Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De marketinglessen van Seth Godin

Hij heeft al een titel of 20 op zijn naam staan. Vertaald in vele talen. Seth Godin. Met 25 jaar marketingervaring bij grote organisaties als Yahoo en uiteraard vanuit zijn eigen bedrijf. Hij heeft belangrijke termen als Permission Marketing uitgewerkt.

Bertrand Weegenaar | 2 september 2019 | 1-2 minuten leestijd

Wij kennen de Paarse Krokodil, Seth bracht ons de Paarse Koe (Purple Cow), een onomwonden groot idee waar iedereen over wil praten. En hij verdiepte zich in het belang van de Tribe, de kleine o zo belangrijke groep die over je product gaat praten. Hij bestudeerde de mechanieken achter Gratis. En had een eigen Kickstarter project om zijn Tribe te vormen (en voor zijn boek te laten betalenJ).

Al die marketinglessen en –ervaring heeft hij nu samengebracht in Dit is nu marketing (‘Bereik echte verbinding en betekenis’). De kortste definitie van Marketing in dit boek: ‘Marketing is de daad van het realiseren van verandering’. Je zou dit boek ook kunnen zien als een programmaoverzicht om van een idee naar een doelgroep, van een verhaal naar actie te komen. Godin verstaat de kunst van SIMPEL. Duidelijke stappen, simpele boodschappen, helder pad. Een business plan kent volgens Godin ook maar vijf hoofdstukken: waarheid, aannames, alternatieven, mensen (jouw mensen en de mensen die je bedient), en geld.

Het harde werken, de onderzoeken, het vallen en opstaan, dat komt wat minder aan bod. Hij is eerlijk en vertelt wel dat hij het ook vaak mis heeft. En daar dan weer van leert. Want makkelijk is het niet. Mensen willen niet graag veranderen, vinden van zichzelf niet dat ze problemen hebben of laten zich door anderen niets vertellen. Marketeers zouden veel meer moeten onderzoeken en experimenteren. In het tijdperk van sociale media zou je dat verwachten.

Uiteindelijk draait alles, tussen product en marketeer en klant om het winnen van vertrouwen en het blijven verbinden. Met zichtbaar zijn, de oplossing van een probleem, aandacht schenken, een stam waar je bij hoort en een betekenis verhaal dat je daarbij hoort. En natuurlijk gaat Dit is nu marketing om verleiden. Verleiden om deze aanpak serieus te nemen. Ga mooie ideeën uitwerken, verhalen vertellen en tribes starten.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden