Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Kennismanagement: de praktijk

K=f(

Jaap Hollaar | 18 augustus 2003

I.EVA) Het boek begint met een impressie van de stand van zaken op het gebied van kennismanagement, teneinde hier op voort te kunnen bouwen. Daarna gaat Mathieu Weggeman verder met de begrippen kennis en leren. Dit is dan ook het meest theoretische gedeelte van het boek. Er wordt gestart met een redenering die beoogt het verschil tussen data, informatie en kennis aan te duiden. Op basis hiervan wordt vervolgens het begrip kennis gedefinieerd als een dynamisch vermogen opgebouwd uit informatie, ervaring, vaardigheden en attitude K=f(I.EVA). Ook worden enkele opmerkingen gemaakt over de bijdragen van het onderwijs aan de ontwikkeling van elk van de vier aspecten. Vier ontwikkelingsfasen van kennis Het tweede deel van Hoofdstuk twee gaat over leren. Achtereenvolgens komen aan de orde: de vier ontwikkelingsfasen van kennis, leren als productieproces waarmee kennis gecreëerd kan worden, fasen in de ontwikkeling van de kenniswerker en tot slot een toelichting op de essentie van kennismanagement. Inrichting en besturing KIO Hoofdstuk drie is zeer boeiend en bevat aanbevelingen voor de inrichting en besturing van de Kennis Intensieve Organisatie (KIO). Er wordt een interessant model gepresenteerd dat van nut kan zijn bij het ontwerpen en veranderen van organisaties. Ook wordt een uiteenzetting gegeven over de KennisWaardeKeten. De hoofdschotel Het hoogtepunt van het boek wordt bereikt met de vele voorbeelden die worden gegeven van praktische toepassingen van kennismanagement. Deze zijn allen te plaatsen in een 6x6-matrix met op de ene as de organisatieontwerpvariabelen en op de andere de processen van de KennisWaardeKeten (KWK). Vele paragrafen eindigen met de rubriek 'praktische toepassingen en reflecties'. Dat is heel praktisch het biedt de mogelijkheid om met enkele gerichte vragen of stellingen, de behandelde theorie te vertalen naar de eigen situatie. Het boek is begonnen met een impressie van de state-of-the-art van kennismanagement. Het eindigt ook weer impressionistisch over het leven en werken in de kennismaatschappij van vandaag. Er zijn drie hoofdfactoren van belang voor het toenemen van kennis en leren in de Westerse situatie. Deze zijn kwalitatief, kwantitatief en interactief van aard. Dit wordt nader uiteengezet.

Over Jaap Hollaar

Jaap Hollaar MBA is Hoofd Stafbureau Facilitaire Zaken bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee (ISGO) en heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland te Buren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden