Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

What the Dog Saw

Malcolm Gladwell kennen we van de boeken 'Uitblinkers', 'Intuïtie' en 'Het beslissende moment'. Een echte verhalenverteller die er van houdt vragen uit te pluizen aan de hand van anekdotes, onderzoeken, feitjes en interviews. Naast de genoemde boeken schrijft Gladwell columns in The New Yorker. Een selectie van die columns is verzameld in 'Wat de hond zag'. De titel legt Gladwell als volgt uit: hij wil graag weten wat er in een hond omgaat als deze agressief is: hoe ziet de hond zijn omgeving? Zo ook met de mens: wat gaat er in zijn hoofd om? Gladwell vindt topmensen, de genieën van deze wereld, niet zo interessant; echt interessante verhalen komen van de 'bescheiden genieën'.

Carla Verwijs | 10 februari 2010

Een greep uit het aanbod om u een beeld te geven van de thema's uit 'Wat de hond zag'. Zo leest u over Nassim Taleb (auteur van onder andere 'De zwarte zwaan' en inmiddels al geen 'bescheiden genie' meer). Taleb heeft een geheel andere kijk op de aandelenmarkt. Malcolm Gladwell schetst hem samen met zijn held (Victor Niederhoffer), die hij allesbehalve na wil doen. In tegendeel; Talebs beleggingsstrategie (gebaseerd op verlies van de markt) is zo dat hij wint als Niederhoffer verliest. Wist u dat haarverf een belangrijke factor is geweest in het emancipatieproces van de vrouw? Gladwell legt het u uit: doordat vrouwen zelf hun haar konden verven, maakten ze eigen keuzes. De l'Oréal slogan 'Because I'm worth it', één van de oudste reclameslogans, is veelzeggend. Het spraakmakende bedrijf Enron komt twee keer in het boek voor. In het eerste verhaal legt Gladwell uit dat we de Enron-case moeten beschouwen als een mysterie en niet als een puzzel. Bij een puzzel kun je de oplossing vinden als je alle informatie hebt. Bij een mysterie weet je niet of de informatie die je hebt, juist is. Daardoor kun je een mysterie zelden goed oplossen. Later in het boek komt Enron aan bod als voorbeeld van een bedrijf dat talent overschat en dat aannam dat als er maar veel talentvolle medewerkers zijn, de organisatie daarmee ook slim wordt. Hoe komt het dat sommige mensen het onder druk benauwd krijgen en anderen in paniek raken? Beide reacties leiden tot falen, maar het zijn totaal verschillende reacties. Wat gebeurt er met mensen onder grote spanning? Mensen die het benauwd krijgen, lijken alles te vergeten wat ze aan ervaring hebben opgebouwd en reageren als een beginner. Een tennisster bijvoorbeeld, die haar krachtige service kwijt is en de bal ineens niet meer kan plaatsen. In paniek reageert men irrationeel, soms zelfs ten koste van een ander. Zoals een duiker wiens zuurstofmondstuk niet meer werkt en in paniek dat van zijn partner af wil rukken, daarbij vergetend dat hij nog een reservemondstuk heeft. Is het mogelijk om een profiel te maken van een crimineel? Het zou mooi zijn als de politie zou weten wat kenmerken zijn een verkrachter, of van een moordenaar. Helaas is het maken van een profiel niet zo eenvoudig en gaan de meeste generalisaties niet op. Malcolm Gladwell kan zich oprecht verbazen en interesseren in op het eerste gezicht onopvallende zaken. Hij sleept u mee in zijn zoektocht naar antwoorden op simpele vragen. Hebt u zich ooit afgevraagd wat er zo bijzonder is aan ketchup en waarom Heinz het recept van ketchup niet zal veranderen? Gladwell stelt de vraag voor u en maakt iets eenvoudigs als ketchup tot een ingenieus product. Persoonlijk vind ik deze verzameling columns krachtiger dan zijn boeken, juist door het feit dat ze kort zijn. Gladwell heeft de neiging allerlei zijwegen in te slaan bij de uitwerking van zijn vraagstukken. Ik ben dan wel eens de weg kwijt. Door de beperkte lengte van de columns blijft Gladwell dichterbij het hoofdonderwerp en dat vind ik wel zo prettig. Wat mij betreft is in 'Wat de hond zag' het beste werk van Gladwell verzameld!

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden