Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

How Cool Brands Stay Hot: Branding to Generation Y (1e druk 2011)

In 2010 zorgde Steven van Belleghem van InSites Consulting met 'The Conversation Manager' voor het marketingboek van het jaar. Dit jaar komt Joeri Van den Bergh, Steven's collega en mede oprichter van Insites Consulting met 'How cool brands stay hot, Branding to Generation Y'. Dit boek schreef hij samen met Mattias Behrer van MTV. Een veelbelovende combinatie van auteurs, die over opmerkelijk veel kennis over 'jongerenmarketing' beschikken. Weten de auteurs hun kennis ook te gebruiken voor het schrijven van een boek dat waardevol is voor de beroepspraktijk? Maakt Joeri de reputatie van InSites Consulting waar? Of verschijnt er een boek dat lijkt op een kruising van een company brochure van InSites en een sponsored magazine van MTV?

Max Kohnstamm | 9 april 2013

Gelukkig is dat in het geheel niet het geval. Joeri Van den Bergh en Mattias Behrer zorgen voor een voortreffelijk en diepgravend boek over 'Generation Y'. Generation Y is een generatie die zich het bestaan zonder mobieltje en internet in het geheel niet meer kan voorstellen en veelal in welstand is opgegroeid. 'For most of them, the question is not how to get something but rather what to choose'. Een generatie, die thans tussen de 13 en 29 jaar oud is en nu de doelgroep voor op jongeren gerichte merken. Maar binnen enkele jaren is deze generatie voor vrijwel ieder merk relevant, en daar zou bijvoorbeeld Volvo erg zenuwachtig van moeten worden. Want welke boodschap heeft de generatie Y nog aan het inmiddels voor de auto industrie vanzelfsprekend geworden begrip 'veiligheid'? Doel van het boek is duidelijk te maken hoe je als merk de generatie Y echt kan aanspreken. De auteurs doen dat door twee belangrijke vragen te beantwoorden: - waarin verschilt generatie Y van voorgaande generaties? - Wat is voor generatie Y echt belangrijk? Bewonderenswaardig is dat de auteurs op overtuigende wijze antwoord weten te geven op beide vragen. Zij doen dat niet op een oppervlakkige ofwel 'trendwatcher' manier, maar door optimaal gebruik te maken van (opmerkelijk veel) relevant onderzoek. Ik kan het in dit kader niet nalaten wederom te vragen: waarom horen we zo weinig van onze Nederlandse marketingwetenschappers? Doen die alleen onderzoek waar we als marketingprofessionals niets aan hebben? Publiceren ze daarom alleen in onleesbare vakblaadjes? Over wetenschap gesproken, ook op dit gebied kan je de auteurs geenszins van luiheid betichten. Ze citeren fluitend een indrukwekkende hoeveelheid literatuur, die ze en passant ook nog eens op beschaafde wijze van kritisch commentaar voorzien. Hooguit kan de auteurs verweten worden dat het soms moeilijk is objectieve feiten en hun subjectieve meningen van elkaar te onderscheiden. Ik ga de in het boek gegeven antwoorden op bovengenoemde twee vragen lekker niet voor u samenvatten. Ik raad - zeker als u (mede) verantwoordelijk bent voor het merkenbeleid binnen een organisatie - dringend aan het boek te lezen. Verwacht overigens geen kant en klare oplossingen voor uw merkenbeleid, want die zijn er niet. Het boek is een prima handleiding in welke richting u uw merkenbeleid zou kunnen sturen. In generatie Y taal: verwacht geen TomTom, maar wel een fraai kompas. En voor de babyboomers onder ons: het is een hele geruststelling dat er in het boek een hoop positieve dingen over de generatie Y gezegd worden. Bijvoorbeeld dat ze bijzonder veel waarde hechten aan het oordeel van hun ouders. Eigenlijk veel meer dan wij eigenwijze babyboomers deden...

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden