Nog meer bloggen, vloggen en twitteren helpt vaak niet om meer werk te krijgen. Dit komt door het verschil tussen volgers of meelezers en klanten die iets bij je willen kopen. Een belangrijke boodschap in het boek Je hebt geen zichtbaarheidsprobleem!, geschreven door Anneloes Zuiderveen. En zo beschrijft ze nog 19 andere valkuilen die je groei als ondernemer beperken.
Valkuil 4: Je geeft je werkwijze de hoofdrol
Zo had ik veel herkenning bij valkuil 4: je geeft je werkwijze de hoofdrol. Ik kan uitgebreid beschrijven uit welke bouwstenen een traject bestaat, hoe we gaan leren van elkaar en wat voor online leeromgeving we erbij gebruiken. Anneloes zegt dan: ‘als mensen zich oriënteren zijn ze nog niet geïnteresseerd in hoe jij een resultaat bereikt. Ze willen overtuigd raken dat jij het resultaat levert wat zij zoeken.’ Bedenk dat je je droomreis gaat boeken en daarvoor ga je naar een reisbureau. Je bent helemaal vol van het land waar je binnenkort heen gaat. De reisagent gaat vervolgens uitgebreid in op de bar aan boort van het vliegtuig, het reisschema en het kamertype in het hotel. Tip dus om eens kritisch naar de teksten op je website te kijken.
Misschien staat jouw werkwijze ook redelijk prominent op de homepage van je website. Of ben je voor je gevoel meer marketeer dan dat je lekker met je vak bezig bent. Of zegt iedereen dat je een ‘niche’ moet vinden en kun je dat woord niet meer horen. Lees dan dit boek. Je vindt er herkenning, vragen die aan het denken zetten en concrete tips om zo mee aan de slag te gaan. Lees mee in een korte blik op nog 3 valkuilen.
Valkuil 7: Je biedt 101 keuzes
Volgens Anneloes hebben we de neiging om van onze website een soort kledingwinkel te maken waar klanten kunnen pakken, passen en kijken of het staat. En als de klant die broek niet kan vinden, dan maken we toch iets op maat? We willen misschien iedereen kunnen helpen. Of je wilt laten zien dat je van allerlei markten thuis bent. Maar klanten hebben liever dat jij de keuze voor hen maakt.
Valkuil 9: Je denkt dat je een zichtbaarheidsprobleem hebt
Een kerngedachte in het boek is het verschil tussen volgens en meelezers en mensen die echt iets bij je willen kopen. Als ondernemer denk je al snel dat je niet zichtbaar genoeg bent als je te weinig klanten hebt. Maar je hebt een website, bent actief op LinkedIn en stuurt regelmatig een nieuwsbrief rond. Nog harder werken aan je online zichtbaarheid heeft dan vaak geen zin, aldus Anneloes. Je kunt beter onderzoeken wat maakt dat mensen niet kopen: snappen ze niet waar je het over hebt? Geloven ze niet direct in jouw oplossing? Weten ze niet goed waarom ze specifiek bij jou moeten zijn? Of vinden ze je aanbod wel leuk en interessant, maar ervaren ze geen urgentie? Gelukkig kun je die weerstand aanpakken en in het boek lees je over vijf sleutels.
Valkuil 16: Je koestert niet
Hoe koester jij de klanten die je nieuwsbrief lezen, eens aan een workshop hebben meegedaan, iets bij je hebben gekocht? Met koesteren bedoelt Anneloes: iets doen zodat je in de gedachten blijft van de mensen die (een beetje) interesse hebben getoond. Ik blog en schrijf met regelmaat een nieuwsbrief. Veel werk, maar ik vind schrijven leuk. Hoewel het in drukke tijden gemakkelijk wat naar de achtergrond verdwijnt. Anneloes beschrijft ook korte, vlotte manieren om bij jouw volgers in beeld te blijven.
Herkenbaar tot verrassend
In vogelvlucht 4 valkuilen en zo zijn er dus nog 16. Van herkenbaar tot verrassend. Allemaal praktisch omschreven met concrete tips om niet in die kuil te vallen of er weer uit te klimmen. Het boek leest als een trein. Ik denk dat Anneloes schrijft zoals ze praat. Behoorlijk recht door zee: ‘Ik vermoed dat jij het ook zo aanpakt. Maar daar heb je nul komma nul aan.’ Ze schotelt je veel vragen voor. Daar moet je van houden. Mij zetten de vragen soms aan het denken en soms voelde het als een overdosis aan vragen en had ik meer behoefte aan concrete voorbeelden. Hoe omschrijf je dan een duidelijk doel? Of wat zijn voorbeelden van pakkende startzinnen op de homepage? Tot slot een kleine irritatie van mijn kant: in het boek biedt Anneloes regelmatig aan om mee te denken of feedback te geven op wat jij als lezer en ondernemer doet. Ze maakt het heel laagdrempelig om via haar website met haar in contact te komen. Tja, misschien is dit eerder mijn ‘valkuil 13: je adverteert niets!’?
Over Sibrenne Wagenaar
Sibrenne Wagenaar is gefascineerd door de vele mogelijkheden van tools en technologie om leren en werken te versterken. Ze ontwikkelt en begeleidt praktische en vernieuwende leertrajecten, met sociaal leren als belangrijk onderdeel. Graag verkent ze samen met anderen nieuwe tools en toepassingen op het gebied van online leren.