n het voorwoord wordt half McKinsey bedankt voor de medewerking. Voor minder dan tachtig gulden een compleet McKinsey geaccordeerd businessplan voor een bedrijf wat nog niet bestaat. Dat is een mooi staaltje van de (bijna) gratis economie. Er zijn maar een paar kleine dingetjes om te komen tot een werkelijk succesvolle oprichting: u heeft leiderschapscapaciteiten als Grove (Intel) of Gates (Microsoft) (blz. 88). U schrikt niet terug van een kleine halve miljard gulden investeren in tien jaar (dat zijn tegenwoordig 4 tot 5 goede voetballers - blz. 83), het bedrijf heeft het vijfde jaar van zijn bestaan ongeveer 16 miljoen klanten (blz. 181), het bedrijf heeft tot het zevende bestaansjaar een niet onaanzienlijke negatieve cumulatieve cashflow (blz. 188) en ook niet onbelangrijk: u bent zelf duurzaam paranoia (blz. 87). Maar u krijgt er wel wat voor terug: de waarde van het bedrijf is na tien jaar ruim 40 miljard (blz. 179); u bent dan wel zinloos rijk.
Wat is een infomediair? Het probleem van de consument is dat deze (straks) wordt belaagd met junkmail. Dat komt omdat (internet-)bedrijven consumenten overspoelen met ongevraagde en dus vaak ongerichte reclameboodschappen. Als ik als consument echter gericht iets wil weten geef ik een niet onbelangrijk stuk van mijn privacy prijs. Stel: ik bestel een boek over alcoholisme. Joost mag weten wat voor conclusies er aan de andere kant van het net worden getrokken: dan zal deze geïnteresseerde ook wel belangstelling hebben voor sterke drank aanbiedingen, boeken over drugs en bijvoorbeeld job-hoppen. Het is lastig als mijn adres ook nog eens bij een autoverzekeringsmaatschappij terecht komt. Kortom de Internet-consument heeft een dilemma als hij gericht informatie over producten via Internet opvraagt. Het is de vraag in welke mate zijn privacy wordt beschermd. Dat is natuurlijk wel een interessant punt.
De Infomediar biedt de consument een uitweg uit die netelige positie. Door expliciet te beloven dat ze de consument zullen helpen zoveel mogelijk waarde te putten uit zijn informatie - en deze informatie tegen misbruik te beschermen - bieden infomediairs de consument een aardige combinatie: meer privacy en lagere interactiekosten. Dat van die lagere transactiekosten behoeft enige uitleg. Een infomediair heeft nog een ander voordeel: de meeste bedrijven die u spam (ongevraagde e-mail) sturen hebben alleen uw profiel op basis van wat u op hun eigen website in het verleden hebt gedaan. Dat is maar een fractie van wat u op het world wide web heeft bezocht. Waarschijnlijk is er wel enige samenhang in wat u allemaal hebt bezocht. Door een zogenaamd profieltool te installeren op uw computer kan de infomediair uw gedrag observeren; uiteraard kunt u met een eenvoudige klikje ook weer ongeobserveerd browsen. Wat is het effect van een profieltool? De infomediair weet precies wie op dat moment voor wat product/dienst serieus in de markt is. Hij kan u helpen gericht informatie te verzamelen en zal alleen met toestemming u in contact brengen met de juiste aanbieders. Die aanbieders weten dat hun kans groot is te 'scoren', hebben dus lagere transactiekosten en zijn derhalve bereid een korting te geven. O
p jaarbasis zou dat per huishouden ongeveer fl. 3.500,- besparen. Daarom zal iedere consument mee willen doen en vanwege de lagere transactiekosten zal iedere aanbieder van producten/diensten ook uiteindelijk graag meedoen (althans volgens de schrijvers). De eerste vier hoofdstukken gaan in op de hierboven beschreven problematiek en welke bedrijven mogelijk geschikt zouden zijn een dergelijk vertrouwensrol in te nemen, de hoofdstukken 5 t/m 7 gaan over de drie fases die moeten worden doorlopen door een infomediair, hoofdstuk 8 is de financiële paragraaf, de drie hoofdstukken daarna gaan vervolgens helemaal over een andere wereld: stop als bedrijf met het verkopen van producten en alle marketingactiviteiten. U heeft namelijk toch geen goed en volledig klantprofiel, en laat dat over aan de onafhankelijke en door de consument vertrouwde specialist; u begrijpt het al: de intermediair, de architect van al uw wensen. Tja, wat moet je met zo'n boek, zeker gegeven de randvoorwaarden die in het kopje van de deze recensie zijn aangeven?
Het lijkt me geen businessplan voor werklozen, je moet groot beginnen. Ook Maurice's Newconomy heeft na beursgang nog maar 39 miljoen gulden in kas. Een onafhankelijke afsplitsing van een American Express of van de Airlines-organisatie lijkt me een goede mogelijkheid als opstart, het is toch wel prettig als je met enige tienduizenden klanten kunt beginnen. Bedrijven die al een beetje in de buurt komen zijn: www.biztravel.com., www.realestate.yahoo.com en www.autoweb.com. De achterflap suggereert dat het boek vooral is bedoeld voor marketeers om hun ingeburgerde opvattingen ter discussie te stellen. Persoonlijk heb ik het gevoel dat het idee is ontstaan vanuit de filosofie dat als je alles van te voren weet (een volledige transparantie van klantenwensen enerzijds en alle beschikbare producten anderzijds), dan kun je uiteindelijk met een dubbeltje de wereld rond. De infomediair als alwetende en 100% te vertrouwen God. Maar ja, je kunt niet alles van te voren weten en ook al weet je alles over die consument, zal die zich dan gedragen conform zijn profiel? Overigens worden de domeinnamen infomediar.com en infomediair.nl gebruikt door een Nederlands bedrijf dat websites produceert.