Vanuit zijn ervaring in consumentenpsychologie en als directeur van onderzoeksinstituut SogetiLabs kan Van Doorn duiden en uitleggen hoe organisaties kunnen omgaan met de kansen en risico’s van digitale transformatie. Hij benadrukt dat spelen met de realiteit, wat hij 'de kracht van verhalen' noemt, organisaties kan helpen beter in te spelen op de dynamiek van nieuwe technologieën. 'De digitale wereld wordt steeds meer het origineel, terwijl de fysieke wereld de kopie wordt.'
Daarnaast vertelt hij over de kansen die AI biedt. Waar deepfakes vaak als bedreiging worden gezien, ziet hij juist mogelijkheden: 'Met dezelfde technologie waarmee je een gezicht fantaseert, kun je ook een medicijn of een proteïne ontwerpen. Dat laat zien hoe krachtig deze tools kunnen zijn.'
Voor managers biedt deze aflevering inspirerende inzichten in hoe zij technologische veranderingen kunnen benutten en welke rol verhalen spelen in het creëren van betekenisvolle verbindingen binnen en buiten organisaties.
Luister de hele aflevering op deze pagina. Of open de podcast in jouw favoriete podcastspeler, zoals Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts of YouTube.
STELLINGEN
Elke aflevering van de podcast legt host Willem van Leeuwen de gast een aantal stellingen voor. De stellingen voor Menno van Doorn zijn:
1. Hoewel we ons mond vol hebben over factchecking en waarheidsgetrouw, zijn we als mens continu bezig om de feiten naar onze hand te verdraaien;
2. De digitale revolutie en alle online platforms hebben veel negatiefs in zich, want ze leiden alleen maar tot klopjachten op...
BOEKENTIP
Menno van Doorn raadt Het Klimaatboek van Greta Thunberg aan. Hij noemt het 'een bloemlezing van wetenschappelijke inzichten die managers en leiders zou moeten inspireren om bewuster om te gaan met de uitdagingen van onze tijd.'
OVER DE BOEKENPRAKTIJK
De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.