Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Finest 50 e-commerce 2008

Het voordeel van online kopen, via een webwinkel, was mij jaren geleden al vrij snel duidelijk. Niet gebonden aan sluitingstijden van de 'gewone' winkel, van achter de computer, kopje koffie erbij... ideaal. En ik ben niet de enige, steeds meer mensen kopen online via een webwinkel. Een bekend voorbeeld is de site waar u deze recensie leest, Managementboek.nl. Er is in de loop der jaren wel een en ander veranderd aan deze winkelsites. De eerste keer dat ik mijn vakantie online boekte (1996), heb ik voor de zekerheid ook maar naar de reisorganisatie gebeld. De dame aan de andere kant van de lijn schoot lichtelijk in paniek - er was waarschijnlijk niet op gerekend dat iemand via internet een reis zou (durven) boeken-, om vervolgens al mijn gegevens nog eens in te voeren. Zoiets is nu ondenkbaar geworden.

Carla Verwijs | 30 juli 2008

In het boek 'Finest 50 e-commerce', geschreven door Tim Besselink, Bart Schutz en Geert-Jan Smits van Jungle Rating, lees ik dat de ontwikkelingen in de webwinkels nog lang niet ten einde zijn. In het algemeen zullen de websites attractiever en interactiever worden, meer nog dan de jaren hiervoor. Simpel een foto bij een product presenteren is niet voldoende. Klanten willen video, zoomopties, 3D-afbeeldingen en virtuele paskamers. Ze lezen ook graag wat anderen vinden van het product. Daarnaast zullen websites de klant persoonlijker aanspreken. 'Targeted marketing' op basis van klantgegevens en koopgedrag, is één van de trends die beschreven worden in dit boek. De online winkel gaat steeds meer op de fysieke winkel lijken. De auteurs hebben een sympathiek en mooi vormgegeven boekje samengesteld, de vierde editie al weer, met vijftig 'best practice' voorbeelden van internetwinkels. Internetmarketeers kunnen hieruit inspiratie putten voor bijvoorbeeld het verbeteren van de homepage en het bestelproces. De gepresenteerde websites zijn geordend naar vijf onderwerpen: 1. Trekken van bezoekers 2. Informeren en adviseren 3. Offreren 4. Service verlenen 5. Nieuwe kanalen, zoals widgets, social networking en mobiele websites. Elk onderdeel wordt toegelicht aan de hand van een aantal webwinkels die invulling geven aan het onderwerp. De zeer gevarieerde lijst is geen top-50, zoals ik in eerste instantie dacht. De voorbeelden komen uit binnen- en buitenland, zoals drogisterij.net, FBTO.nl en petco.com. Op de linkerpagina staat een screendump van de winkel, aan de rechterkant beschrijven de auteurs welk onderdeel van de website zo bijzonder is, hoe hieraan invulling is gegeven en vaak ook wat het resultaat is (meer doorklikken, betere verkoopcijfers). Ieder voorbeeld eindigt met een kadertje best practice tips, die de lezer helpen bij het toepassen van het voorbeeld op de eigen website. Naast de beschrijving van voorbeeldwebsites, bevat het boek een paar korte artikelen, geschreven door onder andere de directeur van thuiswinkel.org en de winnares van de Thuiswinkel Awards 2007. Haar geheim voor succes? Er is geen geheim. Nieuwsgierig geworden door alle mooie voorbeelden, ga ik naar een kooksite die in het boekje genoemd wordt (www.cooking.com, een Amerikaanse website). Het is bijna Vaderdag en ik heb al snel iets leuks voor vader gevonden. Maar na het invullen van het bestelformulier blijkt dat het product niet naar het door ons gekozen land wordt verzonden. Vreemd dat je wel een land uit een lijst kunt kiezen bij de adresgegevens, maar dat iets opsturen naar dat land onmogelijk is. Zo blijkt maar weer dat zelfs een website die als 'best practice' dient, nog voor verbetering in aanmerking komt!

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Tim Besselink, Bart Schutz, Geert-Jan Smits
Finest 50 e-commerce 2008

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden