'De succescrisis' is de derde van een reeks, waarin het eerste deel gaat over 'inspiratie', en het tweede over 'theorie'. Dit derde deel gaat over de 'praktijk'. In dit op zichzelf staande boek zijn deze verhalen inclusief hun herkomst en de eigen ervaringen van de auteur samengevoegd. Het resultaat is een makkelijk leesbaar en leerzaam boekje voor iedereen die een 'crisis' wil overwinnen, zakelijk of privé. Iedere crisis is tevens het begin van iets nieuws. In 'De succescrisis' wordt de lezer voorbereid om een komende crisis succesvol door te komen. Crises kunnen zich in vele gedaantes voordoen, Gerbrands legt uit op welke wijze hij bijvoorbeeld omging met een faillissement, tegenvallende resultaten als coach, de roerige periode bij AZ, maar ook persoonlijk leed. Hij schrijft dit boek voor 'de crisisdienst van het bedrijfsleven, overheidsinstanties, sportclubs en het gezin'. Volgens de schrijver is het boek geslaagd als de lezer iets leert, tot denken wordt aangezet of geïnspireerd raakt. Met de vele tips, adviezen en (soms tegendraadse) denkbeelden wordt iedere lezer op zijn minst getriggerd of raakt benieuwd naar de uitwerking in de praktijk. In mijn ervaring is dit boek daarom geslaagd als bonte en interessante verzameling leerzame lessen voor het bedrijfsleven, maar ook zeker te gebruiken in het privéleven. In twaalf korte hoofdstukken behandelt Gerbrands de belangrijkste lessen uit zijn leven. In luchtige stijl deelt hij vele tips van allerlei (management)goeroes, filosofen, collega's en anderen die in 30 jaar zelfontwikkeling op zijn pad kwamen. Ieder hoofdstuk start met een verhaal uit zijn leven dat halverwege stopt en aan het einde van het hoofdstuk wordt afgerond. Hiertussen beschrijft Gerbrands de theorie en deelt hij ervaringen uit de praktijk. Leerzaam is de aanpak van de auteur, die wonderbaarlijk vaak scheen te werken, zowel in het bedrijfsleven als in zijn loopbaan binnen de topsport. Ook zijn mislukkingen zijn beschreven en daarmee wordt een theorie, die toen niet gehanteerd werd, krachtiger neergezet. Ieder hoofdstuk sluit vervolgens af met enkele vragen ter overdenking. Het boek is voor meerdere doeleinden bruikbaar. Voor managers en bestuurders biedt het in ieder geval een mooie kijk op Gerbrands successen. Successen die hij behaalde ondanks de tegenslagen en crises die op zijn pad kwamen. Succes ondanks of juist dankzij de tegenslagen, vanwege zijn 'op groei gebaseerde mindset' die in hoofdstuk 5 (de kracht van emoties) wordt beschreven. Voor sportliefhebbers geeft dit boek een interessante kijk in de wereld van sportcoaches en -directie en de stress en situaties waar zij regelmatig mee te maken krijgen. Het boek is eigenlijk voor iedereen die graag leert omgaan met 'lastige situaties' en interesse heeft in een beknopte verzameling van allerlei handige theorieën en leerzame praktijkervaringen. Het boek staat bol van onderwerpen als de escalatieladder van Glasl, de filosoof Lenoir, GTD van David Allen, de teamcyclus van Levine, maar ook mediatraining en het verjaardagsprincipe van AZ. De principes zijn in verschillende omgevingen en in meerdere situaties toepasbaar. Er is een top 25 checklist met oplossingsrichtingen voor een crisis en van de masterclass over het thema 'crisis' zijn de sheets achterin het 150 pagina's tellende boek te vinden. Net als de grappige bronvermelding overigens, die eigenlijk ontbreekt. Gerbrands is geen wetenschapper, maar wil graag ervaringen delen en dus is bronvermelding niet nodig in zijn optiek. De lezer krijgt hetzelfde toegewenst, gebruik van alle informatie is mogelijk zonder bronvermelding. Voor sprekers daarom een interessante bron aan levendige succesverhalen. Leerzame doch lichte kost, ideaal voor het weekend.
Recensie
De succescrisis
Toon Gerbrands heeft gedurende zijn veelzijdige loopbaan veel wijsheden en managementlessen gehad en gegeven. Momenteel is hij actief als directeur van AZ en heeft hij de tijd genomen om de lessen die hem verder hebben gebracht in 'De succescrisis' op schrift te zetten.
Maarten Fijnaut
|
14 augustus 2013