OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 882 van 19.543 resultaten
achtergrond
20 oktober 2008
Joep Schrijvers
5-7 minuten leestijd
Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
column
20 oktober 2008
Rob Beltman
4-6 minuten leestijd
Vorig jaar rond deze tijd vlogen de berichten dat marketing in crisis was ons behoorlijk om de oren. De discipline die traditioneel de brugfunctie tussen klant en organisatie vervulde, was overbodig geworden doordat steeds meer bedrijven in de breedte marktgericht zijn geworden. De boardroom had de marketeer niet meer nodig om de stem van de klant naar binnen te brengen of voelde in ieder geval het gemis niet. De marketeer dreigde dus op het reservebankje te belanden en dat in een tijd waarin het marketingvak hype na hype kende. Met name rondom web 2.0 hebben marketeers heel wat warmgelopen, maar weinig echte actie in het veld laten zien. Crisistijd in marketing dus.
recensie
Financieel management
17 oktober 2008
Ilja Jacobs
Als u een pasklaar antwoord zoekt op de vraag welke sturings- en beheersingsinstrumenten u moet inzetten in uw organisatie dan biedt het boek 'Interne beheersing - Het Rabbit-Hill model' van Arco van de Ven u geen uitsluitsel. In dit boek worden verschillende organisatiekundige theorieën samengebracht tot één model.
recensie
Verandermanagement
17 oktober 2008
Ilja Jacobs
'Hoe' gaat u de veranderingen in uw organisatie aanpakken en welke oefeningen, workshops en opdrachten kunt u daarbij inzetten? Hierom draait het 'Praktijkboek voor procesmatig veranderen' van Gert Anbeek, Patrick Lybaert en Harry de Weerd. U krijgt verschillende interventies aangereikt voor een sessie met het management over bijvoorbeeld strategie en klantengroepen. Deze zijn kort en bondig uitgelegd en goed gedocumenteerd met referenties. Voor alle adviseurs een boeiend naslagwerk dat de mogelijkheid biedt om eens een andere interventie uit te kiezen dan uw normale repertoire! Een aanrader!
achtergrond
Psychologie
17 oktober 2008
Dick Pels
4-5 minuten leestijd
Waarom zijn zoveel mensen depressief in een zo welvarend en gelukkig land? Volgens geluksonderzoekers scoort Nederland op ‘kwaliteit van leven’ een acht. Maar het gebruik van antidepressiva verdubbelde van 1999 tot 2006 en stijgt nog steeds. In dat laatste jaar slikten één miljoen mensen ofwel zes procent van de bevolking pillen tegen neerslachtigheid. Er bestaat inmiddels een druk bezochte www.depressie.startpagina.nl die de weg wijst naar tal van informatie- en behandelsites.
recensie
Economie
17 oktober 2008
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
Financiële verslaggevers halen alle superlatieven van stal om de huidige economische crisis te beschrijven. De huizenmarkt is ‘volledig ingestort’, de beurzen zijn in de greep van ‘blinde paniek’, en handelaren zijn ‘de wanhoop nabij’. Wat moet je daarmee als belegger? Beleggen is vooruitkijken, maar hoe doe je dat als zelfs de beursanalisten zich niet aan voorspellingen durven wagen? Voor je het weet is er weer een bank genationaliseerd of gaat IJsland bankroet.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 oktober 2008
Joke Verplanke
3-4 minuten leestijd
Het onbewuste is in de mode. Het is niet langer het domein van de softies, maar ook van de harde sector en bij jongeren. Zo kreeg mijn dochter (werkzaam bij een gerenommeerd Amerikaans consultancy-bedrijf) laatst het boek van Ap Dijksterhuis: 'Het slimme onbewuste' van een collega. Dijksterhuis laat zien dat onbewuste helpt bij het nemen van beslissing, in plaats van het bewuste, zoals we geneigd zijn te denken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 oktober 2008
Jan Schreuder
Een misleidende titel, 'Greep op geluk'. Een titel die namelijk meer te zeggen heeft dan het doet vermoeden. Gelukkig heeft Aart van Wijk zijn boek ook een ondertitel meegegeven: '100 bouwstenen voor een duurzaam gelukkiger leven'. Er is al zoveel geschreven en gelezen over geluk. Toch blijven mensen er naar snakken. Waarom dan toch nog steeds geen verwerkelijking van al die geluksgevoelens, verlangens en idealen? Omdat men het begrip geluk nog steeds geen inhoud heeft weten te geven, ondanks het aantal gelezen geluksboeken. Zelf kan ik overigens niet zo goed uit de voeten met het woord 'geluk'. In mijn hoedanigheid als plezierkundige spreek ik liever over 'levensvreugde'.
column
16 oktober 2008
Jaap Peters
4-6 minuten leestijd
Het neoliberalisme, met zijn voorkeur voor marktwerking, lage belastingen en een minimale overheid/overhead kraakt deze dagen in zijn Amerikaanse voegen. Het systeem lijkt ziek te zijn tot in zijn haarvaten. We moeten hier echter wel twee dingen uit elkaar houden: de bankwereld, onder aanvoering van Wall Street, is onverantwoordelijk tekeer gegaan in de sfeer van kredietverlening, en de beperkingen van een neoliberale overheid zijn daardoor nadrukkelijk in zicht gekomen.
nieuws
Financieel management
15 oktober 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
In zijn boek Gepast en ongepast geld betoogt Hans Ludo van Mierlo dat er een beroepseed moet komen voor alle onder toezicht staande financiële dienstverleners. De schrijver, voormalig directeur externe communicatie bij onder andere ING Groep en Rabobank, stelt dat het bankwezen niet alleen wordt geteisterd door een financiële crisis, maar ook door een morele crisis. 'Ik heb niet in het minst het idee dat het boek achterhaald is. Misschien dat ik enkele stukken kan actualiseren als er een tweede druk komt, maar dat zullen er niet heel veel zijn. Mijn betoog staat recht overeind.'
recensie
Strategisch management
15 oktober 2008
Jeroen Geelhoed
3-5 minuten leestijd
Bent u het ook zat om bedolven te worden onder succesverhalen van grote joekels als IBM, Dell en General Electric? Keith McFarland wel. Als manager van middelgrote ondernemingen was hij steeds op zoek naar een boek over kleinere bedrijven die de stap naar groots hadden gemaakt. Maar hij vond er geen. Dus schreef hij het zelf, op aanraden van grootmeesters Peter Drucker en Jim Collins. Daarmee zou je 'The Breakthrough Company' kunnen typeren als 'de Good to great' 'voor kleine en middelgrote organisaties'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 oktober 2008
Sandra Barendrecht
3-4 minuten leestijd
Bent u in de veronderstelling dat u vrijwel altijd afgewogen keuzes maakt en weet waarom u tegen de ene verkoper 'ja' zegt, terwijl u de andere laat afdruipen? Dit boek helpt u uit die droom! Volgens Robert Cialdini reageren mensen namelijk veelal op zogenaamde sleutelprikkels, ook wel klik zoem reacties genoemd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 oktober 2008
Sandra Barendrecht
Bent u in de veronderstelling dat u vrijwel altijd afgewogen keuzes maakt en weet waarom u tegen de ene verkoper 'ja' zegt, terwijl u de andere laat afdruipen? Dit boek helpt u uit die droom! Volgens Robert Cialdini reageren mensen namelijk veelal op zogenaamde sleutelprikkels, ook wel klik zoem reacties genoemd. Hij onderzoekt in zijn adembenemende boek 'Invloed' de psychologie van de volgzaamheid. Welke psychologische principes beïnvloeden de neiging om met een verzoek in te stemmen? Hij onderscheidt zes beïnvloedingswapens: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.
recensie
Algemeen management
15 oktober 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Historisch worden de Vikingen gezien als rovende heidense barbaren die op brute wijze landen overvielen. Indien zij aanvielen, deden ze dat niet door middel van een groot leger maar met een goed idee. Dit was vaak heel eenvoudig, zoals een verrassingsaanval met brute berovingen. De buit verkochten zij elders op markten.
recensie
Inkoop en logistiek
15 oktober 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Wie denkt dat de kredietcrisis en de economische ellende die eruit zal volgen, een abrupt einde maken aan de al vele jaren durende warme aandacht voor het fenomeen duurzaam ondernemen, zou wel eens bedrogen uit kunnen komen.
interview
Leiderschap
15 oktober 2008
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Je hoeft niet onzeker te zijn over de toekomst, stellen de hoogleraren Guus Berkhout en Wim de Ridder in hun boek Vooruitzien is regeren, met als ondertitel 'leiderschap in innovatie'. Er is voldoende bekend over technologische en maatschappelijke ontwikkelingen om op hoofdlijnen een helder beeld te hebben van de toekomst. Alleen de weg ernaartoe kan lastig zijn; dáár zitten de onzekerheden
nieuws
Economie
14 oktober 2008
Hans van der Klis
2-4 minuten leestijd
Woensdag gaat de Frankfurter Buchmesse van start, de grootste beurs voor uitgevers ter wereld. Op de beurs zal veel aandacht uitgaan naar de wereldwijde financiële crisis: verschillende Nederlandse uitgevers zullen proberen hun slag te slaan met titels over 'de crisis'.
achtergrond
Economie
14 oktober 2008
Steven de Jong
6-8 minuten leestijd
Moet groei? Dat is de vraag die twee journalisten dertien deskundigen voorlegden. Gewaagd, zo blijkt al in het eerste hoofdstuk. Economische groei is namelijk een rotsvast geloof dat je van oud-minister Brinkhorst niet in twijfel mag trekken. "Een onzinnige vraag, naïef. Jullie hebben zeker geen economie gestudeerd?"
column
14 oktober 2008
Hans van der Loo
3-4 minuten leestijd
Geen filmfragment is de afgelopen dagen zo vaak op televisie vertoond als de uit ‘Wall Street’ afkomstige passage waarin Michael Douglas in zijn rol van durfkapitalist Gordon Gekko de lans breekt voor de almacht van hebzucht. ‘Greed is good. Greed is right. Greed works. Greed clarifies and captures the essence of evolutionary spirit.’ Waarna in de door aandeelhouders gevulde zaal spontaan een oorverdovend applaus uitbreekt.
recensie
Strategisch management
13 oktober 2008
Hans van der Loo
3-4 minuten leestijd
Volgens strenge criteria is het boek Small Giants geen klassieker. Daarvoor is dit boek 'te jong' (2005) en, zeker buiten de VS, ook te onbekend. Toch verdient dit boek een plaats in deze eregalerij. In de eerste plaats vanwege de thematiek: het boek laat op overtuigende wijze zien dat groei niet per sé noodzakelijk en wenselijk is; bedrijven hoeven niet groot te worden om groots te zijn. In de tweede plaats vanwege de status van de auteur: als voormalig bestuurslid van The Body Shop, partner van Tom Peters en uitgever van het Amerikaanse zakenblad Inc. Magazine, is Bo Burlingham niet alleen een ervaringsdeskundige maar bovenal ook een ingewijde in alles wat het eigentijdse bedrijfsleven te bieden heeft.