Na het lezen van Videomarketing, het grote bij-de-hand-boek, is dat echt verleden tijd. Oh, en een leuk contrast: het is een klein handzaam boekje, dat erg vlot geschreven is. Dus je hoeft niet uren te studeren voordat je aan de slag kan met video.
Video kan iets, dat tekst niet kan
Een mooi statement van Elisabeth Griffioen is: ‘Video kan iets, wat tekst alleen niet kan.' Ze stelt dat mensen kiezen voor degene die ze kennen. En het is een feit dat je middels video gemakkelijker een band opbouwt. Mensen kunnen je in je ogen kijken, je stem horen en een gevoel krijgen bij wie jij bent als persoon. Voordat je dit stadium van ‘herkenbaarheid' bereikt hebt met teksten, moet je veel meer teksten schrijven dan video's opnemen.
Dit is overigens ook iets dat ik zelf heb ervaren. Ik had eerst een verkooppagina op mijn website met alleen teksten en foto's. Maar toen ik daar een video op plaatste, ging ik spontaan meer verkopen. En dat terwijl ik makkelijker schrijf dan praat.
De essentials
Als Griffioen je iets duidelijk maakt in haar boek, dan is het wel: maak het jezelf niet te moeilijk. Stel geen onnodige eisen aan je video's. Het hoeft niet supergelikt en met de beste camera incl. microfoon worden opgenomen. Volgens Griffioen is dit zonde van je geld en kun je veel beter gewoon beginnen met dat wat je hebt: een telefoon, microfoon, statief en een script. Meer heb je niet nodig in het begin.
En ze geeft je daarbij ook meteen een waarschuwing: het is niet zo dat je ‘opeens' bekend bent als je één video maakt. De bekende YouTubers waren ook niet van vandaag op morgen beroemd. Het duurt een tijdje voordat mensen je video's voorbij zien komen en daadwerkelijk bekijken. En met de tijd word je zelf ook steeds beter in het filmen en presenteren. Maar voor je het weet word je opeens herkend en zit jouw bedrijf in de lift. Dus geen reden om niet te beginnen met videomarketing.
Van video naar script
Om je in de actiestand te zetten, krijg je in dit boek 7 scripts om mee te starten. Denk aan een script voor het maken van ‘gewoon een leuke video', een video om je product te verkopen of een video voor op je contactpagina. En wees niet bang: het is geen standaardscript, waardoor straks iedereen dezelfde video's maakt. Je krijgt simpelweg handvatten voor wat je kan vertellen, inclusief een voorbeeld uit de praktijk.
Oftewel: na het lezen van Videomarketing, het grote bij-de-hand-boek heb je geen enkele reden meer om niet te starten met videomarketing. Je weet dat je geen bijzondere spullen nodig hebt of edit technieken hoeft aan te leren. Het is gewoon een kwestie van een script voorbereiden en jezelf voor je telefoon zetten. Een kind kan de was doen!
Over Mylene Bouwman
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.