OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 724 van 19.536 resultaten
interview
Leiderschap
28 maart 2012
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Arjan Eleveld schreef een boek over het ‘fit’ maken van organisaties, onder de toepasselijke titel Maak je organisatie FIT. Dat kan zonder reorganisatie, zegt hij, al wil dit niet zeggen dat het geen bloed, zweet en tranen kost.
recensie
Marketing
28 maart 2012
Eric van Arendonk
Ontdek wat klanten echt willen, zo luidt de ondertitel van dit boek. Maar wat heeft dat nu met gaten te maken. Wie de auteur wat beter kent, kan de titel 'Gek op gaten' wel plaatsen. Het heeft betrekking op het verhaal dat de auteur als een soort handelsmerk voert. Kort samengevat gaat het over een man die boren verkoopt. Feitelijk moet hij niet de boren verkopen maar de gaten die die boren maken, want daar is behoefte aan. Wanneer die gaten gemaakt zouden kunnen worden zonder die boren, verkoopt de man niets meer. Hij verkoopt dus gaten in plaats van boren. Dit boekje gaat dus over gaten, met andere woorden over dat wat de klant echt nodig heeft en niet wat wij denken dat hij nodig heeft.
recensie
Marketing
28 maart 2012
Eric van Arendonk
Ontdek wat klanten echt willen, zo luidt de ondertitel van dit boek. Maar wat heeft dat nu met gaten te maken. Wie de auteur wat beter kent, kan de titel 'Gek op gaten' wel plaatsen. Het heeft betrekking op het verhaal dat de auteur als een soort handelsmerk voert. Kort samengevat gaat het over een man die boren verkoopt. Feitelijk moet hij niet de boren verkopen maar de gaten die die boren maken, want daar is behoefte aan. Wanneer die gaten gemaakt zouden kunnen worden zonder die boren, verkoopt de man niets meer. Hij verkoopt dus gaten in plaats van boren. Dit boekje gaat dus over gaten, met andere woorden over dat wat de klant echt nodig heeft en niet wat wij denken dat hij nodig heeft.
interview
Marketing
28 maart 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
‘Maak je er wel een beetje een leuk stuk van?’ Wouter de Vries jr., universitair docent in de dienstenmarketing, ondernemer en spreker, heeft geen behoefte aan dikdoenerij. Met zijn bestseller Blauwe Bananen, die hij samen schreef met Thiemo van Rossum (die tijdens het afnemen van het interview helaas in het buitenland vertoefde), wil hij zijn theorieën over dienstenmarketing juist eens op een leuke en toegankelijke manier onder de aandacht brengen.
recensie
Leiderschap
27 maart 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
De zaken- en managementwereld is er een van afkortingen. ROI, SMART, MAGIE… Wie ooit een managementboek ter hand heeft genomen, zal met een of meerdere, al dan niet geforceerd gezochte acroniemen kennis hebben gemaakt. Arjan Eleveld voegt aan de reeds lange lijst de kekke afkorting FIT toe: Focus, Involvement en Trust. Volgens Eleveld zijn dat de drie pijlers van een succesvolle organisatie. Een organisatie moet net als het individu fit zijn om tot grootse prestaties te komen.
recensie
Personeelsmanagement
27 maart 2012
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In zijn nieuwste boek Generaties! Werk in uitvoering laat Aart Bontekoning ons op aangename wijze kennismaken met alle momenteel in Nederland levende generaties. Zijn boodschap is daarbij dezelfde als in zijn eerdere werk: organisaties die een positieve dialoog tussen generaties weten te genereren, plukken daar altijd de vruchten van.
recensie
Organisatiekunde
26 maart 2012
Richard Blommendaal
1-2 minuten leestijd
Kenniseconomie, innoveren, klantgericht innoveren. Termen die tegenwoordig vaak naar voren komen. Maar wat houden deze termen eigenlijk in? Denken we er allemaal hetzelfde over? En welke richting gaan we op? Vraagstukken die niet nieuw zijn, maar in deze tijd wel actueel. Joyce Walstra beschrijft in 'Klantgericht innoveren' de relatie tussen kennis en innovatie. Ze maakt inzichtelijk wat hiervoor nodig is. In essentie is de boodschap dat er te weinig geld wordt vrijgemaakt om innovatie naar een hoger platform te tillen.
recensie
Psychologie
26 maart 2012
Aart G. Broek
3-4 minuten leestijd
Je zou geen positie in bestuur, directie of management moeten kunnen bekleden zonder kennis van 'cognitieve dissonantie'. De lawine aan beleids- en bedrijfsfiasco's zou met die kennis namelijk beperkt kunnen worden. De studie 'Er zijn fouten gemaakt (maar niet door mij)' van Carol Tavris en Elliot Aronson zal deze mogelijke tekortkoming in leidinggevende vaardigheid goed weten op te vangen.
interview
Organisatiekunde
26 maart 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Zelfs een verklaard tegenstander als Steve Jobs richtte vlak voor zijn dood nog een corporate university op om de unieke Apple-cultuur te borgen. Tegen de bezuinigingstrend in richten steeds meer bedrijven een eigen corporate university op. Niet als de zoveelste veredelde MBA, maar als aanjager van de lerende organisatie. Ronald Buitenhuis in gesprek met Martijn Rademakers, auteur van Corporate Universities.
recensie
Marketing
26 maart 2012
Eric van Arendonk
'De guerrillamarketingrevolutie' is qua uiterlijk letterlijk en figuurlijk een echt boek. Meer dan 300 pagina's, behoorlijk formaat, dikke kaft en veel foto's. Hier begin je niet zo maar aan. Het boek ziet er absoluut verleidelijk uit dus de echt geïnteresseerden in het onderwerp guerrillamarketing zullen het wel ter hand nemen. Eerlijk gezegd is dat zonde. Het boek heeft namelijk veel meer in zijn mars. Aan het eind schrijft Cor Hospes dat hij eigenlijk van plan was het boek de titel guerrillamarketing manifest te noemen, maar op aanraden van zijn uitgever heeft hij dat niet gedaan. Zonder meer jammer, want het boek kan een dergelijke titel makkelijk aan.
interview
Strategisch management
26 maart 2012
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Met Groeimodellen reiken Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting hun lezers twaalf modellen aan om groei te bewerkstelligen. Eind april verschijnt dit boek maar uiteraard sprak Managementboek Magazine alvast met een van de auteurs, Yousri Mandour: ‘Mijn ideaal is het dat mensen geïnspireerd raken door onze voorbeelden en dat ze de vertaalslag naar hun eigen organisatie willen maken.’
recensie
Algemeen management
26 maart 2012
Richard van der Lee
'No guts, no glory' van Simone Driessen en Niek Karsmakers. Wat voegt dit boek toe aan het bestaande repertoire? De zaken die vermeld worden zijn in ieder geval niet onbekend voor de gemiddelde lezer die geïnteresseerd is in leiderschap. Toch is het boek alleraardigst, want het geeft kort en bondig weer waar het om gaat, namelijk passie met een grote P. De eigen passie volgen en doen waar je goed in bent is namelijk de rode draad die naar voren komt uit de interviews met de betreffende CEO's en de belevenissen van de auteurs.
recensie
Werk en loopbaan
23 maart 2012
Anoniem
2-3 minuten leestijd
Wat doe je als je, zoals ik, het idee hebt dat je meer kunt doen op je werk, maar niet in staat lijkt dat daadwerkelijk te doen? Heb ik een bore-out? Geen idee, maar ik zit wél vast. Dus, dacht ik, misschien helpt een boek over de bore-out me zien waarom je vast kunt zitten en hoe je eruit komt. Maar voor een boek dat het fenomeen op de kaart moet zetten, is Bore-out, als verveling je werk wordt, ironisch genoeg niet zo boeiend.
interview
Leiderschap
23 maart 2012
Annegreet van Bergen
4-6 minuten leestijd
In haar boek De mix van maat- en mantelpakken schetst Inca van Uuden een zonnige wereld over de voordelen van mixed leadership. De vraag dringt zich op of ze niet te veel heil verwacht van meer gemengde man/vrouwteams. Die vraag beantwoordt Van Uuden met een tegenvraag. ‘U kent ongetwijfeld het boek De prooi van Jeroen Smit over de teloorgang van ABN AMRO. De vraag is: hoe zou het met de bank zijn gegaan wanneer in de top meer vrouwen hadden gezeten in plaats van alleen maar mannen die allemaal volgens eenzelfde stramien denken en doen?’
interview
Algemeen management
22 maart 2012
Pierre Spaninks
8-12 minuten leestijd
Wat is de invloed van cultuurverschillen op de manier waarop we zakendoen en onze organisaties managen? Die vraag houdt Fons Trompenaars (58) al zijn hele werkzame leven bezig. Zijn standaardwerk Riding the waves of culture (ruim 200.000 exemplaren verkocht) bracht hem wereldfaam. ‘Als iets werkt in de ene cultuur, is de kans klein dat het ook werkt in een andere cultuur.’
recensie
Organisatiekunde
22 maart 2012
Richard van der Lee
3-4 minuten leestijd
Het Nieuwe Werken is een is geen doel op zicht maar een instrument om te zorgen voor talentontwikkeling en een goede work-lifebalance voor mannen en vrouwen. Eigenlijk is dat de essentie van het boek 'Carrièrebitches en papadagen' van Roos Wouters. Verwacht geen technisch verhaal, wetenschappelijke prietpraat of zachte heelmeesters.
recensie
Marketing
22 maart 2012
Vincent van Hunnik
In 'Kijk op klantgerichtheid' neemt Ed Peelen met zijn mede-auteurs een verfrissende aanpak als uitgangspunt voor een boek over klantgerichtheid. De uitwerking is gedetailleerd en geeft veel verschillende invalshoeken. De interessante opzet van interviews met topmanagers en het inzetten van social media om buiten het boek om kennis te delen, zijn veelbelovend. Om nog meer baat te hebben bij de geboden inhoud, zou een extra hoofdstuk met bijvoorbeeld een stappenplan nog een welkome aanvulling zijn.
recensie
Organisatiekunde
22 maart 2012
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De Nederlandse economie moet zijn concurrentiepositie versterken. Daarom steekt de overheid veel energie in de transformatie naar een kenniseconomie. De arbeidsproductiviteit moet omhoog, er moet meer geïnvesteerd worden in onderzoek en bedrijven moeten klantgericht innoveren. Dat schrijft Joyce Walstra in haar boek 'Klantgericht innoveren'. Om het innoveren voor ondernemers te vergemakkelijken introduceert ze de Innovatiemix. Toch gaat het boek vooral over de ontwikkeling van de Nederlandse kenniseconomie.
interview
Marketing
22 maart 2012
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Dienstenmarketingmanagement van Wouter de Vries jr. en Piet van Helsdingen geldt al jaren als de bijbel op een vakgebied dat volgens de auteurs ten onrechte genoegen moet nemen met een bescheiden plaats binnen marketingstudies. Relevantie en volledigheid behoren dan ook tot belangrijke kwaliteiten van hun boek; er moest iets rechtgezet worden. Dat bracht echter een niet onbelangrijk nadeel met zich mee: het boek is dikke pil geworden, te dik voor sommige opleidingen. Daarom besloten zij, samen met Ton Borchert, een sterk ingedikte versie te maken onder de treffende titel Essentie van Dienstenmarketingmanagement. Managementboek Magazine sprak met een van de auteurs: Wouter de Vries.
recensie
Financieel management
21 maart 2012
Yvette Bartholomée
3-4 minuten leestijd
Crisis op de beurs, speculeren op dalende koersen, aandeelhoudersactivisme, opties en termijncontracten: het economiekatern van de krant staat er vol mee. En toch komen de bovenstaande termen daar niet vandaan, maar uit een boek dat de aandelenhandel in de 17e eeuw beschrijft. Lodewijk Petrams 'De bakermat van de beurs' neemt je mee op een fascinerende reis terug in de tijd. Voor iedereen die wil begrijpen wat er op de beurs gebeurt, toen en nu.