Al jaren heb ik twee banen: storyteller bij de stichting International Justice Mission (IJM) en spreker en trainer op het gebied van dienend leiderschap. Daarom voel ik me aangesproken door de vraag van Maarten van Heems en Alex Klusman in de introductie van hun boek Het campagnebureau' of ik de wereld wil veranderen. En of ik dat wil! Een wereld waarin geen kind meer wordt uitgebuit en misbruikt én een wereld waarin leidinggevenden hun rol serieus nemen door er oprecht voor hun medewerkers te zijn. Dus dook ik het boek van de twee marketeers in. Ik laat me graag inspireren om mijn doelen te bereiken.
belangrijke stappen
Van Heems en Klusman nemen ons stap voor stap mee hoe we van onze droom werkelijkheid kunnen maken. Laten we enkele belangrijke stappen bespreken. Voor de complete tien stappen raad ik je aan het boek aan te schaffen.
De auteurs beginnen met de vraag wat jouw moonshot is. ‘Als we echt groot durven dromen, wat willen we dan bereiken?’ Alleen deze vraag moedigt ons al aan dit boek voor even aan de kant te leggen en serieus over onze moonshot na te denken. Wat willen we echt bereiken? Verder lezen heeft weinig zin wanneer we dit niet helder voor ogen hebben en aankomen met net iets te gemakkelijke antwoorden, met moonshit dus (excuses voor de woordspeling). Om dit te voorkomen, raden Van Heems en Klusman aan met een droom te komen die schuurt: ‘Onverschilligheid is je grootste vijand. Als het mensen niet interesseert bereik je sowieso niks.’
Boegbeeld
Na het bepalen van je moonshot is het zaak anderen in je droom mee te nemen. Want niet alleen is je visie belangrijk, ook is het volgens de auteurs bepalend wie de boodschap brengt. ‘Die persoon bepaalt het gevoel dat mensen bij iets krijgen.’ Met andere woorden: wie wordt het boegbeeld van je campagne? En om maar direct met een helder advies te komen: zorg dat jouw boegbeeld de moonshot authentiek kan overbrengen. ‘Een ongrijpbaar begrip [...] tegelijkertijd het meest waardevolle dat er is.’ Kies daarom voor authenticiteit boven kunstjes!
Valkuil
Een belangrijke valkuil van veel dromers is dat we iedereen willen meenemen in onze moonshot. Maar, zo maken Van Heems en Klusman terecht duidelijk: dit kun je wel vergeten! Of zoals de kop van het vierde hoofdstuk luidt: ‘Iedereen = niemand’. Zo kan ik wel dromen dat iedere leidinggevende zich realiseert dat deze persoon er oprecht voor de medewerkers moet zijn, maar ik kan mijn tijd en energie het beste steken in hen die dit wel willen, maar nog niet weten hoe dit handen en voeten te geven. Natuurlijk wil ik iedereen overtuigen, maar de narcist – om maar een extreme te noemen – zal ik van mijn leven niet meekrijgen naar de maan. Hij wil ons namelijk alleen maar te gronde richten.
eigen verhaal
Nog één belangrijke tip van de auteurs: ontwikkel je eigen verhaal. Als storyteller haak ik hier uiteraard op aan. Van Heems en Klusman geven een aantal regels waaraan een goede boodschap moet voldoen. En ik kan hier alleen maar ‘amen’ op zeggen: ‘Als het (je boodschap) niet duidelijk en begrijpelijk is voor je doelgroep, oftewel clear, dan ben je sowieso niet op weg naar een succesvolle campagne.’ Oefen je boodschap daarom bij je familie, zo is het advies. Neem aan de hand van de feedback die je krijgt de tijd om het aan te scherpen en stap het podium op. Deel je droom!
Zoals gezegd: er is hier meer over te zeggen. En dat doen Van Heems en Klusman ook. Wil jij de wereld – groot of klein – veranderen? Lezen van Het campagnebureau (ik zou overigens een andere titel hebben gekozen) kan hiervoor een goede eerste stap zijn.
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie