Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Meesterschap in strategie - Inspiratiegids voor ondernemers en managers

Wim Buekens heeft 'Meesterschap in strategie' geschreven als inspiratieboek om zowel ondernemers als managers een beter inzicht te geven in wat strategie nu eigenlijk is en om hen te begeleiden bij het maken van betere keuzes en het creëren van de juiste context in de organisatie. Hij vertelt erover in dit artikel.

Wim Buekens | 28 januari 2022 | 2-3 minuten leestijd

De verschillende, soms zelfs tegengestelde, visie van ondernemers en managers over strategie is fascinerend en volgens mij kunnen ze veel van elkaar leren.

Strategie is niet langer een privilege van de poëten aan de top in de organisatie. En dat is wat ik duidelijk heb willen maken: het is niet zozeer het plan zelf dat belangrijk is, maar het planningsproces. En dat betekent niets anders dan bezig te zijn met de toekomst van een organisatie. Of het om een kleine of grote organisatie gaat, dat maakt op zich niets uit.

Strategie is niet langer een privilege van mensen aan de top, maar is de verantwoordelijkheid van iedereen in de organisatie. Mensen op verschillende niveaus zouden moeten samenwerken om de toekomst vorm te geven. Het is een gedeeld project waar iedereen bij betrokken moet worden en een zekere verantwoordelijkheid draagt.

Duidelijke keuzes maken

Geen keuzes maken of de verkeerde keuzes maken leidt tot verwarring en wanorde in organisaties. In het beste geval mondt dat uit in middelmatigheid; in het slechtste geval in mislukking. Daarom is een goede strategie zo belangrijk.

Organisaties die goed met strategie weten om te gaan, zijn dan ook vaak zeer succesvol. Dat komt omdat ze geloven in succes en ze er hard aan werken om dat succes elke dag opnieuw waar te maken.

Ondernemingen met veel operationele problemen missen vaak een toekomstvisie en een richting die ze willen uitgaan. Ze draaien rond in cirkels omdat mensen geen duidelijke keuzes durven te maken. En inderdaad, duidelijke keuzes maken betekent risico’s nemen, maar in dit boek hebben we gezien dat hoewel je risico’s niet kunt vermijden, je ze wel kunt beheersen.

Strategie gaat over een winnende waardepropositie, ondersteund door een sterk operationeel model. Strategie gaat over het stellen van de juiste vragen en erop vertrouwen dat de antwoorden snel zullen volgen. In het boek zijn ook heel wat cases uit mijn eigen praktijk, opgenomen van zowel kleinere als grotere bedrijven uit zowel binnen- als buitenland.

Betrokkenheid bij toekomstig succes

En het belangrijkste is misschien wel het creëren van een ‘goede’ context voor de mensen, waarbij ze voelen dat er vertrouwen heerst, een context waar de leiding de ruimte creëert waarin mensen eerder zullen proberen om meer te doen dan om minder te doen. Niet alleen omdat ze dat zelf willen, maar ook omdat ze er zich goed voelen en in hun eigen flow kunnen werken.

In strategie bestaat er niet zoiets al een eenduidig recept voor succes, er bestaat geen unieke sleutel voor succes, maar strategie biedt wel een aantal sterke triggers die organisaties in de juiste richting kunnen sturen.

Over Wim Buekens

Wim Buekens heeft een jarenlange ervaring op het gebied van strategie. Hij werkte gedurende meer dan tien jaar binnen de vakgebieden strategie en ondernemerschap aan Vlerick Business School en geeft nu les aan HoGent en Erasmus Hogeschool. Voor hij begon met lesgeven, werkte hij als strategy consultant en manager voor meerdere internationale ondernemingen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden