Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Uitverkocht!

Welkom in de aandachtseconomie, dat is de ondertitel van 'Uitverkocht!' van Jim Stolze. Het is een warm welkom kan ik je zeggen. Vanaf het begin werd ik gegrepen door dit verrassende boek. De auteur stelt dat organisaties zich te veel richten op return on investment en te weinig op return on attention. Is dit nu een boek over klantwaarde? Ik denk dat het er dicht bij in de buurt komt.

Eric van Arendonk RM | 12 augustus 2011

Meer aandacht voor klanten en medewerkers en wat dit met zich meebrengt is waar het om draait in 'Uitverkocht!'. De auteur beschrijft zes strategieën waarmee elk bedrijf 'aandacht' in zijn businessmodel kan opnemen. Dit zijn: schaarste, waarde, filters, delen, weggeven en service. Als je dit leest kan ik me voorstellen dat je denkt: waar gaat dit over? Het is in ieder geval geen boek met allerlei ingewikkelde modellen. Het is meer een boek dat zaken beschouwt en beschrijft en je aanzet tot denken. Het biedt geen pasklare antwoorden, mochten die al bestaan. Wat kun je dan met dit boek? Ik kan dat het beste als volgt uiteenzetten. Indien je het gevoel hebt dat de ontwikkelingen in de wereld te snel voor je gaan, is dit boek een aanrader. Het zal een eyeopener voor je zijn en je zult daarna niet meer twijfelen maar de snelheid om je aan deze ontwikkelingen aan te passen vergroten. Wanneer je denkt dat je de huidige dynamiek in de wereld wel zult bijbenen en dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, dan is dit boek een soort van waarschuwing voor je. De vele voorbeelden die de auteur gebruikt laten je zien dat de je de vaart van de ontwikkelingen onderschat en dat het inspelen op deze ontwikkelingen resultaat zal opleveren. De auteur stelt dat de dagen waarin we volledig vertrouwden op het oude getrouwe AIDA-model (wat staat voor het koopproces Attention, Interest, Desire, Action) geteld zijn. We leven nu in een ADHD medialandschap. AD staat dan voor Aandacht en HD voor HyperDistributrie. Ik denk dat de dimensie die de auteur toevoegt terecht is, alhoewel ik wel denk dat het AIDA model zal blijven. De snelheid van dit proces heeft absoluut een extra dimensie gekregen. Er schreeuwen nu meer partijen om dezelfde aandacht. De kracht van de aanbeveling is groeiend en de mogelijkheden om direct te communiceren met iedereen zijn ongekend. Ook de vier P's worden ter discussie gesteld en als alternatief brengt de auteur de drie V's: Voordeel, Voorrang en Voorrecht naar voren. Of je het nu eens bent met dergelijke alternatieven maakt niet zoveel uit. Het zet je continu tot nadenken. Laat het heden los en probeer iets te doen met de dynamiek die je overal waarneemt. Kortom een modern marketingboek wat niet gestoeld is op de oude marketing maar het vak vanuit de moderne tijd bekijkt. Zo stelt hij dat niet langer herhaling de kracht van reclame is maar het vermogen anderen te laten praten over je merk. Een bijzonder boek wil ik het noemen. Het best te omschrijven als een boek waarin de ontwikkelingen van de huidige tijd worden weergegeven in de context van organisaties, medewerkers, communicatie en marketing. Daarnaast laat dit boek je zien wat je hiermee kunt. Een aanrader voor eenieder die bij wil blijven in de ontwikkelingen op deze planeet. Een boek dat je aanzet tot meer kennisvergaring en dat is mijns inziens zeer waardevol.

Over Eric van Arendonk RM

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden