Zo, binnen zonder kloppen. In your face. Black Sabbaths album-opener Neon Knights is er niets bij (beetje gezochte vergelijking, maar geïnspireerd door de cover - frisgewassen Hollandsche schone in jarenzeventigbloesje - en de titel - 'Alle 13 Goed' met de toevoeging: originele versies). Hospes houdt ervan de dingen bij hun naam te noemen, heeft een licht provocerende toon en kan zich als verbaasde journalist een stijl van de onwetende permitteren (op de achterflap wordt Hospes overigens als marketingexpert opgevoerd). En dus gaan we met Hospes op reis langs een aantal ingewijde online marketeers om onze angst en zijn onwetendheid te overwinnen. Overlap ligt op de loer want de meeste geïnterviewden onderschrijven de openingsstelling van het boek, de een wat genuanceerder dan de ander. 13 originele tools passeren, toegelicht door 15 kenners, van seeding tot twitteren, van crowdsourcing tot empowering. Een vogelvlucht over het online medialandschap, resulterend in 13 algemene tricks en tips. Plus een lijst met relevante links en een website met meer (actuele) informatie. 'Alle 13 Goed' leest lekker weg en biedt de angstige marketeer een overzicht van wat er online allemaal mogelijk is. De ambitieuze doelstelling uit de inleiding - marketeers weten na het lezen van dit boek weten wat ze wel of niet moeten doen op het net - wordt echter niet gehaald. De reis is ook hier mooier dan de aankomst.
Over Martin van der Sluis
Martin van der Sluis is programmamanager marketingcommunicatie bij SRM.