De realiteit
Mensen die leidinggeven aan productontwikkeling lijken vooral bezig te zijn met intern stakeholder management. Het vinden van de grootste gemene deler in gevraagde functionaliteiten. De weg door de corporate jungle is zelfs voor insiders onbegrijpelijk geworden en de technologische complexiteit maakt dat zelfs de meest eenvoudige wijziging met afgrijzen wordt begroet. Eigenlijk is iedereen bezig met het zo veel mogelijk beperken van interne risico’s en de pijn van de klant is een onbekend fenomeen geworden.
De inspiratie
Lang geleden begrepen de Samurai, dat een soepel en lenig lichaam alleen, niet voldoende is. Uiteindelijk gaat het erom te winnen op het slagveld, en graag zo effectief mogelijk. In essentie draait het om leiderschap, een duidelijke visie en een waardensysteem waarbinnen groei eenduidig en logisch is. De leergang bestaat uit het gedisciplineerd en ongenadig herhalen van technieken (katas) tot ze een tweede natuur geworden zijn.
Welke katas zijn van toepassing op Product Management? Hoe wordt het zwaard van Agility toepast dat het effectief is? Hoe maak je niet alleen goede producten, maar de goede producten? Hoe neem je jouw organisatie mee? En wat is eigenlijk jouw persoonlijke groeipad van de witte naar de zwarte band? Of liever gezegd wat maakt dat je continue innoveert.
De Product Samurai
De Product Samurai is een boek vol praktische oplossingen, tips en trucs voor Product Managers, Product Owners of eigenlijk iedereen die verantwoordelijk is voor Product Strategie. Lessen geleerd in de rol van Product Manager, Director, Coach, leraar en beoefenaar van verschillende oosterse vechtsporten.
Langs ludieke voorbeelden uit de praktijk en met dwarsverbanden naar de Samurai verdiepen we ons in drie thema’s:
Visie
Welke elementen maken een Product Visie succesvol? Hoe ontdek ik welk probleem ik eigenlijk wil oplossen? Hoe krijg ik mensen mee in mijn visie? En hoe maak ik realistisch Roadmaps voor mijn product?
Winnen
Hoe laat ik mijn product groeien? En hoe weet ik eigenlijk wat mijn klanten willen? Welke strategie werkt het beste in welke adoptiefase van het product en hoe meet ik dat dan?
Creëren
Een volledig product bouwen is de duurste en langzaamste methode om te ontdekken of klanten er wel op zitten te wachten. Hoe ontdek ik of het probleem wat ik wil oplossen urgent genoeg is? Hoe groot de markt eigenlijk is? En oh ja of de klant er eigenlijk wel geld voor over heeft?
Er zijn al zoveel producten in de wereld die er niet toe doen, het is tijd om producten te creëren die er echt een verschil maken en onze teams te leiden als de Samurai.
Chris Lukassen is Agile Product Management Coach. Hij is verbonden aan Xebia en de auteur van The Product Samurai.