Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Schrijf eens even normaal joh! - Trots als een...

‘Zou u misschien nog iets te drinken gehad willen hebben’. Toen we een serveerster op het terras die zin hoorden uitspreken, wisten we het zeker. Er moet hoognodig een boek komen om mensen beter te leren schrijven. Want, ook al ging het hier om gesproken tekst, op papier is het vaak nog veel erger.  

Willem Verdaasdonk | 28 juni 2022 | 2-3 minuten leestijd

Als voorbeeld vertellen we altijd graag over die ene zin uit een advertentie van een bloemenwinkel: ‘Bij de consumenten staan we al jaren bekend als een betrouwbare partij voor elk bloemenvraagstuk.’ Hoe bedenk je het? ‘Consumenten’ is al afstandelijk, ‘betrouwbare partij’ een vreselijk cliché, maar de koude kers op de ijstaart is wel ‘bloemenvraagstuk’. Wie heeft er nou een bloemenvraagstuk? Niemand. Zo jammer dat we het wel uit onze pen weten te krijgen.

Aap met zeven lullen

Inmiddels is de vijfde druk van ‘Schrijf eens even normaal, joh!’ uit en zijn we zo trots als een aap met zeven lullen. Dat wordt trouwens nog wat bij de zevende druk. Dan zijn we ongetwijfeld zo trots als een aap met zeven drukken. Maar het bewijst wat ons betreft dat Nederland toe was aan een boek waarin ijzersterk leren schrijven en humor op een unieke manier gecombineerd worden. Educatieve boeken over schrijven zijn er immers genoeg, maar meestal zijn die oersaai, gortdroog en niet doorheen te komen. Daarom dus geen grammaticageneuzel, maar glimlachgarantie.

Schrijfcultuur

De reacties van lezers laten zien dat die glimlachgarantie niet overdreven is. En stiekem vinden we dat nog wel mooier dan de fraaie verkoopaantallen. Mensen die ons mailtjes sturen en zeggen dat de schrijfcultuur in hun organisatie door ons boek totaal veranderd is. Of mensen die aangenomen zijn doordat ze hun sollicitatiebrief afgeleid hebben van ons boek. Maar ook zzp’ers die hun volledige webtekst op de kop hebben gegooid en ineens meer aanvragen krijgen. Mooiere complimenten voor ons boek kunnen we niet krijgen.

Handvatten

Naast aandacht voor ‘normaal schrijven’, waarbij we schrijvend Nederland vooral adviseren om meer te schrijven zoals we praten, geeft het boek ook handvatten om creatiever te schrijven. En ook dat is broodnodig. De hoeveelheid clichés en open deuren in vacatureteksten, over-ons-pagina’s en offertes is namelijk schokkend. Soms lijkt het wel alsof schrijvers van teksten niet eens willen dat hun teksten gelezen worden. Daarom zeggen wij: ‘Schenk er nou toch potverdorie eens een beetje aandacht aan.’

Iedereen kan het

Daarbij is het overigens een misverstand dat je een copywriter moet zijn om mooie, creatieve teksten te schrijven. Natuurlijk kunnen broodschrijvers het negen van de tien keer sneller en beter. Maar toch kan iedereen teksten schrijven die graag gelezen worden. Dat merken we bijvoorbeeld op trainingen die we geven op basis van het boek. Ikea zegt: ‘aandacht maakt alles mooier’, en zo is het ook echt. Met aandacht, de juiste oefeningen en vooruit, een beetje hulp van ons wordt iedere tekst mooier.

Extraatjes

De vijfde druk is een jubileumeditie met een paar leuke extraatjes. Zoals ‘de menselijke maatmeter’, om een beetje warmte in je tekst te gooien. En de ‘schrijf van vijf’ (let op de extra ‘r’) waarbij je leert hoe je je tekst gezond krijgt. Oh ja, een nieuwe ergernis kon natuurlijk ook niet ontbreken. Steeds meer mensen zijn namelijk wild van het woordje ‘mogen’. Op LinkedIn zie je het vaak: ‘Ik heb jaren les mogen geven op deze school.’ Misschien persoonlijk, maar we krijgen er koude rillingen van.

Over Rick Evers

Rick Evers is communicatieadviseur, columnist, tekstschrijver en trainer. Als eigenaar van Jou | tekst & training helpt hij mens en organisatie aan krachtige teksten.

Over Willem Verdaasdonk

Willem Verdaasdonk is medeoprichter van Taaluilen, een bedrijf dat organisaties helpt op een makkelijke en menselijke manier te communiceren. Hij is trainer, adviseur en inspirator.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden