Het eerste deel van het boek is opgezet als 'luchtig verhaal' met als kernboodschap het belang van vertrouwen. Het leest zeer makkelijk. Verwacht geen wetenschappelijke poespas maar gewoon een blik in de dagelijkse herkenbare praktijk in de vorm van een fabel. In het tweede deel wordt dieper ingegaan op de boodschap uit het eerste deel en staan korte praktische oefeningen weergegeven die in alle geledingen van organisaties bruikbaar zijn en zorgen voor veel inzichten. Je moet echter wel het zelfvertrouwen hebben om deze oefeningen te gaan doen, want het kan zorgen voor antwoorden die confronterend zijn.
En dan heb ik het specifiek over de besluitvormers binnen organisaties. Eigenlijk weten wij het allemaal ook wel wat door de auteurs is beschreven. Het belang van vertrouwen is niet nieuw. Binnen organisaties is men echter snel geneigd dit alles te vergeten en wordt zeker in tijden van onzekerheid en angst gezocht naar 'harde-instrumenten', zoals procesaanpassingen als het fout gaat, sancties of zaken die meetbaar door te vertalen zijn als KPI's. Dit werkt echter contra-productief. Het is vreemd dat vertrouwen bekendstaat als iets 'softs', terwijl dit feitelijk niet zo is. Vertrouwen is namelijk een keihard begrip en meetbaar in de volledige keten van de klant, via de organisatie tot aan het zelfvertrouwen van de werknemer. Hoe dit meetbaar is? Kijk onder andere eens in dit artikel voor tips over de dimensies van vertrouwen. Vertrouwen in de relatie tussen organisatie en klant en tussen de werknemers onderling is echter wel waar het allemaal om draait en dat hebben de auteurs heel scherp voor ogen gehouden bij het schrijven van het boek. Organisaties zijn steeds meer afhankelijk van de optimale match tussen de continu veranderende klant en het talent in de organisatie. Deze match vraagt om vertrouwen in de talenten van werknemers en het durven geven van ruimte en verantwoordelijkheid. Bij dit laatste speelt de leidinggevende een essentiële rol, waarbij deze meer en meer handelt vanuit leiderschapskwaliteiten op een gelijkwaardig niveau met de collega's in plaats van vanuit een hiërarchische structuur en cultuur. Hier is in de huidige command & control cultuur overigens nog veel te winnen. Wat binnen veel organisaties nu gaande is dat er wel wordt gesproken over het belang van vertrouwen maar dat acties achterwege blijven. Dit nog even los van het feit dat vertrouwen sneller is afgebroken dan de tijd die het kost om het op te bouwen en hier hebben klant en werknemers last van. Het opbouwen is overigens iets dat collectief dient plaats te vinden met als onderliggend uitgangspunt dat fouten maken mag. Dit laatste durven toe te staan is één van de belangrijkste veranderingen qua mindset en ook één van de grootste uitdagingen van deze tijd. De organisaties die deze uitdaging aangaan en hier op een juiste wijze vorm aan durven en kunnen geven zijn op alle gebieden de winnaars van de toekomst. Leesadvies: Het boek is een prima en zeer leesbaar tussendoortje over het harde begrip 'Vertrouwen'.
Over Richard van der Lee
Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.