Jeffrey H. Dyer, Hal Gregersen en Clayton Christensen doen een duidelijke poging om hun boek commercieel te verpakken en schuwen vrolijke, modieuze managementtaal niet. Wanneer u zich daar niet aan stoort en het boek goed bestudeert, blijkt het boek ook diepgang en waarde te hebben. Het is een aanrader voor iedereen die wil begrijpen waarom de ene organisatie wel succesvol innovaties in de markt zet, en de andere niet. De opstelling en de competenties van de leiders spelen daarbij een doorslaggevende rol, zo blijkt.
Over hun bijdrage en wat je daarvan kunt leren, gaat dit boek. Een zelfhulpboek heeft altijd een eenvoudige verhaallijn en een mooie belofte. Ook hier. De auteurs hebben het gedrag van topmannen (en een enkele vrouw) van innovatieve bedrijven bestudeerd, en wat blijkt: deze mensen hebben vijf unieke competenties die het innovatiesucces verklaren: Associating, Questioning, Observing, Networking en Expirimenting. Je kunt jezelf trainen door jezelf de vijf kernvaardigheden eigen te maken.
Het verhaal wordt luchtig neergezet, in de optimistische toon van 'luchthaven business lectuur'. Uiteraard ontbreekt hierbij de Viva-stijl-zelftest niet. Reuze gemakkelijk: een testje van 20 vragen maken, punten optellen en hupsakee, je weet waar je staat. Zo kan aanstromend managementtalent zich tussen twee vluchten even bijspijkeren met de juiste innovatiecompetenties, om daarna uiteraard grootse daden te verrichten naar het voorbeeld van Steve Jobs (Apple), Jeff Bezos (Amazon) en Michael Dell (Dell Computers).
Het handige vijfstappenplan in de bijlage, voor het ontwikkelen van zogenaamde discovery skills, maakt het zelfhulpplaatje compleet. Wanneer je goed leest blijkt het boek echter zeer veel meer dan zelfhulp te bieden. Ook blijkt het te staan op een stevige fundatie van eerder gepubliceerde wetenschappelijke artikelen en boeken.
Dat mag je ook verwachten van drie professoren die een staat van dienst hebben in de bedrijfswetenschap. Jeff Dyer is afkomstig van Brigham Young University's Marriott School, Hal Gregersen geeft les aan INSEAD en Clayton M. Christensen geeft les aan de Harvard Business School.
De aanpak van het boek is wetenschappelijk een stuk degelijker dan de vorm doet vermoeden. Christensen publiceerde in 1995 al over 'disruptive innovations'. Hij definieerde in zijn artikel 'Disruptive Technologies: Catching the Wave' deze innovaties als innovaties die een hele nieuwe markt veroorzaken. Voorbeelden daarvan zijn de pc die in de jaren tachtig en negentig het mainframe verdrong en de introductie van de mp3-technologie die de muziekindustrie (en de cd-verkoop) op z'n kop zette.
Dit boek gaat dus over de typische eigenschappen van de leiders van de bedrijven die aan de wieg stonden van fundamentele innovaties. Het onderzoek en de aanpak is goed gedocumenteerd. De auteurs vergeleken de kenmerken van 500 leiders van innovatieve bedrijven met een populatie van 5000 leiders van meer doorsnee bedrijven en vonden met statistische analyse een verband tussen de vijf unieke competenties.
Succesvolle innovatieve leiders delegeren het innovatieproces niet volledig, maar nemen er zelf aan deel! Het boek behandelt de vijf kenmerkende competenties zeer uitvoerig en geeft de lezer tips bij het ontwikkelen van deze competenties. Ik pik er eentje uit die mij positief verraste, namelijk netwerken. Bij netwerken denk je al gauw aan snelle mensen in een fraai maatpak, die allerhande borrels afstruinen om daar zichzelf en hun bedrijf te verkopen.
Maar dat doen innovatieve leiders niet. Zij netwerken om gekke, tegendraadse en bijzondere mensen en hun ideeën te leren kennen. En ervan te leren. Out of the box denken betekent voor hen automatisch out of the box netwerken. Je zoekt dan juist die mensen op, waarmee je normaal gesproken niet in contact komt (people from a different box).
Het boek staat boordevol met dit soort tips en allerhande leerzame anekdotes uit de gesprekken die ze voerde met veel wereld beroemde innovatieve leiders. Al met al dus een bijzonder boek dat lekker wegleest én toch nog 'ergens over gaat'.
Over Nico Beenker
Drs. Nico Beenker mmc heeft vijfentwintig jaar ervaring met IT-projectmanagement in het bedrijfsleven en bij de (semi) overheid, hij managet projecten, geeft nprojectmanagementtrainingen en coacht projectmanagers en opdrachtgevers. Eerder publiceerde hij Handboek CRM (2002), Lead IT or Lose IT (2010, 2015).