Het bedrijf dat Dolf Kos van de grond af bouwde, nam een vlucht, maar succes kan kennelijk ook te snel gaan. Zijn bedrijf ging failliet. Hoewel het een pijnlijke ervaring was, en Kos nog jaren bezig zou zijn om zijn schulden af te lossen, was het voor hem geen optie om bij de pakken neer te zitten. Hij stond naast deze onverwachte en diepe val meteen weer op. En dat werd het keerpunt van zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Interim avontuur
Hij besloot een nieuw pad in te slaan als interim-professional, en hij werkte voor tal van bedrijven in uiteenlopende sectoren. Waar hij keer op keer tegenaan liep, was onthutsend. Veel organisaties zaten vast in een moeras van bureaucratie, inefficiëntie en zinloze processen. Managers die blindelings de regeltjes volgen (zo doen wij dit hier..) en niet meer in staat zijn om zelf na te denken. Vooral niet je kop boven de heg uitsteken, maar zoveel mogelijk je eigen hachje beschermen. Kos, die gezien zijn ondernemersgeest vooral vanuit het belang van de organisatie dacht en het liefst van waarde wilde zijn, bleek keer op keer verbaasd over de bullshit die werknemers najagen of zichzelf (laten) aanpraten.
Niet achteroverleunen
In elk bedrijf waar hij als interimmer werd ingevlogen, liep Kos tegen muren op, worstelde hij met onnodige processen, en systeemregels. Het leverde voor hem waardevolle lessen op. Hij realiseerde zich dat succes niet gaat over blindelings de regels volgen, in problemen denken in plaats van kansen, en zorgen dat je je nek niet uitsteekt. Vastklampen aan traditionele manieren van werken zorgt voor achteruitgang. Je kun beter verandering omarmen en als dat risico’s met zich meebrengt het lef hebben om je nek uit te steken.
Of zoals Kos het omschrijft, zolang je maar vooruit valt. Geïnspireerd door onbegrijpelijke beslissingen en observaties, het voortdurend oplopen tegen systeemmuren maar ook (achteraf gezien) behoorlijke inschattingsfouten, ontwikkelde Kos zijn levensmotto: Just Fall Forward. De essentie daarvan is dat falen niet het einde is, maar juist een springplank naar groei. Nu, jaren later, is Dolf Kos een succesvolle ondernemer die anderen helpt om dezelfde lessen toe te passen. Hij bouwt bedrijven die klaar zijn voor de toekomst. Ondernemingen die niet alleen streven naar winst, maar ook naar betekenisvolle impact. Zijn reis van faillissement naar succes toont aan dat falen niet het einde is, maar juist de start van iets groters, als je maar durft te blijven bewegen en leren.
Focussen op wat belangrijk is
Kos heeft een luchtige en recht voor zijn raap manier van schrijven, soms voorzien met een vleugje humor. Just fall forward moet je dus echt lezen. Je vindt er namelijk ook voldoende handvatten en adviezen om vooral niet te twijfelen aan jezelf. En om datgene waar je in gelooft voor elkaar te krijgen. Zoals hoe je scherp kunt zijn op negatieve processen en perverse prikkels (de 8 rode vlaggen) vanaf bladzijde 96, en de 7 focuspunten vanaf bladzijde 124 waarmee je kans maakt om impact te maken.
Verdien je de kost als interimmer, of heb je plannen op dit vlak, dan moet ik je wel waarschuwen. De kans is groot dat je het in de toekomst anders wilt gaan doen. Maakt niet uit op wat voor manier, als je maar gericht blijft op wat echt belangrijk is, het boeken van resultaat en het creëren van waarde. Daarvoor moet je wel bereid zijn om naar voren te vallen, of plat gezegd durven op ‘je bek’ te gaan.
Over Nico de Leeuw
Nico de Leeuw is auteur en behalve communicatie-adviseur ook actief blogger, spreker en gastdocent. Van origine is hij journalist en was hij actief als tv-programmamaker bij tv-omroepen. Na een overstap werkte hij als communicatieadviseur en woordvoerder bij diverse publieke organisaties als strategisch communicatie- en mediaspecialist en woordvoerder.