Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Inspirerend leiderschap op afstand - De 9 principes voor een sterk team

Het is in Nederland heel gebruikelijk om gemiddeld één dag per week vanuit huis te werken. Ik hoor vaak: ‘Heerlijk, dan krijg ik eindelijk mijn echte werk gedaan.' Of: ‘Op mijn thuiswerkdag lijkt het wel alsof er twee keer zoveel werk uit mijn handen komt.'

Godelieve Meeuwissen | 25 juni 2020 | 2-4 minuten leestijd

Sinds de coronapandemie heeft vrijwel iedereen wiens beroep het toeliet de voordelen van thuiswerken kunnen ervaren.  Organisaties die hun medewerkers hierin (nog) niet faciliteerden, moesten per direct de omslag maken, of ze wilden of niet. Zij ontdekten vaak tegen hun verwachting in dat het werk voor veel functies prima doorliep. Tenminste, zolang medewerkers niet ook nog de zorg voor de kinderen op zich moesten nemen. Voor hen was effectief en ontspannen thuiswerken vrijwel onmogelijk.

We zijn in Nederland  met zijn allen in korte tijd ervaringsdeskundige geworden op het gebied van thuiswerken. Het duurt altijd even voordat iemand zijn weg hierin heeft gevonden, maar als dat eenmaal lukt, willen veel mensen niet meer terug.

Geconcentreerd thuiswerken is een welkome afwisseling na die drukke, vaak chaotische dagen op kantoor. Hoe nuttig én gezellig die kantoordagen ook zijn, ze zijn lang niet altijd noodzakelijk. Zelfs niet als je inspirerend wilt leidinggeven. Dat weet ik uit ervaring.

In mijn werk als leiderschapscoach heb ik inmiddels honderden leidinggevenden begeleid om een inspirerend leider te worden en een sterk team te bouwen. Al jarenlang voer ik zo'n 90 procent van de gesprekken met mijn klanten telefonisch. Een paar keer per jaar zien we elkaar, maar daar blijft het dan ook bij.  Sommige van mijn klanten wonen in het buitenland en heb ik zelfs nog nooit gezien. Afstand is geen belemmering om een inspirerend coach te zijn voor mijn klanten.

Natuurlijk is het fijn om elkaar af en toe live te zien, maar zowel mijn klanten als ik zien dat meer als een extraatje en zeker niet als een voorwaarde voor goede gesprekken. Denk maar zo: Het gaat erom waarover je het hebt en niet waar je je bevindt.

Het gespreksonderwerp, of ik durf door te vragen en of ik het gesprek goed heb voorbereid, bepalen of mijn klant het gesprek inspirerend vindt. Als het goed gaat ervaart de klant direct dat afstand geen probleem is en dat het zelfs voordelen heeft. Bijvoorbeeld doordat we ons de energie- en tijdslurpende reis besparen.

Mijn klanten zien na verloop van tijd afstand tot hun teamleden niet meer als een bezwaar voor hun inspirerend leiderschap. Dat is geweldig. En dat gun ik iedere leidinggevende. Daarom heb ik dit boek geschreven. Want helaas vormen mijn klanten slechts een zeer kleine minderheid.

Hoe mooi zou het zijn als elk team een inspirerend leidinggevende heeft die de voordelen van werken op afstand ten volle weet te benutten? Elkaar live zien voor een goed gesprek is voor veel leidinggevenden echter de standaard. Telefoneren of videobellen zijn uitzonderingen, alleen voor gevallen waarbij het gesprek niet live kan plaatsvinden. Geldt dat eveneens voor jou en je teamleden? Zonde, want jullie kunnen zoveel meer geconcentreerde meters maken als jij je weet te ontwikkelen tot inspirerend leider op afstand. De stress zal afnemen, de productiviteit zal toenemen en het werk dat jullie verzetten wordt er nog beter van.

Tijd om het vanaf nu anders aan te pakken, toch?

Dit boek helpt je een inspirerend leider te worden, waar je ook bent en hoeveel afstand er ook is tussen jou en je teamleden.

Godelieve Meeuwissen, auteur van Inspirerend leiderschap op afstand, de 9 principes voor een sterk team.

Over Godelieve Meeuwissen
Godelieve Meeuwissen (1973) is oprichter van Waal&Linge training & advies – voor inspirerend leiderschap en sterke teams. Als enthousiaste trainer en coach heeft zij al vele leidinggevenden geholpen om zélf de beste coach en inspirator te worden voor hun team. Ze studeerde bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode en haalde daarna haar master Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook deed zij een driejarige opleiding voor toegepaste psychologie en veranderkunde. Ze is leergierig en vertaalt nieuwe, wetenschappelijke inzichten altijd weer naar praktische handvatten. Op jonge leeftijd gaf ze al leiding aan tientallen verkoopmedewerkers van V&D en werkte ze als manager bedrijfsbureau bij Wehkamp. Ook was zij organisatieadviseur bij bureau Berenschot. Het is haar ambitie om ervoor te zorgen dat er in Nederland alleen nog maar inspirerende leiders en sterke teams zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden