Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bedrijfsplanner

Boeken over hoe je een ondernemingsplan, een strategisch plan of een bedrijfsplan schrijft zijn er niet zo veel. Tenminste niet in Nederland. Naast het Ondernemersboek van Johan Bontje en een paar brochures van de Kamers van Koophandel of een meedenkende bank, is er maar weinig waar de strategische ondernemer zich naar kan wenden bij het schrijven van een bedrijfsplan.

Klaas Wassens | 5 maart 1999 | 2-3 minuten leestijd

 Philip Waalewijn is Universitair Hoofddocent Marketing bij de Erasmus Universiteit en werkt bij de Vakgroep Commerciële Beleidsvorming en Managing Partner van ICSB, een adviesbureau voor Marketing en Strategie. Hij is goed ingewerkt in het Nederlandse wereldje van Marketeers en Strategen en dus prima gepositioneerd om een goed boek over dit onderwerp te schrijven. Dit boek is kort en krachtig. De inhoud is meer dan een kille checklist maar minder dan een compleet handboek. In slechts 80 pagina's behandelt Bedrijfsplanner alle essentiële stappen in het schrijven van een bedrijfsplan. Na het hoofdstuk over 'het bedrijfsprofiel', volgen 'de interne' en 'de externe analyse', 'de strategie' en een afsluitend hoofdstuk over 'financiële prognose'. Vooral dat laatste hoofdstuk is opvallend. Opnieuw een korte tekst, maar wel een waarin alle belangrijke onderdelen worden behandeld. De nadruk ligt wel op de traditionele aanpak; nieuwe perspectieven zoals 'shareholder value' of de 'balance scorecard' zijn niet verwerkt. Ongetwijfeld om het boek niet te uitgebreid te maken, want Waalewijn is zeer wel bekend met deze concepten. Als illustratie worden korte cases gebruikt. Steeds weer duikt het bedrijf 'Stickwell' op, een fabrikant van industriële lijmen. Ook organisaties als 'Vrieskoud', Grootveld & Hebben' (een administratie- en accountantskantoor) en Abtstad duiken op. De voorbeeld doen soms wat al te simpel aan, maar zijn als illustratie zeker geslaagd. Datzelfde kan gezegd worden van de cartoons (die als 'getekende samenvattingen' worden aangekondigd). Al met al is 'Bedrijfsplanner' als 'uitgebreide checklist' zeer geslaagd. Voor iemand die zich nog nooit met het schrijven van een bedrijfsplan heeft bezig gehouden, kan het boek ten onrechte als 'simpel' overkomen. De teksten zijn weliswaar bondig, maar elke regel is relevant. Soms zou je wensen dat er meer uitleg bij stond, want een strategisch plan maak je niet als een invuloefening. Daarvoor is een proces van analyseren, discussiëren, kiezen en opnieuw discussiëren voor nodig. Waalewijn ontkent dat in de inleiding niet, maar de rest van zijn boek behandelt alleen de onderdelen van het plan. Aan het eind van het boek geeft Waalewijn als toegift nog twee extra indelingen van een bedrijfsplan voor een 'ondernemingsgeoriënteerd bedrijfsplan' (bedoeld wordt waarschijnlijk een produktiegerichte onderneming) en een 'marketing georiënteerd bedrijfsplan'. Was het niet Henry Mintzberg die in zijn boek The Rise and Fall of Strategic Planning aangaf dat 'strategy as planning' slechts een van de tien opvattingen is? Wie onthoudt dat strategie meer is dan het schrijven van een plan en ook te zien is als leerproces, als politieke spel of ideologische strijd, die heeft in Bedrijfsplanner een handzame geheugensteun. Het boek is ook een aanrader voor alle functionele managers, zoals PZ-functionarissen, Controllers en R&D-managers, die hun bijdrage in het bedrijfsplan van hun organisatie willen verbeteren.

Over Klaas Wassens

Ir. Klaas Wassens is Associate Director Executive Programs van de Rotterdam School of Management / Erasmus Graduate School of Business

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden