Steve Jobs is lijdend en leidend onderwerp van Inside Steve's Brain (Portfolio 2008) door Leander Kahney, een ‘geheugen’-biografie. Een geautoriseerde biografie door de Wizard of Cupertino is er nog niet. Zelfs een interview kon er dit keer niet af. (Lees voor een recent interview Steve Jobs speakes out in Fortune Magazin.) Dit is dus "the next best thing".
Om te weten hoe je zo succesvol kunt worden als Jobs dien je meer te kennen dan zijn persoonlijke leven. De indeling van dit boek is naar zeven belangrijke persoonlijkheidskenmerken die volgens de auteur Jobs onderscheiden van menig ander: focus, despotisme, perfectionisme, elitisme, passie, inventiviteit en de wil tot totale controle. Kahley werkt elk persoonlijkheidskenmerk uit met een groot oog voor detail. Iets dat het onderwerp van dit boek zal goedkeuren. Steve Jobs staat bekend om zijn detaillisme.
Het zijn de kapstokken aan de hand waarvan we de rijke bedrijfsgeschiedenis van Jobs langslopen: in de jaren '80 de oprichting Apple en het ontluisterende ontslag, de start met NeXT en de uiteindelijke acquisitie van dit bedrijf door...Apple. In de jaren '90 de aankoop van Pixar als technologische versterking van NeXT, om te ontdekken dat er een enorme creatieve animatie-potentie in dit bedrijf zat en voor de tweede maal succes met Apple gedurende de laatste tien jaar: de iMac, de iPod en meest recent de iPhone. Steve Jobs heeft zowel privé als zakelijk een leven gehad dat wordt gekenmerkt door sterke ups en diepe downs. Nog recent is hij behandeld aan een kankergezwel aan de pancreas.
Van de laatste 10 jaar kunnen we concluderen dat hij een ongekend succes heeft op minimaal drie vakgebieden: de computer-, de muziek- en de filmindustrie. Overall heeft Steve Jobs Apple gemaakt tot het meest innovatieve bedrijf op aarde en het bij Amerikaanse werknemers meest gewilde bedrijf om te werken. Voorwaar een unieke prestatie.
Elk hoofdstuk sluit af met een aantal lessen die te trekken zijn. Bijvoorbeeld: "Don’t listen to your customers. They don’t know what they want. "
Het meest aansprekende in dit hele boek vind ik de manier waarop Jobs elk ontwerp, elk stapje om een product te ontwikkelen en op de markt te krijgen, bedenkt vanuit de aankomende gebruiker, naar wie hij dus niet zegt te luisteren. Met de voornoemde les in het achterhoofd: Jobs blijft een mysterie.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.