‘Marketing to the Social Web’ is met name gericht op marketeers. Het is bedoeld als praktisch handboek. In de tweede helft geeft Weber een stappenplan voor het inrichten van online communicatie met behulp van technieken als communities, blogs, podcasts etc. Deze stappen zijn absoluut niet alleen gericht op de techniek, maar betrekken ook andere tools zoals het maken van een customer map, het meten van succes en het verbeteren van de bestaande communicatie. Daarmee overstijgt het het niveau van een beschrijvend boek en wordt het een heel bruikbaar document voor de aanpak van nieuwe media. De voorbeelden die de auteur gebruikt zijn met name gericht op best practices en waar hij websites vermeld geeft hij ook de URL. De ervaren marketeer zal veel van Webers terminologie herkennen. In zijn zoektocht naar aansluiting maakt Weber nogal vaak gebruik van marketinggemeenplaatsen, maar dan toegepast op communities. Zo stelt hij ergens in de tweede helft van het boek dat ook de behoeften van de bezoeker bevredigd moeten worden, alsof we dat nog niet wisten. Ondanks dit kleine puntje kan ik het boek ten zeerste aanraden voor iedereen die bewust bezig wil zijn met het opzetten en gebruiken van nieuwe technologieën zonder in de bits en bytes verzeild te raken.
Over Max Kohnstamm
Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.