In De Trainingsachtbaan laat ik zien hoe je een training het beste op kunt bouwen. Daarmee geef ik op heel praktische manier houvast aan deskundigen die hun expertise via trainingen aan anderen door willen geven. Stap voor stap ontdek je hoe je deelnemers mee kunt nemen in De Trainingsachtbaan en hoe je met jouw trainingen een blijvend resultaat kunt bereiken.
Verdieping
Op een dag vroeg Jolanthe aan mij: ‘Ik geef binnenkort een verdiepingstraining vergaderingen voorzitten aan ervaren teamleiders. Ik kom er bij de intake achter dat die teamleiders allemaal heel verschillende wensen hebben. Van ‘beter het doel bewaken in een overleg’ tot ‘omgaan met ruzie in de vergadering’. Bij het intrainen van nieuwe vaardigheden gebruik ik altijd jouw Trainingsachtbaan. Maar dat lijkt me nu niet passend. Hoe zou jij dat aanpakken?’
Hoe zou ik dat aanpakken?
Jolanthe had gelijk. Het is niet effectief en ook nog tijdrovend om deze ervaren teamleiders tijdens een groepstraining stap voor stap vaardigheden te leren volgens De Trainingsachtbaan. Het eerste waar ik toen aan dacht was intervisie of coaching. Maar die gedachte liet ik snel weer los. Intervisie is niet praktisch genoeg en coaching te kostbaar. Beide leervormen bieden ook onvoldoende de mogelijkheid om te oefenen.
De oplossing die ik zocht moest dus bestaan uit oefenen en reflecteren. Maar dan wel op een manier die voor iedereen in zo’n diverse groep nuttig is. Toen dacht ik aan een werkvorm die ik in mijn Trainersopleiding soms gebruik. Een werkvorm die eigenlijk per ongeluk was ontstaan toen ik een keer afweek van mijn trainingsplan. Zou dit kunnen werken?
Ik heb mijn aanpak uitgelegd aan Jolanthe. Ze was enthousiast en deze manier van trainen bleek voor haar training heel effectief te zijn. Vanaf dat moment zat ik op het spoor van een nieuwe manier van trainen. Ik wilde die nieuwe methode goed onderzoeken en duidelijk kunnen uitleggen. Dat heb ik de afgelopen twee jaren gedaan.
Experimenterend Trainen
Het resultaat vind je in hoofdstuk 15 van de vierde herziene editie van De Trainingsachtbaan. Deze aanpak noem ik Experimenterend Trainen. Het is een manier van trainen waarbij je niet of nauwelijks theorie aanbiedt en deelnemers met verschillende leerwensen op een buitengewoon effectieve manier laat experimenteren met nieuw gedrag.
Wat is er nog meer veranderd?
De kern van De Trainingsachtbaan is hetzelfde gebleven. De methode bestaat nog steeds uit dezelfde onderdelen in dezelfde volgorde. In deze vernieuwde editie heb ik nog enkele waardevolle nieuwe inzichten en praktische tips toegevoegd. Mede dankzij het werk van Karin de Galan en Peter Baggen heb ik bijvoorbeeld het voordoen in trainingen een grotere plek gegeven en duidelijker uitgelegd.
Hoewel ik vaak de feedback kreeg dat De Trainingsachtbaan zo duidelijk en praktisch toepasbaar is, vond ik zelf nog een aantal punten waar dat nóg beter kon. De uitleg van de zogenaamde ‘kleine introductie’ is bijvoorbeeld duidelijker geworden.
Van nieuwe terminologie tot praktische tips – alles is erop gericht om De Trainingsachtbaan nog toegankelijker en impactvoller te maken voor jou als trainer.
Over Arie Speksnijder
Opleider van Trainers. Auteur van De Trainingsachtbaan.