Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Groundswell

De titel 'Groundswell' is de term die Li en Bernoff geven aan de trend waarin mensen gebruik maken van technologieën om datgene te krijgen dat ze eerder van elkaar kunnen krijgen dan van bedrijven. Denkt u aan eerlijke productbeoordelingen, vergaande adviezen in productgebruik; dat soort ontwikkelingen. Het is het gevolg van de onbedwingbare neiging van mensen om met elkaar te willen spreken, te binden.

Sven Kuipers | 23 mei 2013 | 1-2 minuten leestijd

In een gebied waarbij kennis en inzicht razendsnel accumuleren is het moeilijk om actueel te blijven. Li en Bernoff lukt dat wonderwel. Zij schreven met 'Groundswell' een boek over een voor de marketingprofessional belangrijk thema met actuele en aansprekende voorbeelden.

'Groundswell' is een boek met praktische waarde voor gevorderden en beginners. Delen van de inhoud mogen inmiddels bekend worden geacht, maar behoren tot de standaardinzichten over sociale media: Van schreeuwen naar converseren, de macht van de consument en de behoefte aan participatie. Al zijn deze ideeën nagenoeg zeker al bekend, de auteurs weten het zo te brengen dat het opnieuw de moeite van het lezen waard is.

Li en Bernoff introduceren in het boek twee instrumenten: het 'Social Technographics Profile' (STP) en POST. Het STP is een even vanzelfsprekend als nuttig instrument en laat zich op een intuïtieve manier gebruiken zonder dat daar verder onderzoek voor nodig is. Met een simpele categorisatie van consumenten in de 'Groundswell' wordt duidelijk hoe makkelijk u zelf kunt bepalen of en hoe u sociale media wilt inzetten.

Met POST krijgt u een simpel en doeltreffend planningsproces in handen. Door het hele boek heen staan cases. Deze zijn nooit te lang, altijd leesbaar en 'to the point'. De cases bieden voorbeelden van oplossingen in meerdere branches en sectoren voor zowel B2B als B2C. Daarnaast wordt voor elk denkbaar instrument een ROI-berekening gegeven. Zonder al te veel omhaal wordt daarmee bewezen dat een investering in sociale media meer dan de moeite waard kan zijn.

'Groundswell' komt met haar praktische intuïtieve tools, prettig leesbare cases hoog op de 'must read'-ladder van marketingboeken.

Over Sven Kuipers
Sven Kuipers is marketingmedewerker bij SRM.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Charlene Li, Josh Bernoff
Groundswell

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden