Wat er ook besloten wordt, het zal waarschijnlijk niet genoeg zijn voor de Canadese activiste Naomi Klein. In haar precies getimede, vorige week verschenen This changes everything (in de Nederlandse vertaling omgedoopt tot No Time) luidt het boegbeeld van de anti-globaliseringsbeweging de noodklok over wat ze Decade Zero noemt: als er nú geen spijkers met koppen worden geslagen dan zal de regie in de strijd tegen klimaatverandering ons voorgoed ontglippen.
Dat klinkt alarmistisch, en niet zonder reden. Om het tij nog enigszins te kunnen keren moeten landen volgens het International Energy Agency de uitstoot van broeikasgassen onmiddellijk terugbrengen met acht tot tien procent per jaar. Met een aantrekkende economie en een president die stevige retoriek koppelt aan voorzichtige daden lijkt dat in de Verenigde Staten alvast een illusie.
Eén ding staat volgens Klein in ieder geval als een paal boven water: het probleem is te groot om over te laten aan de markt. Sterker nog, de nakende klimaatcrisis is juist het gevolg van een ideologie die tegen haar grenzen aanloopt. Kapitalisme moet volgens Klein vervangen worden door een systeem waarin consumptie niet meer het hoogste goed is. Dat vraagt forse offers, en als de politiek en het bedrijfsleven het laten afweten, dan moet het initiatief komen van gewone mensen die zich verzetten tegen bijvoorbeeld energiebedrijven die de aarde afstropen op zoek naar nóg meer fossiele brandstoffen.
En passant veegt Klein de vloer aan met tycoons die zich uitspreken tegen klimaatverandering maar vervolgens vrolijk doorgaan met business as usual, zoals Michael Bloomberg, Bill Gates en Warren Buffett. Ze trekt met name van leer tegen de Virgin Airways-oprichter Richard Branson, die in 2006 nog beloofde om drie miljard dollar uit te trekken voor groene initiatieven, maar daar vooralsnog nog geen tiende van heeft verwezenlijkt. In die kritiek staat ze niet alleen: in de onlangs verschenen en vernietigende biografie Branson ontmaskerd noemt auteur Tom Bower hem zelfs 'een groene blindganger'.
Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.