Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

StoryDoing voor organisaties - Een goed verhaal doe je!

‘Het schrijven van dit boek was een mooie, maar ook pittige reis. We zijn blij dat we het nu eindelijk in onze handen kunnen houden’, lachen Ron van Gils en Jan-Peter Bogers. Regelmatig moesten ze aan nieuwsgierige vrienden en collega's uitleggen waarom het boek nog net iets langer op zich zou laten wachten. In deze Preview leggen zij waarom zij er echt de tijd voor wilden nemen.

Ron van Gils | 6 oktober 2017 | 3-4 minuten leestijd

Natuurlijk zijn er al duizenden boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap, cultuur, identiteit, marketing, innovatie en al die andere onderwerpen waar organisaties eigenlijk voortdurend over moeten nadenken. Wij wilden daar een holistische visie aan toevoegen, die al deze onderwerpen verbindt. We durven wel te zeggen dat alle organisatievraagstukken met ons model te duiden zijn. Daarmee zijn ze nog niet opgelost, maar de eerste stap is dan gezet.

Daarbij wilden we dat doen vanuit een inspirerend Oerverhaal: het fundamentele verhaal dat onder iedere organisatie schuilt. Het gaat verder en dieper dan een visie-missiedocument en het verbindt verleden, heden en toekomst van een organisatie. Het karakter, de betekenis en de uitdaging van de organisatie spelen er een belangrijke rol in. Het Oerverhaal is zowel inspirerend vanwege zijn vorm als richtinggevend vanwege zijn inhoud.

Belangrijk in het boek is de stap van StoryTelling naar StoryDoing. Het vertalen van visie naar actie, dat is waar we goed in zijn en waarop we ons uitgedaagd voelen als organisaties ons benaderen. Een visie die op een stoffige plank of in een donkere la blijft liggen, daar heb je niets aan. Organisaties hebben vaak een mooi verhaal over wie zij zijn of willen zijn. Alleen zie je dat niet terug in hun handelen. Wij zeggen: een goed verhaal vertel je niet alleen, een goed verhaal doe je als organisatie.

Tot slot wilden we dat het dan ook een doe-boek zou worden. Het boek bevat honderden vragen die je helpen om het Oerverhaal van je organisatie te vinden, te vertellen, te vertalen in acties en daarmee te verzilveren. Je kunt als lezer onmiddellijk zelf met StoryDoing aan de slag, alleen of met een team uit je organisatie. De deelgebieden Identiteit, Cultuur en Aanbod komen aan de orde en we bedenken Iconische acties, die een organisatie vanuit zijn kern op de kaart zetten. Het is een praktisch boek. Immers, in de lijn van StoryDoing zeggen we: Een goed managementboek lees je niet alleen, een goed boek doe je.

Bovenstaande ambities stonden ons van het begin af aan helder voor ogen, maar zorgden ook voor hoofdbrekens in het schrijfproces. StoryDoing gaat voor ons over fundamenteel, holistisch en betekenisvol handelen als organisatie. Een hele mond vol, maar het betekent niet meer dan dat wij geloven dat binnen een organisatie alles met elkaar samenhangt. Dat is natuurlijk logisch, alleen zie je dat niet altijd binnen organisaties terug. Afdelingen zijn vaak eilandjes, de afstand tussen de leiding en de werkvloer is vaak groot, beslissingen en uitvoer zijn vaak niet consistent en het gezicht naar binnen is vaak een ander dan dat wat de organisatie naar buiten uitstraalt.

Ook in het model dat wij ontwikkeld hebben, hangt alles met alles samen. Je zou het zelfs chaordisch kunnen noemen, een mengvorm van orde (op papier is het lineair) en chaos (in de praktijk werkt het heel dynamisch). Maar hoe leg je dat de lezer uit op zo’n manier dat het niet alleen begrijpelijk is, maar ook makkelijk toepasbaar? Want natuurlijk vinden we het leuk als organisaties onze hulp inroepen bij vraagstukken, maar we willen ze ook met ons boek en ons model iets waardevols geven waarmee ze zelf aan de slag kunnen. 

We willen dat onze lezers hun organisatie als geheel bekijken en verbanden gaan leggen. Je kunt StoryDoing daarom van voor naar achter lezen, maar er ook kriskras doorheen bladeren. Zodra je ziet dat alles met alles samenhangt, snap je het en kun je aan de slag. Als we professionals op die manier in actie kunnen krijgen en als dat actie is die perfect aansluit bij het essentiële Oerverhaal van hun organisatie, dan is onze opzet geslaagd.

Over Jan-Peter Bogers
Jan-Peter Bogers is adviseur, spreker en trainer, al noemt hij zichzelf liever professioneel bemoeial. Hij neemt graag een kijkje voor en achter de schermen van organisaties. Waarom doen ze wat ze doen? Hebben ze visie, focus en daadkracht? Hij begeleidt organisaties, teams en projecten bij het komen tot visie en vervolgens bij het vertalen van die visie in actie. Soms door een inspirerende en interactieve lezing, soms door trainingen en workshops en soms door een uitgebreid begeleidingstraject. Ook het boek StoryDoing voor organisaties, dat hij samen met Ron van Gils schreef, gaat hierover. Hij wil organisaties en professionals laten ontdekken dat het vaak niet zo ingewikkeld is als we allemaal denken. Hierover schreef hij het boek Versimpelen - projecten realiseren zonder gedoe, dat in 2014 werd genomineerd voor Managementboek van het Jaar. Jan-Peter maakt grote en abstracte begrippen en processen zoals vernieuwing, verandering, ontwikkeling, teamsamenwerking of leiderschap graag concreet, overzichtelijk en tastbaar. Door middel van een scherpe analyse en een creatieve blik komt hij snel tot de kern van een vraagstuk, waarna de antwoorden op de vragen die je hebt opeens logisch en uitvoerbaar worden.
Over Ron van Gils
Ron van Gils is identiteitsmarketeer en designer. Hij noemt zichzelf Business Creative om binnen organisaties de vrije rol te kunnen pakken. Zo werkt hij als sidekick naast leiders van organisaties, met wie hij snel tot de kern van de zaak komt. Zijn stijl is holistisch, inspirerend en uitdagend. Zijn rol is die van de vernieuwer, met expertise op creativiteit en organisatie-verhalen. Zijn focus op betekenisgeving: “Dat is waarom mensen van je kopen en bij je willen werken”. Je komt hem vooral tegen bij verandertrajecten of herpositioneringen. Waar hij teams en professionals binnen de gestelde kaders anders leert denken en doen. Als designer is hij in staat de toekomst van organisaties te visualiseren. Dat helpt bij het inzetten van de vernieuwing. Ron: “Goed leiderschap behoort zich te richten op primaire acties die voortkomen uit een fundamentele visie (Oerverhaal). Een organisatie moet zodanig gefaciliteerd en vormgegeven worden dat al deze primaire acties waargemaakt kunnen worden. Voorwaarde hierbij is dat iedereen de ruimte krijgt, de visie begrijpt, aankan én daardoor zijn verantwoordelijkheid durft te nemen.”

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden