Jempi Moens is psycholoog en innovatiestrateeg. Vanuit zijn persoonlijke motivatie en 22 jaar ervaring met organisatie- en persoonlijke ontwikkeling schreef hij in vertellende stijl over veranderkracht. Die hij in vijf sleutels samenvat: het voelen van urgentie, de kracht van verlangen, een aanlokkelijk perspectief, een groeimindset ontwikkelen en tenslotte regie en inbedding.
Motivatie, bevlogenheid en nieuwsgierigheid of leerhonger, met als ultieme working flow, zelfregulatie en verwondering kunnen échte vooruitgang brengen in toekomstbestendige organisaties.
Vermenselijking
Moens schrijft onder meer over de disbalans tussen enerzijds de behoefte aan controle, processen en routines versus anderzijds het willen werken vanuit vertrouwen, bevlogenheid en engagement. Het is zijn overtuiging dat aspecten die energie brengen om mensen in beweging te krijgen en ambities te realiseren, ménselijke aspecten zijn. Als je medewerkers in staat stelt om zuurstof op te doen, in bijvoorbeeld lummeltijd. En ze in staat stelt inspiratie op te doen buiten de eigen bubbel, dan kan bevlogenheid en veranderingsgezindheid ontstaan.
Geen norm of standaard
De auteur zet in ZUURSTOF niet de ideale organisatie neer. Iedere organisatie heeft een eigen melange van krachten en bovendien zijn veel zaken sectorgevoelig. Maar met verlangen als stuwende kracht, is de kans op succesvolle veranderingen groter dan in de wereld van moeten. Moens: ‘Als mensen zich kunnen verenigen met een doel of ambitie, als ze vanuit hun talenten en ervaring eraan kunnen bijdragen, als de verandering aansluit op de eigen bevlogenheid of zingeving, dan ontstaat een veel krachtigere beweging die een nieuwe realiteit kan voortbrengen.’ In topsport, ruimtevaart of muziek komt dit veelvuldig voor. Het rationele bedrijfsleven lijkt dit principe vaker aan de kant te schuiven.
Goesting
En daar is hij weer… het mooie woord goesting, dat in dit boek een aantal keren wordt aangehaald. ‘Als je ergens goesting in hebt, dan ben je echt gemotiveerd, dan heb je een sterke innerlijke drang en wil je er alles aan doen om een doel te bereiken en ervan te genieten.’ Het is een mooi bruggetje naar gewenst leiderschap.
Moens sluit ZUURSTOF af met tips voor mensgericht leiderschap. Dat doet hij aan de hand van diverse bestaande voorbeelden en modellen, al dan niet uit de psychologie. Als kenmerken van bloeiend leiderschap noemt hij positieve energie, bevlogenheid en verbinding. Als blockers van verbinding noemt hij bijvoorbeeld haast, bewijsdrang, verdediging voordat iemand uitgepraat is en triggers zoals frustratie.
Verticaal leiderschap en de ZUURSTOF-principes zijn bedoeld om teams sterker, bewuster en veerkrachtiger te maken. Jempi Moens’ credo is dan ook: Blijf altijd nadenken over wat jij wil veroorzaken in je leven, in het leven van anderen en in je omgeving. Met dit boek zou hij wel eens een toekomstige verschuiving in managementstijl kunnen veroorzaken.
Dit artikel staat in het julinummer van Managementboek Magazine. Deze editie lees je hier >
Over Jeanine Dijkhuis
Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.