Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Sloop je bedrijf, niet je toekomst - Breek beperkingen open

Vaak presteren (MKB)bedrijven onder hun potentiële niveau omdat ze zich te veel richten op de dagelijkse taken en te weinig oog hebben voor de langetermijnvisie. In mijn boek leer je hoe je jouw bedrijf toekomstbestendig kunt maken. Of het nu is om het te laten groeien, meer winst te maken, klaar te maken voor verkoop of over te dragen aan je opvolgers.

Eric de Jong | 13 december 2023 | 2-3 minuten leestijd

MKB-bedrijven richten zich meestal op de dagelijkse gang van zaken en het ontbreekt vaak aan een focus op de lange termijn. Dat is ook de reden dat veel bedrijven in de eerste vijf jaar van hun bestaan al in de problemen komen en soms zelfs op omvallen staan. Dit kan te wijten zijn aan een aantal factoren, zoals een gebrek aan financiering, onjuiste marketingstrategieën en slecht leiderschap en, laten we wel wezen, de coronacrisis heeft daar natuurlijk ook een aandeel in gehad. Maar de belangrijkste oorzaak van de problemen is een gebrek aan een heldere missie en een scherpe visie. Immers, een bedrijf zonder een duidelijke visie en missie heeft geen richting en kan gemakkelijk afdwalen van de doelen die het wil bereiken.

Daarvoor zijn verschillende oorzaken. zoals onduidelijkheid over wie welke actie uitvoert, wie erbij betrokken zijn en wie alle acties coördineert. Ook kan het een uitdaging zijn om medewerkers gemotiveerd te houden om alle verbeterpunten door te voeren. Naast deze genoemde oorzaken zijn er nog andere zaken die roet in het eten kunnen gooien als het gaat om verbetering. Een gebrek aan communicatie en transparantie kan leiden tot verwarring en onzekerheid bij medewerkers, waardoor de motivatie afneemt. Daarnaast kunnen weerstand tegen verandering, een bekende reactie op verandering, en tegenwerking vanuit bepaalde individuen of afdelingen een obstakel vormen voor verandering.

Een duidelijke visie en missie geeft een bedrijf focus. Het stelt de doelen vast die het bedrijf wil bereiken en hoe. Dat maakt het ook gemakkelijker om te weten wat wel en niet belangrijk is voor het bedrijf. Het helpt bij het nemen van beslissingen en zorgt ervoor dat iedereen in het bedrijf op één lijn zit.

Met het formuleren van een duidelijke visie en missie zet je een punt aan de bedrijfsmatige horizon waarop je je kunt richten. Dat doe je met concrete doelstellingen en actieplannen die bijdragen aan de groei van je bedrijf. Ga aan de slag om je bedrijf een onderscheidend vermogen te geven, in te spelen op onvermijdelijke veranderingen, hoe je de meest voorkomende problemen kunt overwinnen en je bedrijf kunt transformeren naar een toekomstgerichte organisatie.

Via een in de praktijk bewezen uniek stappenplan draag ik oplossingen aan voor het zetten van een duidelijke en haalbare stip op de horizon. Daarbij komen 22 aandachtspunten aan bod, en ik geef praktische en direct toepasbare tips.

Dus, als je klaar bent om jouw bedrijf naar het volgende niveau te brengen, dan is Sloop je bedrijf, niet je toekomst jouw handleiding om dat te bereiken. Word een visionair en maak van jouw bedrijf een succesverhaal. Door je bedrijf eerst te ‘slopen’ om het daarna een opbouwende toekomst te geven.

Over Eric de Jong

Eric de Jong is directeur van In2mediair BV. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in verandermanagement. Hij deed in ruim 30 jaar ervaring op als internationaal werkende interimmanager en directeur, bij zowel MKB-bedrijven als multinationals. Hij is de bedenker van het unieke businessmodel waarmee ondertussen tientallen MKB-ondernemers en managementteams zijn geholpen een nieuwe en succesvolle blik op de toekomst te krijgen; met een nieuwe visie, missie en strategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden