‘Zero to one, wat iedere ondernemer kan leren van Silicon Valley’ is een boek geschreven door Peter Thiel. Behalve medeoprichter van Paypal Is Peter Thiel ook een investeerder in vele techbedrijven, zoals Facebook en LinkedIn.
Het boek belooft inzicht te geven in de succesvolle modellen uit Silicon Valley. Deze kopiëren heeft weinig zin, schetst de schrijver. Leer vooral van het vermogen en de mogelijkheden geheel iets nieuws te creëren. ‘Zero to One’ gaat over waardecreatie en duiding van de rol die de nieuwe ondernemers hierin kunnen nemen. Verticale of intensieve vooruitgang in plaats van de horizontale of extensieve vooruitgang. Bij verticale vooruitgang draait het om nieuwe producten en diensten bedenken en ontwikkelen en bij de horizontale variant om het kopiëren van dingen die werken. De eerste gaat van nul naar een, de tweede van een naar oneindig veel.
Peter Thiel pleit voor een verticale richting, aangezien daar de meeste waardecreatie plaatsvindt. Hij neemt je mee in een aantal interessante en onverwachte vergelijkingen tussen vroeger en nu, business en filosofie, het Oosten en het Westen en laat dit zien in gemakkelijk te volgen tabellen en grafieken. Daardoor grijpt het boek je inhoudelijk en daarmee schept het een kader voor de verdere praktische hoofdstukken over strategie, concurrentie en verkoop. Wat mij erg is bijgebleven is het kiezen van een juiste niche markt en daar een monopolie opbouwen. Pas wanneer je daar een monopolie hebt bereikt, kijk je buiten deze markt. Durf te kiezen dus en daarna volhouden.
Een persoonlijk verhaal van Peter Thiel gaat over de menselijke kant van ondernemen en het kiezen van het juiste team. Bouw aan een ‘maffiaverbond’, adviseert hij. Wanneer je de lijst van zijn mede-maffioso ziet en hetgeen zij de afgelopen jaren hebben opgebouwd, kun je dat alleen maar beamen. Peter Thiel wisselt theorie, praktische eigen voorbeelden en verassende inzichten af waardoor je het boek moeiteloos leest.
Niet ieder hoofdstuk is even vernieuwend. Door de opzet is het een inhoudelijke en begrijpelijke samenvatting die de verbanden helder weergeeft en je veelal ‘oh ja… tuurlijk’ laten denken. Een prima naslagwerk voor de ondernemer. Enige minpunt is de, naar mijn mening, een beetje goedkope verwijzing naar de ondernemer uit Silicon Valley. Wat mij betreft gaat dit boek over een nieuw soort logisch en waardecreërend ondernemerschap, iets wat we gelukkig ook buiten Silicon Valley tegenkomen.
Over Nienke Dijkstra
Nienke Dijkstra is gespecialiseerd in trendwatching, concepting, business development en marketing. Ze schrijft op persoonlijke titel. Haar recensies komen tot stand in samenwerking met Dutch Future Society.