Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Fit4Life hét doktersrecept - Zo maak je fit zijn je nieuwe gewoonte

Fit4Life Hét doktersrecept is gebaseerd op het wereldwijde gezondheidsprogramma Fit4Surgery wat artsen adviseren aan patiënten om in 4 weken zo fit mogelijk te worden en daarmee beter te herstellen van een operatie.

Stefan van Rooijen | 14 februari 2022 | 3-4 minuten leestijd

In 2018 promoveerde ik op Fit4Surgery en vertaalde dit internationale programma naar het boek Fit4Life Hét doktersrecept. Aangevuld met alle informatie en kennis om ook na 4 weken fit te blijven.

Met Fit4Life Hét doktersrecept breng ik samen met veel experts het wetenschappelijk onderbouwde en wereldwijd in ziekenhuizen toegepaste programma naar het grote publiek. In deze compleet herziene editie staan we ook uitgebreid stil bij fit na Covid.

Alles over gezondheid

Samen met vooraanstaande zorgprofessionals wordt in Fit4Life Hét doktersrecept een compleet inzicht gegeven in gezondheid. In heldere en haalbare stappen wordt duidelijk hoe je het kunt verbeteren op het gebied van gedrag, beweging, voeding en gebruik van intoxicaties. Maar ook hoe je zelf invloed hebt op slaap, stress en kwaliteit van leven. Het bevat naast veel informatie, praktische tips, tools oefeningen en weekmenu’s. Het is toegankelijk en met humor geschreven.

Fit4Life Hét doktersrecept is tot stand gekomen met bijdragen van professoren zoals Erik Scherder, longartsen, Covid19 experts, fysiotherapeuten, sportartsen, personal trainers, huisartsen en chirurgen. En met bijdragen van het Institute for Positive Health, het Voedingscentrum, het Kennisinstituut Bier en het Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Fit4Life Hét doktersrecept is geen hype, dieet of lifestyle maar een basis voor iederéén die zijn gezondheid in 4 weken een boost wil geven en daarna blijvend wil verbeteren. Met dit boek heb je voldoende motivatie en kennis in huis om Fit4Life te zijn!

Zo ziek zijn we

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een fit immuunsysteem een kleinere kans hebben op het ontwikkelen van chronische ziektes en ook een kleinere kans op een ernstig beloop van een virusinfectie. Alle reden dus om zelf bewust te werken aan een goede conditie, voldoende spiermassa, gezond gewicht, een optimale conditie van hart en longen, en te stoppen met roken en alcohol. En dat is nodig ook. 57% van de Nederlanders heeft 1 of meerdere chronische ziekten, 60% gebruikt te veel alcohol, de helft van ons heeft overgewicht en beweegt te weinig, 40% lijdt mentaal en een kwart rookt nog steeds.

Doe het zelf

We weten momenteel niet meer wat gezond leven is. We zitten de hele dag achter ons bureau of op de bank, eten bewerkt voedsel en maken het ons zo makkelijk mogelijk. We moeten kijken naar de oertijd en helemaal opnieuw beginnen. Terug naar onbewerkt voedsel en meer beweging. Het is goed om een langetermijndoelstelling te kiezen, bijvoorbeeld: ik wil later met mijn kleinkind naar artis kunnen en met hem kunnen dollen, of; ik wil over 3 jaar de marathon lopen. Kijk vervolgens wat er nodig is om dat doel te bereiken. En hoe je dat kunt opknippen in haalbare kleinere doelen. Pak eerst de leefstijl aan waar bij jou de meeste winst te behalen is. Je moet je eigen urgentie creëren. Op het moment dat je te horen krijgt dat je ongeneeslijke ziek bent, zul je er alles aan doen om beter te worden. Die urgentie moet je ook voelen als je niet ziek bent.

Fit worden kun je zelf – 5 eenvoudige tips

1. Maak iedere dag een (lunch)wandeling van 30 minuten. Eventueel kun je dat met iemand samen doen, zoals via de Ommetje-app. Probeer ook eens een stappenteller of fit-app. Online vergaderingen kun je prima wandelend doen.
2. Doe weekboodschappen. Op die manier doe je minder snaai-inkopen en kun je gezond vooruitplannen. Wat je niet in huis haalt, kun je ook niet opeten.

3. Neem 's ochtends alvast wat (snack)groente, zodat je die 300 gram per dag makkelijker haalt.
4. Voorkom dat je langer dan 30 minuten achter elkaar stilzit: zet elk half uur de wekker en strek dan even je benen of doe een paar oefeningen. Ook kun je een hoog-laag bureau aanschaffen.

5. Plan niet alleen dagelijks beweeg-, maar ook rustmomenten in. Neem eens een ontspannend bad en plan een paar keer per dag een mindfulnessoefening. Stress verzwakt namelijk je immuunsysteem.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden