De titel van Je hebt geen zichtbaarheidsprobleem van Anneloes Zuiderveen sprak mij gelijk erg aan, want ongeveer iedere businesscoach, marketinggoeroe en succesvolle ondernemer roept dat je wel zichtbaar moet zijn om klanten aan te trekken. Als ze niet kunnen vinden, kunnen ze ook geen klant worden. Dus als Zuiderveen dan een boek schrijft om dat te weerleggen, maakt dat mij enorm nieuwsgierig.
Voorbeelden
Het boek is geschreven voor (aankomende) ondernemers en gaat niet alleen over de discussie over wel of niet zichtbaarzijn, maar ook over in totaal 20 valkuilen waar ondernemers vaak intrappen.Daarmee beperken ze hun groei.
De meeste van de valkuilen herken ik, ik ben er ingetuind in de afgelopen jaren, of ik stap er nog steeds in. En dat maakt het lezen van dit boek erg leuk en gemakkelijk. Zuiderveen weet waar ze het over heeft en deelt vele voorbeelden uit haar onderneming. Het is interessant om te lezen wat die voorbeelden haar hebben gebracht, en erg fijn om te lezen dat het ook haar niet altijd in één keer lukt. En dat dat ook bij het ondernemerschap hoort. Trial and error. En blijven proberen.
Referentiekader
Als ondernemer is het vaak lastig om te weten wat werkt. Soms vraag je je wel af wat je fout doet, als je andere ondernemers als een speer ziet gaan. Maar ook daar is niet alles wat het lijkt. En met de input van Zuiderveen heb je weer wat handvatten en opties om uit te proberen. Het fijn om zo’n referentiekader te hebben. Haar boek is zowel een schop onder de kont als een begripvolle coach als een enthousiaste cheerleader. Ze stimuleert je om jezelf te blijven uitdagen en ontwikkelen. En daarmee ook je onderneming onder de loep te blijven nemen. Zo is het boek ook opgezet: als een werkboek, met oefeningen waar je gelijk mee aan de slag kunt.
Oppervlakkig
Toch blijft er iets knagen tijdens het lezen. Regelmatig vraag ik me: ik weet nu hoe niet, maar hoe dan wel? Veel blijft in het luchtledige, met geregeld een verwijzing naar haar eigen website en producten als oplossing. Ook ben ik de vele witregels na een paar bladzijdes al enorm beu. Zo kan ik ook een boek vol schrijven, schiet er door mijn hoofd. Ik ben oprecht benieuwd hoeveel pagina’s er over blijven, als al die overbodige witregels weggehaald worden. Uiteindelijk realiseer me: het lijken wel losse blogposts die achter elkaar zijn geplakt tot een boek. Iedere blogpost tackelt één valkuil die ondernemers vaak maken. Super interessant, maar het blijft aan de oppervlakte.
Ondernemerschap
Dichterbij het einde van het boek hoe vaker er naar haar website, e-maillijst of producten worden verwezen. En eerlijk is eerlijk, dat ben je na 5 keer wel echt zat. Ik snap dat ze het podium pakt en als ondernemer iets te verkopen heeft, maar voor mij was de lol van het boek lezen er wel af en verloor ze me als lezer. Het lijkt dus goed als ze zichzelf de vraag stelt: wat wil ik met het boek bereiken? Mezelf als expert neerzetten en verdieping geven of mijn producten verkopen? Want dat laatste kan prima op een website met blogs.
De herkenning is vermakelijk, soms zitten er goede tips tussen, maar ik vraag me of het boek het geld waard is. Uiteindelijk hoopte ik op meer verdieping op het onderwerp ondernemerschap en dat heeft het boek niet waar gemaakt. Maar ja, ondernemerschap leer je dan ook vooral door te doen.
Over Lonneke Boons
Lonneke Boons is coach en schrijver. Ze gebruikt schrijven en journalen om vrouwen te helpen naar een lichter leven, met minder perfectie en meer zelfliefde.