Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Michael Porter: de essentie

Managementgoeroe Michael Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de prestigieuze Harvard Business School en één van de oprichters van het organisatieadviesbureau Monitor Company. Hij wordt alom gezien als dé expert op het gebied van zakelijke strategieën en concurrentie, en heeft wereldwijd grote bedrijven en nationale overheden geadviseerd over hoe zij hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. Porters vaste redacteur Joan Magretta stelde een degelijk overzicht samen van het gedachtegoed van Porter: 'Michael Porter, de essentie van competitie en strategie'.

Louis Thorig | 14 maart 2012

Vooral Porters klassieke bedrijfsmodellen als het vijfkrachtenmodel, waardeketenmodel en de vijf ingrediënten voor een strategie behoren in principe tot de basiskennis van iedere manager. Toch blijken Porters bedrijfsmodellen en revolutionaire ideeën niet altijd even toegankelijk voor menig praktisch ingestelde manager. Misschien is Porters wetenschappelijk georiënteerde aanpak een barrière. Vandaar dat Joan Magretta dit boek speciaal geschreven heeft voor de echte 'doeners' en praktijkmensen. Het is geen poging om het hele werk van Porter samen te vatten. Zij werkt al ruim twintig jaar samen met Michael Porter als zijn vaste redacteur bij Harvard Business Review en als senior partner bij het Institute for Strategy and Competitiveness aan de Harvard Business School en heeft dus een goed inzicht in zijn manier van denken. Bij de uitleg van Porters bedrijfsmodellen maakt de auteur uitgebreid gebruik van casussen van bedrijven. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over competitie en het tweede over strategie. Competitie om enkel en alleen de beste te zijn maakt eenheidsworst. Waar het bij competitie echt om gaat, is volgens Porter niet dat je jouw rivalen aftroeft, maar juist dat je superieure waarde creëert en winst maakt. Geen enkele term wordt meer geassocieerd met Porter dan concurrentievoordeel. Bedrijven kunnen – en moeten – niet concurreren om de beste te zijn, maar juist concurreren om uniek te zijn. In dit verband laat Magretta zien hoe het vijfkrachtenmodel werkt en invloed kan hebben op de winstgevendheid. Of anders gezegd: concurrentievoordeel betekent dat je waarde voor jouw klanten hebt gecreëerd en dat je waarde voor jezelf kunt pakken, omdat de positionering die je in jouw bedrijfstak hebt gekozen, jou effectief afschermt van de winstverlagende impact van de vijf krachten. Strategie is het tegengif voor concurrentie. Een robuuste strategie kenmerkt zich door haar vermogen om vijf eenvoudige toetsen te doorstaan. In het tweede deel van haar boek over strategie behandelt Magretta deze vijf toetsen. Het gaat om: · Een onderscheidende waardepropositie · Een op maat gemaakte waardeketen · Trade-offs die anders zijn dan die van de rivalen · Een fit over de hele waardeketen · Continuïteit op lange termijn In de epiloog geeft de auteur nog tien praktische kernpunten voor het uitvoeren van Porters strategie. Als je de essentie van Porters rudimentaire ideeën begrijpt, kun je elk kernpunt herleiden tot het stevige fundament dat Porter heeft opgebouwd. Aan het eind van het boek heeft Magretta een uniek persoonlijk interview opgenomen waarin Porter antwoorden geeft op vragen die managers hem veelvuldig stelden tijdens vragenrondjes. In het interview komen de volgende thema's aan bod: veelvoorkomende fouten en hindernissen, strategie en innovatie, speciale gevallen: onaantrekkelijke bedrijfstakken, ontwikkelingslanden, non-profitorganisaties en ten slotte een organisatie leiden. Het is Joan Magretta zeker gelukt om, met medewerking van Michael Porter, zijn revolutionaire manier van denken samen te vatten in een beknopt en toegankelijk boek. Een handig boek kortom voor menig praktisch ingestelde manager.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden