van der Lee
    2-3 minuten leestijd
    'Degelijk en veelomvattend' waren de eerste woorden die bij mij opkwamen bij het lezen van het boek 'Coachen als professie' van Ien van der Pol. Het boek beschrijft zeer uitgebreid een breed scala een coachingsmethodieken en bijbehorende wetenswaardigheden. Gezien het toenemende belang van coaching is dit boek een must-have voor de professional en de leidinggevenden die meer diepgang zoeken in relatie tot de collega's waar zijn leiding aan mogen geven.

      Personen

        Trefwoorden