Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Succesvolle portfolio's

Portfoliomanagement is een onderwerp dat ten onrechte is onderbelicht in het strategisch denken van ondernemers en managers. Net zoals in de managementliteratuur. Er zijn wel modellen die in generieke handboeken over corporate strategy opduiken en de BCG-matrix doet het goed in de marketingopleidingen, maar echte diepgangontbreekt. Blij verrast was ik dus met het verschijnen van het boek 'Succesvolle portfolio's' van Martijn Laar, Klaas de Gier, Wouter de Wolf.

Rob van Nes | 2 januari 2014

'Succesvolle portfolio's' heeft een over het algemeen prettige leesbare schrijfstijl, al heeft de eindredactie niet kunnen voorkomen dat de verschillende stijlen van de drie auteurs herkenbaar zijn. Overigens is dat meer een constatering dan een beoordeling. Het feit dat ze niet alle drie een even toegankelijke pen hebben, is niet storend. Sommige hoofdstukken lezen echter vlotter dan andere, maar dat heeft ongetwijfeld ook met mijn eigen interesse te maken. De opbouw is helder. Productportfolio's worden achtereenvolgens in het licht geplaatst van bedrijfsstrategie, marketingbeleid, de markt, supply chain, financiële analyse en productportfolio's. In het laatste hoofdstuk komt alles bij elkaar in een organisatorisch perspectief. Ondanks de oprechte interesse waarin ik het boek oppakte, overheerst na het lezen een lichte teleurstelling. Niet dat het verspilde tijd was, de bloemlezing van onderwerpen was interessant en met een hoog o ja-gehalte. De vraag is echter voor wie het boek is geschreven. Het lijkt erop dat de kennis van de auteurs centraal heeft gestaan in plaats van een duidelijk lezersprofiel en dat het niveau van de lezer niet door alle auteurs gelijk is beoordeeld. In een aantal hoofdstukken lijkt de professional aangesproken te worden met een diepgang die gedegen basiskennis van de materie vereist om de draad te kunnen oppikken. Daartegenover zijn er thema's die op een te basaal niveau blijven hangen, waarbij de auteurs kennelijk een startende manager op zoek naar praktische kennis voor ogen hadden. Zo wordt bijvoorbeeld het volgende als kernboodschap uitgelicht: 'Productportfolio's die bieden waar de markt om vraagt, die in lijn zijn met wat de marketingstrategie voorschrijft en die rekening houden met de organisatie- en supplychaincapaciteiten, leiden tot substantieel betere bedrijfsresultaten.' Niet bepaald hogere wiskunde. De auteurs zijn kennelijk gek op modellen. Het boek is ermee doorspekt. Af en toe verhelderend, maar in sommige figuren is zoveel informatie gestopt dat ze dwars over de pagina moesten worden geplaatst. Zelfs met een goede leesbril niet scherp te krijgen, laat staan te begrijpen. Tot slot mist er een aantal, naar mijn idee voor dit thema relevante, onderwerpen. Waarom wordt er geen verband gelegd met portfolioanalysemodellen die breder bekend zijn? Denk daarbij aan BCG, Directional Policy en Arthur D.Little. Dat biedt herkenbaarheid en helpt de theorieën van Laar, De Gier en De Wolf in perspectief te plaatsen, zeker waar het gaat productportfoliodesign. Waarom worden er slechts 20 regels gewijd aan internationalisatie? Dit boek is toch niet voor de fietsenreparateur op de hoek? Voor managers van steeds meer bedrijven is grensoverschrijdende groei een relevant thema en zijn inzichten hoe portfolio's bij internationalisatie succesvol te managen relevant en vaak niet onder handbereik. 'Succesvolle portfolio's' is ondanks deze kanttekeningen een boek om te lezen, al zou ik de auteurs in overweging willen geven om bij een nieuwe druk niet vooral hun eigen kennis te delen maar zich ook te verplaatsen in wat de lezer verwacht of hoopt te kunnen vinden.

Over Rob van Nes

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Martijn Laar, Klaas de Gier, Wouter de Wolf
Succesvolle portfolio's

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden