Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Gedoe op tafel

Gedoe komt er toch, en wel bij iedere verandering. Swieringa en Jansen stelden in 2005 al een aantal klassieke wijsheden over organisatieverandering aan de kaak.

Nico Jong | 10 april 2013

Uit gesprekken met managers blijkt dat managers angst hebben voor gedoe, omdat zij bang zijn het niet in de hand te kunnen houden. Maar gedoe dat niet op tafel komt, leidt vaak tot grotere problemen dan gedoe dat wel besproken wordt. Gedoe op tafel krijgen, is samen uitzoeken wie negatieve gevoelens heeft, welk gedrag die gevoelens veroorzaakt , hoe dit gedrag zich verspreidt in de organisatie en wat de consequenties daarvan zijn. In de volksmond noemen we dat uitpraten. Daar gaat 'Gedoe op tafel over'. De auteurs bespreken eerst wat gedoe is, hoe het ontstaat en hoe je het kunt herkennen. Dan volgen vijf klassieke reacties van managers en medewerkers op gedoe. Die gaan allemaal over gedoe onder het tapijt vegen. Gedoe lijkt wel taboe en daarom praat je er niet over. Swieringa en Jansen beschrijven daarna de principes die managers en adviseurs moeten gebruiken om gedoe op tafel te krijgen. En welke regels hen kunnen helpen voorkomen dat de emotioneel beladen communicatie die erbij hoort uit de hand loopt. Ten slotte bespreken zij de methoden die zij zelf gebruiken om gedoe bespreekbaar te maken en behandelen zij de rol en taken van de manager bij gedoe. Net als hun vorige boek over dit onderwerp is 'Gedoe op tafel' weer een juweeltje. Swieringa en Jansen zijn er opnieuw in geslaagd een beladen onderwerp uitgebreid te behandelen in nog geen honderd pagina's. Hun vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat het leest als een goede roman. Het geheel is gelardeerd met duidelijke praktijkvoorbeelden en ondersteunende strips van Peter de Wits Sigmund. De uitgever heeft er een mooie editie van gemaakt: een ingenaaid boekblok met een harde kaft en een stofomslag eromheen. Wederom een succesnummer!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden