Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zorgmarketing in de praktijk

In navolging van andere overheidssectoren blijkt de gezondheidszorg in zeer korte tijd de omslag naar een vrije markt te maken. Dit resulteert er in dat de zorgverlener niet meer als vanzelfsprekend verzekerd is van voldoende cliënten. De zorgproductie is hierdoor niet meer gegarandeerd. Cliënten blijken plotseling te kunnen kiezen voor een concurrent. Tijden zijn dus veranderd. 

Peter Vermeulen | 25 juni 2010 | 3-4 minuten leestijd

Hierdoor moeten zorginstellingen plotseling gaan ondernemen om te kunnen overleven. In 'Zorgmarketing in de praktijk' beschrijft Sjors van Leeuwen een aantal belangrijke thema's waar zorgaanbieders mee te maken krijgen bij de overgang naar een markt- en klantgerichte organisatie.

De overheid streeft naar meer marktwerking met als doel kostenbesparing en kwalitatief betere zorg. Dit wil zij bereiken door middel van modernisering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Zorgaanbieders reageren hier veelal op door bezuinigingen en reorganisaties door te gaan voeren. Na het fusiegeweld blijkt men zich dan te storten op organisatiestructuren, planning en control, ziekteverzuim, automatiseringssystemen en kwaliteitsystemen.

Dit is volgens Van Leeuwen niet de oplossing voor de lange termijn. Zorginstellingen dienen vooral hun blik naar buiten te richten, namelijk op de cliënten en concurrenten. Van Leeuwen start 'Zorgmarketing in de praktijk' door in te gaan op de verschillen welke van belang zijn tussen zorgsector en bedrijfsleven bij het opstellen van een succesvolle marketingstrategie.

Daarna beschrijft hij de relatie tussen marketing- en bedrijfsstrategie en belangrijker nog hoe u de kansen en bedreigingen in de omgeving van uw organisatie kunt analyseren. Na vervolgens de belangrijkste bouwstenen van zorgmarketing te beschrijven helpt Van Leeuwen u om een plan van aanpak op te stellen om te komen tot een merkenbeleid. Hierna helpt hij u vervolgens om uw organisatie als sterk zorgmerk in de markt te zetten.

Integrale kostprijsberekening, toenemende concurrentie en het belang van vastgoedmanagement zijn een aantal onderwerpen op het gebied van zorgmarketing waaraan Sjors van Leeuwen aandacht besteedt. Maar ook digitalisering van de zorg, private zorginitiatieven en de kritischer wordende zorgverzekeraars en consumenten neemt de auteur onder de loep. Mijn favoriete onderdelen betreffen de uitgebreide kennis die Van Leeuwen het papier toevertrouwd op het gebied van ten eerste het accountmanagement en het organiseren van zakelijk relatiebeheer met stakeholders.

En ten tweede op het gebied van klantsegmentatie - het winnen en vooral behouden van cliënten door middel van Customer Relationship Management. Uit de tekst is op te maken dat Van Leeuwen zich op dit onderdeel als een vis in het water voelt. De ervaring en het enthousiasme spatten namelijk van het papier. Een genot om te lezen.

Sjors van Leeuwen beschrijft in 'Zorgmarketing in de praktijk' tevens diverse methoden waarmee u nieuwe innovatieve zorgproducten en diensten succesvol kunt ontwikkelen en hoe uw organisatie gebruik kan maken van domotica als marketinginstrument. Kortom Van Leeuwen haalt alle denkbare marketingtools uit de kast. Hiermee levert hij een zeer bruikbaar theoretisch praktijkboek dat niet alleen geschikt is voor bestuurders, managers, stafmedewerkers en beleidsmakers in de gezondheidszorg.

Het is wat mij betreft een noodzakelijk standaardwerk voor iedereen die enigszins te maken heeft of krijgt met het opstellen van marketingplannen in deze sector. Het is te merken dat de auteur een man met ruime praktijkervaring is. Sjors van Leeuwen is er namelijk meer dan in geslaagd om de link te leggen tussen de praktijk en de theorie. Hij weet waar hij het over heeft en slaat nergens de plank mis. 'Zorgmarketing in de praktijk' is vlot geschreven waardoor het lekker weg leest.

De vele marketingvoorbeelden zijn direct in de praktijk toepasbaar. Hoewel de thema's aan elkaar gerelateerd zijn, hoeft u het boek niet van voor naar achter uit te lezen. De opbouw en schrijfwijze bieden u de gelegenheid om de hoofdstukken of de voor u relevante onderdelen los van elkaar te lezen.

Met 'Zorgmarketing in de praktijk' geeft Sjors van Leeuwen u ontelbare zeer bruikbare inzichten en praktijkervaring. Ik kan u maar één praktijkinzicht bieden na het lezen van dit boek: aanschaffen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden