Zaken die essentieel zijn worden in Business Model Generatie' kort en zakelijk uiteen gezet. Alexander Osterwalder en Yves Pigneur vullen dit aan met voorbeelden die rijk geïllustreerd zijn met foto's. Hiernaast bevat het boek een aantal oefeningen die je direct kunt uitvoeren. Na ieder hoofdstuk zijn er telkens twee pagina's ingeruimd met korte commentaren van personen die hun ervaringen delen. Zo ervaar je gelijk de vertaling van theorie naar praktijk. Ik moet zeggen dat het boek bijzonder prettig leest, omdat de opzet je als het ware door de tekst heen trekt. Een opmerkelijk detail wil ik niet ongenoemd laten; de auteurs hebben ervoor gekozen om de literatuurlijst te integreren in de tekst. Zo zie je een duidelijke en uitgebreide literatuuropgave op de relevante pagina's. Ik moet zeggen dat dit veel praktischer is dan een lange lijst achterin het boek, wat over het algemeen gebruikelijk is. De auteurs beweren dat dit boek een handboek is voor visionairs, game changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de ondernemingen van de toekomst te ontwerpen. Ik denk dat ze hierin goed geslaagd zijn. De basis van het boek wordt gevormd door wat de auteurs 'de negen bouwstenen van het businessmodel' noemen. Deze bouwstenen omvatten de vier hoofdgebieden van een onderneming; klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid. De auteurs laten zien dat je door accentverschuivingen tussen deze bouwstenen verschillende businessmodellen creëert. Zo zie je een aantal reeds bekende nieuwe modellen ontstaan zoals het 'Blue ocean'-model en 'De long tail'. Wat dat betreft is het ook een beetje een feest van herkenning. Nu staan al deze businessmodellen bijeen. Het model met de negen bouwstenen dat de auteurs aanreiken is helder en praktisch. Het nodigt de lezer uit om dit model toe te passen in de eigen onderneming. Naast de bestaande businessmodellen reiken de auteurs een proces aan om te komen tot de creatie van een heel nieuw businessmodel. Het boek biedt genoeg handvatten om dit proces in goede banen te leiden. Ik heb er een aantal waardevolle tips uitgehaald, die ik zeker zal gaan gebruiken in mijn werk. Een aantal opmerkelijke analysemodellen heeft in ieder geval sterk mijn aandacht getrokken, het betreft hier een tweetal omgevingsanalyses van het businessmodel. In dit model zitten elementen van het Vijfkrachtenmodel van Porter en de beroemde SWOT analyse. De auteurs hebben deze modellen geprojecteerd op de eerder genoemde negen bouwstenen die de basis vormen van ieder businessmodel. Ik ben het met de auteurs eens; dit is inderdaad een handboek voor het analyseren en/of het creëren van businessmodellen. Ik ben er heilig van overtuigd dat we pas aan het begin staan van nieuwe modellen die met succes worden toegepast. Daarvoor gaan de technische ontwikkelingen momenteel te snel. De omgeving verandert snel en de wijze waarop ondernemingen succesvol kunnen opereren zal daarin mee veranderen. Er is nu een ieder geval een handboek wat ons daarbij kan helpen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.