De timing van Handboek AI voor marketing en groei is perfect. Artificial intelligence (AI) is het toverwoord in marketingland. Dat komt mede door de daverende lancering van Chat GPT vorig jaar, dat direct bij de start al een ongekend hoog aantal gebruikers had. Overal worden lezingen gehouden, congressen gegeven en weet de een het nog beter dan de ander als het gaat om AI. Is het nieuw? Helemaal niet, er waren al ontzettend veel toepassingen van AI of kunstmatige intelligentie in gebruik voordat Chat GPT de markt betrad. Denk daarbij aan zelfrijdende auto’s, smartphones of online zoekmachines. Gaat het invloed hebben op de markt? Jazeker, zo bevestigt ook Petersen: ‘Waar het potentieel van de jarenlange verzameling van (on)gestructureerde data ligt in het vastleggen van waardevolle informatie en patronen, die anders onopgemerkt zouden blijven, is die gegevensverzameling de grondstof gebleken voor machine, deep learning en AI-systemen. Dit boek geeft vooral antwoord op de wat- en hoe-vraag en maakt daarmee het containerbegrip AI praktisch.
AI in de praktijk toepassen
Patrick Petersen is niet de 1e de beste. Als ondernemer en online marketing strateeg is hij een graag gehoorde nationale en internationale spreker en heeft hij vele boeken over online marketing op zijn naam staan, waaronder het bekende Handboek Online Marketing en het in 2023 verschenen Handboek Social media marketing. Dit laatste boek kwam op 23 september 2023 uit. Ook dit keer is Petersen erin geslaagd om vooral een praktijkboek te schrijven, waarbij je aan het werk wordt gezet en elke keer online aanvullende informatie krijgt. Je kunt het ook een multimediale cursus noemen, waarbij je bij de hand wordt genomen om AI te integreren in jouw marketingstrategie. Eén waarschuwing vooraf, je bent er niet met een achternamiddag. Neem er gerust de tijd voor en als je gedetailleerd aan de slag wilt, een heleboel tijd. Het levert je ook veel op, een geïntegreerde aanpak van AI. In plaats van tijd stoppen in lezingen en congressen, pas je het direct toe in jouw eigen praktijk. Petersen zegt daarover het volgende: ‘De praktijkcases, oefeningen, cijfers, onderzoeken, illustraties en video’s maken het de lezer mogelijk om de theorie naar de praktijk te vertalen.’
Wie heeft er wat aan?
Ik denk dat heel veel mensen vanuit diverse functies in een (commerciële) organisatie lol kunnen hebben van het boek. Als je customer journey manager bent, dan word je blij van het hoofdstuk waarin hij uitlegt hoe je een virtuele persona bouwt. Heb je voor het zeggen op een klantenservice afdeling, dan word je getriggerd door het hoofdstuk ‘Klantenservice, klantbeleving en conversational AI’. Ben je contentspecialist, dan wil je vast meer weten van de hoofdstukken ‘Generatieve AI: genereren van tekst’ en ‘Generatieve AI: afbeeldingen en video’s opwekken’. Zit je in de hoek van compliance en privacy dan wil je vast meer weten over ‘De sociale impact van AI’. Is jouw specialisme data en analytics, dan weet je raad met de hoofdstukken ‘AI-volwassenheidsscan en groeien met AI en BI. En sta je binnenkort op een congres of geef je een lezing over AI, dan zou ik dit handboek zeker raadplegen.
Ik wil graag eindigen met de quote van Alan Turing (The Imitation Game) waarmee Patrick Petersen Handboek AI voor marketing en groei begint:’ A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human.’ En zo is het maar net!
Over Simone Blokhuis
Simone Blokhuis is Customer Experience Manager bij Centraal Beheer Achmea.